دکتر رئیس کل دادگستری گفت:شخصیت شهید بهشتی به عنوان چهره برجسته نظام در خاطر همه می ماند.
کد خبر: ۴۵۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸ 01 July 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از دادگستری استان،رئیس کل دادگستری که به مناسبت هفته قوه قضائیه از این تریبون مقدس سخن می گفت با تبریک هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یارانش ، با پرداختن به شخصیت تاثیر گذار شهید بهشتی  به عنوان اولین رئیس دیوان عالی کشور که رئیس دستگاه قضائی محسوب می شد و از سوی حضرت امام (ره) به این مقام منصوب شده بود ، یادآور شد: شخصیت ایشان به عنوان چهره برجسته نظام در خاطر همه ماندگار است و یکی از جملات مشهور ایشان خطاب به آمریکا این بود که آمریکا از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر. که خود این سخن برگرفته از آیه قرآن کریم است که می فرماید: قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ.

ایشان ادامه داد: مقام معظم رهبری در مورد شهید بهشتی فرمودند: شهید بهشتی آن مرد فرزانه ، مدیر ، مدبر انقلابی بودند که بر قوه قضائیه و کل انقلاب تاثیر گذار بودند و حیاتا و مماتا به انقلاب کمک کردند و از نوادر بودند که ان شاء الله لقاء الهی نصیب ایشان باشد.

دکتر عدالت خواه در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیتهای و اقدامات دستگاه قضائیه ، منصب قضا را یکی از سخترین مناصب در امور اجتماعی عنوان کرد و گفت: قاضی در حین قضاوت فرد ناآگاهی است که در میان دو نفر آگاه به موضوع قرار می گیرد و باید غباری که بر حقیقت نشسته است پاک و حقیقت را برملا کند و این ممکن نیست مگر با مدد و لطف الهی .

وی افزود: یکی از کارهای اساسی دستگاه قضائی مبارزه با تعدی کنندگان به حقوق دیگران است که از آن به عنوان اجرای عدالت و ساز و کار اجرای آن قانون است ، یاد می شود. و برای رسیدن به این مهم توجه به ادله اثباتی و شنیدن سخنان طرفین دعوی توسط قاضی و دادن فرصت دفاع به آنها و در ادامه صدور حکم بر اساس معیارهای شرعی و قانونی از جمله اقداماتی است که توسط یک قاضی باید صورت گیرد.

رئیس شورای قضائی استان اساس  قضاوت را بر اساس فلسفه بعثت انبیا دانست و خاطر نشان کرد: همانگونه که انبیا برای اثبات حق مبعوث شده اند، در راس دستگاه قضائی نیز ولی فقیه قرار دارد و از سوی ایشان اختیارات به یک مجتهد تفویض می شود و اینکه به این مسئولیت منصب قضا گفته می شود از همین جا ناشی است.

رئیس کل دادگستری عنوان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری دستگاه قضائی را ملجا و پناهگاه مردم می دانند، زمانی دستگاه قضائی در کار خود موفق است که این باور در اقشار مختلف جامعه وجود داشته باشد که در صورتیکه به آنها ظلمی شد می توانند با مراجعه به دادگستری حق خود را بی هیچ  مداخله ای بگیرند. بنابراین باید هیچ تفاوتی در مواجهه با افراد در امر قضاوت وجود نداشته باشد و خوشبختانه در دستگاه قضائی استان همواره سعی شده است این مهم به نحو شایسته ای رعایت شود.

دکتر عدالت خواه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مضایق موجود در دادگستری ها از حیث فضای اداری و نیروی انسانی خواهان توجه بیشتر دولت در امر استخدام نیرویانسانی در دستگاه قضائی شد و ادامه داد علی رغم همه این مضایق در سال گذشته ورودی پرونده به دادگستری استان 232436 فقره بوده است که به آنها رسیدگی شده است و در مقایسه با سال 93 خوشبختانه جرائم در سطح استان سیر نزولی داشته است و حدود 25 هزار فقره کاهش پرونده کیفری داشته ایم که این مهم بر اساس کارهای پیشگرانه و آموزشی صورت گرفته است.

وی به یکی دیگر از دستاوردهای دادگستری استان اشاره کرد و گفت :تشکیل" ستاد تالیف قلوب" که به منظور ایجاد صلح و سازش در پرونده های قتلی که فجیع نیستند هدفی است که این ستاد پیگیری می کند و خوشبختانه تاکنون توانسته است 56 مورد را به صلح و سازش منجر کند و حدود 1000 پرونده نیز در دست پیگیری است. وی گفت به همه توصیه می شود در بین مردم  در اصلاح ذات البین تلاش کنند و در میان جامعه و مردم بی تفاوت نباشند که در دین اسلام  از بی تفاوتی نهی شده است.

عالی ترین مقام قضائی در استان در ادامه سخنان خود به برخی آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت بالا رفتن سن ازدواج یکی از معضلات اجتماعی است. رشد زندگی مجردی بیشترین آسیب ها را به جوانان خصوصا خانم ها می رساند چرا که امنیت اخلاقی به خطر می افتد. بنابراین خانواده ها هشیار باشند چنانچه زمینه ازدواج فراهم شد حتما اولویت را به ازدواج بدهند نه تحصیل چرا که با اردواج هم می شود تحصیل کرد و هیچ منافاتی بین این دو وجود ندارد.

ایشان ادامه داد یکی دیگر از مشکلات مهریه های سنگین است که به هیچ عنوان نمی تواند سبب تداوم زندگی و شیرینی آن شود و گاهی موجب پایین آمدن تفاهم و تحمل در زندگی می شود. 

چرا باید در سال گذشته 25 هزار قطعه سکه در زمینه مهریه به اجرا گذاشته شود؟!

دکتر عدالت خواه مبارزه با استحاله فرهنگی را تاکید کرد و خاطر نشان ساخت : دشمن با استحاله فرهنگی به دنبال هویت زدایی از جامعه اسلامی است . بنابراین همانگونه که بارها مقام معظم رهبری تذکر داده اند و حتی کار به جایی رسیده است که دستور آتش به اختیار صادر کرده اند ، باید این موضوع را جدی گرفت و با آن مقابله کرد .

وی افزود متاسفانه برخی نهادها و دستگاههای مرتبط کم کاری می کنند و همین امر باعث افزایش جرائم و تشکیل پرونده می شود .

رئیس کل دادگستری با اشاره به بحث استفاده از مجازات های جایگزین در جرائم خرد یادآور شد: در استان کرمانشاه برای جرائم خرد و غیر خشن بیش از 145 هزار ساعت مجازات جایگزین حبس حکم صادر شده است و با این اقدام از ورود بیش از 600 نفر به زندان جلوگیری شده است و افراد در خدمات عام المنفعه رایگان به کار گرفته شده اند .

ایشان افزود: یکی دیگر از خدمات خوب قوه قضائیه استفاده از ابلاغ الکترونیک است که تاکنون حدود 40 درصد ابلاغ ها به صورت الکترونیک انجام می شود و در سال گذشته در سراسر کشور حدود 32 میلیارد تومان صرفه اقتصادی به دنبال داشته است .

رئیس شورای قضائی استان در ادامه به برخی اقدامات مثبت سازمانهای تابعه قوه قضائیه در استان اشاره کرد و گفت از همه مدیران و کارکنان این ادارات و سازمانها که دوشادوش دستگاه قضائی در امر  خدمات رسانی به مردم تلاش می کنند تشکر می کنم.

مبارزه با مفاسد اقتصادی و اشاره به پرونده مکتب فرش و گلیم و گبه کرمانشاهان و نیز حمایت از سرمایه گذاری مشروع از دیگر موکدات رئیس کل دادگستری در این سخنرانی بود.

دکتر عدالت خواه در پایان سخنان خود با تشکر از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه به خاطر رهنمودهای خیر خواهانه ، از  ضابطین و اقشار مختلف مردم و نمازگزاران نیز تشکر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار