تابناک: تلاش زیادی در این زمینه نشده است؛ ضمن آنکه سینمای نطنز در واقع در سالنی در یک فرهنگسرای نیمه کاره قرار دارد که هم به عنوان سینما و هم برای برنامه مناسبت‌های مختلف از آن استفاده می‌شود و اختصاصاً سینما نیست و در واقع یک سالن آمفی‌تئاتر است.
کد خبر: ۴۵۱۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸ 01 July 2017
تابناک اصفهان: بنابر آمار رسمی در حال حاضر یکصد شهر بدون سینما در کشور داریم که اغلب آنها با وجود داشتن مهر و نشان فرهنگی اما از داشتن یکی از ابزارهای مهم و تاثیرگذار فرهنگی یعنی سینما بی بهره است و اقدامات برای رفع مشکلات بر سر راه ساخت سینما نیز به کندی در حال پیش روی است.
 
استان اصفهان با داشتن سهم زیادی از شهرهای فرهنگی اما در شهرستان هایی همچون سمیرم و شهرهایی همچون قمصر با مشکل جدی کمبود سالن های سینما روبرو است.
 
مرتضی صفاری‌نطنزی با اشاره به وضعیت سینما در نطنز و قمصر گفت: در شهر نطنز و بادرود سینمای  فعالی وجود دارد که بسیار از آن استقبال شده و مردم می‌توانند فیلم‌های روز را در آن تماشا کنند و فرصت خوبی برای مردم منطقه است اما قمصر سینما ندارد.

نماینده مردم نطنز و قمصر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه در حوزه‌های فرهنگی به خصوص ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی در این منطقه عقب مانده‌ایم، ادامه داد: تلاش زیادی در این زمینه نشده است؛ ضمن آنکه سینمای نطنز در واقع در سالنی در یک فرهنگسرای نیمه کاره قرار دارد که هم به عنوان سینما و هم برای برنامه مناسبت‌های مختلف از آن استفاده می‌شود و اختصاصاً سینما نیست و در واقع یک سالن آمفی‌تئاتر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در منطقه فعالیت زیادی انجام نداده است، افزود: در ملاقات اخیری که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم درخواست‌هایی در زمینه تقویت زمینه‌های فرهنگی منطقه داشتم که ایشان موافقت کرده و  دستورات آن را دادند و ما نیز پیگیر هستیم؛ قرار شد یک مجتمع فرهنگی کامل ظرف امسال و سال آینده در بودجه پیش‌بینی کرده و بسازند که امیدواریم این نقیصه برطرف شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در مورد ورود بخش خصوصی در منطقه برای ایجاد سالن سینما تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر در منطقه با پدیده مهاجرت روبرو بودیم و جمعیت ساکن این حوزه کم شده است لذا شاید برآورد‌های بخش خصوصی برای درآمدزایی این‌گونه کارها، نتیجه ندهد به  همین دلیل بخش خصوصی انگیزه زیادی برای ورود به این زمینه‌ها ندارد لذا بایستی دولت و بخش عمومی کشور در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.

اصغر سلیمی نیز با اشاره به وضعیت سینما در حوزه انتخابیه خود گفت: از چهار شهر موجود در حوزه انتخابیه سمیرم، فقط شهر سمیرم سینما دارد و اداره فرهنگ و ارشاد سمیرم سینمایی راه‌اندازی کرده اما موفق نبوده و غیرفعال است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخش خصوصی یا نهادهای دیگر در این زمینه فعال شوند، قطعا  ساخت سینما کارساز است  چراکه سینمایی که ساخته می‌شود باید از لحاظ مختلف از جمله صندلی، پرده نمایش، تهویه، بوفه و امکانات دیگری که لازمه یک سینما است، را داشته باشد اما متاسفانه توجه به این مسائل در شهرستان‌ها وجود ندارد.

وی افزود: با حوزه هنری صحبت شده و قرار شد آنها ضمن رایزنی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدبیری بیندیشند تا در شهرستان‌هایی که وزارت فرهنگ  نمی‌تواند کاری انجام دهد، حوزه هنری سرمایه‌گذاری کند و این نهاد اعلام کرده می‌توانند سینما را نوسازی کرده و امکانات آن را به روز کنند تا بتوان جذب مردم به بحث سینما و اکران همزمان فیلم‌های سینمایی را داشت.

سلیمی با انتقاد از اینکه تاکنون در بحث سینما کار زیادی انجام نشده است، تصریح کرد: با توجه به فعالیت تلویزیون‌ها، شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های مجازی، سینما کمی مغفول واقع شده است و بسیاری از فیلم‌های سینمایی که ساخته می‌شوند، به صورت غیرقانونی و به صورت سی‌دی در اختیار مردم  قرار داده می‌شود.

این نماینده مردم درمجلس دهم یادآور شد: دولت باید حمایت‌هایی را به بخش خصوصی داشته باشد تا این بخش با انگیزه بهتر و با حمایت‌های مادی و معنوی وارد صحنه سینما شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس در مورد فعال شدن بحث سینما در منطقه خود گفت: باید به مردم انگیزه داده شود که  به سینما بیایند، ‌این انگیزه می‌تواند از طریق مختلف ایجاد شود، هم قیمت بلیط‌ فیلمهایی که در شهرستان اکران می‌شود بهتر شود و در برخی از ایام قیمت آن کمتر شود و در مواردی نیز مدارس، ادارات، شوراها و روستاها بتوانند به صورت نیم‌بها یا رایگان فیلم‌ها را تماشا کنند و کم‌کم جایگاه سینما می‌تواند مثل قبل در کشور فعال شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار