سرپرست اداره دامپزشکی آباده اظهار داشت: طی بازرسی به‌عمل‌آمده توسط کارشناسان این اداره 2 واحد قصابی به دلیل کشتار غیرمجاز دام و عدم رعایت مقررات بهداشتی با همکاری اداره نظارت بر اماکن عمومی شهرستان پلمپ شد.
کد خبر: ۴۵۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ 01 July 2017
دکتر علیرضا فرخی با بیان اینکه موردی از تب کریمه کنگو در این شهرستان مشاهده نشده است ، تصریح کرد: بیماری تب خونریزی‌ دهندهٔ کریمه-کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌است که ازطریق گزش کنه آلوده و یا تماس با خون ، ترشحات ، یا لاشه دام آلوده و انسان آلوده منتقل می‌شود.
وی در ادامه افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری کشنده و مشترک بین انسان و دام است که علائم واضح و مشخصی در دام ندارد و صرفاً بصورت یک تب مختصر و زودگذر در دام ها ایجاد می شود که غالبا دامداران متوجه آن نمی شوند.
وی مهمترین راهکارهای پیشگیری از بیماری را، بهسازی جایگاه‌های نگهداری دام ، مبارزه با انگل های خارجی (کنه ها) از طریق سمپاشی ، آموزش دامداران و قصابان و سلاخان و افراد در معرض خطر ، استفاده از از وسایل محافظتی از جمله دستکش، چکمه و روپوش به هنگام تماس با دام ، سرد نمودن لاشه بمدت 24 ساعت در درجه یخچال، ممانعت از کشتار و ذبح دام درخارج از کشتارگاه و معابر عمومی، تهیه گوشت از مجاری مجاز و دارای مهر و لیبل دامپزشکی دانست.
دکتر فرخی با بیان اینکه ویروس این بیماری با پخت گوشت از بین می رود لذا باید از خوردن گوشت یا جگر به صورت خام و نیم پز خودداری شود. همچنین افراد هنگام خرد کردن گوشت از دستکش استفاده کنند
  وی به شهروندان توصیه کرد گوشت مصرفی را فقط از فروشگاه های مجاز تهیه کنند و قبل از خرید به مهر و       لیبل دامپزشکی مندرج بر لاشه کشتاری توجه شود. همچنین لازم است گوشت مجاز تازه ذبح شده به مدت 24 ساعت در دمای 4 درجه یخچال منزل نگهداری و سپس مصرف شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار