مدیرکل محیط زیست استان یزد گفت: گرچه بسیاری از واحدهای صنعتی که در گذشته آلایندگی بالایی داشتند امروز به وضعیت بهتری نسبت به قبل رسیده‌اند، اما در نهایت سیاست اصلی محیط زیست، انتقال صنایع آلاینده است.
کد خبر: ۴۳۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰ 06 June 2015

به گزارش تابناک یزد ، سید حسین سادات موسوی، پیش از ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته محیط زیست اظهار داشت: میزان شکایت‌ها از برخی صنایع آلاینده نظیر کوره‌های آجرپزی، صنایع فولادی و ... به شدت کاهش یافته اما با این وجود در نهایت معتقد به انتقال این صنایع هستیم و سیاست اصلی محیط زیست در این راستا است.

وی عنوان کرد: یکی از صنایع آلاینده در گذشته که شکایت‌های بسیاری نیز داشت، شرکت فولاد یزد بود که با سرمایه‌گذاری که از سوی این شرکت انجام شد، آلایندگی آن بسیار کم شد و در صورتی که بخش ذوب فلزات آن منتقل شود، مشکل چندانی برای ادامه کار نخواهد داشت.

مدیرکل محیط زیست استان یزد همچنین با اشاره به کاهش آلایندگی کوره‌های آجرپزی به دنبال گازرسانی به بسیاری از این کوره‌ها خاطرنشان کرد: در صورتی که کوچکترین گزارشی مبنی بر استفاده از ذغال سنگ، لاستیک و در مجموع سوخت‌های غیرمتعارف به محیط زیست ارائه شود، واحد به سرعت پلمب خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استقرار صنایع آلاینده در دشت عقدا ـ مهریز اظهار داشت: 70 درصد سکونتگاه‌های استان یزد در این دشت واقع شده ضمن اینکه زون آب یزد همچنین مسیر وزش باد نیز در این محل است، استقرار صنایع در این دشت برای محیط زیست مشکل‌ساز شده است.

سادات موسوی خاطرنشان کرد: این صنایع در گذشته به صورت تکلیفی و اجباری مستقر شده‌اند اما سیاست ما این است که دیگر مجوز استقرار صنایع در این محور را صادر نکنیم ضمن اینکه اکنون نمی‌توانیم با این واحدها به طور مستقیم مقابله کنیم زیرا در برخی از آنها بیش از 4هزار نفر مشغول به کار هستند و نمی‌توان با حکم قضایی این واحدها را تعطیل کرد اما تلاش می‌کنیم در سایه تعامل، آلایندگی‌ها را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: اگر روند توسعه صنایع در این مسیر مانند قبل ادامه پیدا کند، به زودی یزد نیز شرایطی مانند کلانشهرهایی نظیر اصفهان پیدا خواهد کرد.

مدیرکل محیط زیست استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه محیط زیست متولی هشت درصد مساحت استان یزد است، عنوان کرد: اصلی‌ترین شیوه برای مقابله با آلاینده‌ها و خطرات زیست‌محیطی، آموزش است و برای ارائه آموزش‌ها به مردم و صاحبان صنایع مختلف به بودجه نیاز است.

این مسئول از مهم‌ترین سیاست‌های محیط زیست در استان یزد را برون رفت از وضعیت فعلی و برنامه‌ریزی برای آینده اعلام کرد و افزود: محیط زیست یک دستگاه اجرایی نیست و تنها بر روی اجرای برخی مصوبات نظارت دارد بنابراین همه مردم و مسئولان باید برای پیشبرد اهداف محیط زیست و دستیابی به محیطی زیستی سالم و پایدار همکاری کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار