در ادامه روند نزولی شاخص بورس تهران در روزهای پس از انتخاب حسن روحانی دیروز هم دماسنج بازار سرمایه ۳۰۶ واحد دیگر افت کرد.
کد خبر: ۴۴۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹ 13 June 2017
به گزارش تابناک : براین اساس در پایان  دادوستدهای دیروز بازار سرمایه تعداد ۳۵۳ میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش ۷۶ میلیارد تومان در ۳۰ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۳۰۶ واحدی در ارتفاع ۷۹ هزار و ۵۶۴ واحد قرار گرفت. این افت در شرایطی است که رسانه‌های حامی دولت ریزش ۵۳۵ واحدی چهارشنبه گذشته را هیجانی می‌دانستند و مدعی بودند که این کاهش‌ها به زودی جبران خواهد شد اما گذشت ایام و خصوصا سقوط ۳۰۶ واحدی دیروز مهر باطلی بر این پیش‌بینی‌ها زد.
در مجموع از یکی دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری تاکنون شاخص بورس قریب به ۱۸۰۰واحد ریزش کرده است.
به اعتقاد کارشناسان این وضعیت بورس ناشی از ادامه رکود شدید اقتصادی‌، بی‌توجهی دولت روحانی به وضعیت کسب و کار‌، کمبود نقدینگی دربازارسرمایه‌، بی‌خاصیتی برجام و سود بالای بانکی است.
در این رابطه حتی یکی ازسایت‌های بورسی حامی حسن روحانی دیروز در تحلیلی نوشت: «بورس تهران روزهای سختی را سپری می‌کند وکمبود نقدینگی در بازار به وضوح حس می‌شود. عمده‌ترین دلیل کمبود نقدینگی دربازار، بالابودن نرخ سود بانکی است و همین جذابیت سود سپرده‌های بانکی در حالی که نرخ تورم نیز تک‌رقمی است، باعث شده تا بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری که اتفاقا فعال بورسی نیز هستند، پول‌های خود را از بورس خارج کنند وبه بانک‌ها ببرند. از سوی دیگر، الزام سازمان بورس به برخی صندوق‌ها در خصوص خرید ۵ درصد دارایی در بورس، باعث شده تا این نقدینگی تقاضایی را در بازار ایجاد کند که اصلاح واقعی قیمت‌ها را به تاخیر بیندازد و به نوعی در برخی نمادها حباب قیمتی ایجادکند!
در چنین شرایطی یا قیمت‌ها صعودی می‌شوند یا از کاهش آنها در میان‌مدت جلوگیری می‌شود. به تبع این دو اتفاق، یا باید شاهد شکل‌‌گیری حباب قیمتی یا حبابی پنهان در بازار باشیم. در نتیجه از یک طرف تحلیل‌پذیری بازار کاهش می‌یابد و از طرف دیگر خریداران بالقوه خرد دیگر تمایلی برای خرید سهام نشان نمی‌دهند. قیمت‌ها ثابت می‌ماند و ارزش معاملات به شدت کاهش می‌یابد.
همین اتفاق در ماه‌های اخیر برای بورس تهران کاملا حس شده است.»البته در تحلیل سایت مزبور به جهت داشتن گرایش سیاسی به حسن روحانی تلاش شده تا از نقش دولت و وعدهای برجامی‌اش‌، رکود اقتصادی و... سخنی به میان نیاید ولی واقعیت این است که بسیاری از کسانی که پول‌های اندک خود را با اعتماد به حرف‌های روحانی روانه بورس کردند این روزها با زیان سنگینی روبرو شده و برخی از آنها حتی در تماس با گروه اقتصادی کیهان اعلام می‌کنند که از رای دادن مجدد به روحانی پشیمانند ولی نمی‌دانند چه کنند زیرا نه تنها سودی عایدشان نشده بلکه اصل سرمایه‌شان هم در حال نابودی است.
به‌ هرحال تا زمانی که چرخ کارخانه‌ها به طور واقعی به گردش نیاید وسرمایه‌ها به مسیر اصلی خود برنگردند و وضعیت کسب و کار بهبود نیابد و از همه مهمتر اینکه نگاه دولتی‌ها به جای خارج به داخل معطوف نشود امیدی به رونق اقتصاد و بازار سرمایه نخواهد بود.





منبع : کیهان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار