مدیرمسئول انجمن ادبی رهاورد با بیان اینکه فعالیت‌های انجمن ادبی رهاورد به دو سلسله نشست ادبی در یک ماه منحصر است، گفت: سلسله نشست‌های بررسی و خوانش منظومه خسرو و شیرین نظامی با همکاری دکتر مرتضی رزاق‌پور در دومین سه‌شنبه هر ماه در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا، سالن کنفرانس اداره فرهنگ و ارشاد همدان، رأس ساعت 17تا 19 برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۵۱۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ 02 July 2017
انجمن‌های ادبی، بستری برای معرفی آثار ادبی فرهیختگان پایتخت تاریخ و تمدن ایران است که یکی از ضعف‌های انجمن‌های ادبی همدان گرفتاری در موج تکرار شناسایی شده و در این گزارش به معرفی یکی از انجمن‌های ادبی فعال پرداخته شده است.

به گزارش  تسنیم، انجمن‌های ادبی از قدیمی‌ترین انجمن‌ها درکشور ما و کشور‌های پیرامونی ماست که دراین زمینه باید بدانیم، انجمن‌های ادبی بنگاه اقتصادی،تورگردشگری، کتابفروشی، مؤسسه انتشاراتی نیستند، هرچند می‌توانند در هر یک از این حوزه‌ها حضور داشته باشند اما نباید فعالیت اصلی خود را که پرداختن به شعر و ادبیات است فراموش کنند.

در انجمن‌های ادبی امکان بازخورد گرفتن از کسانی که نگاه تخصصی نسبت به ادبیات و شعر دارند و ارتباط آنها با آن جدی‌تر است، وجود دارد و این موضوع، نخستین نیازی است که انجمن‌های ادبی می‌توانند برآورده کنند.

شاعرانی در سطح استان فعال هستند که در شهرستان‌های مختلف اقدام به خلق اثر می‌کنند، اما از این امکان برخوردار نیستند که اشعارشان را به اساتید این رشته برسانند تا نظرات آنها را درباره اشعارشان بدانند که البته حضور پیدا کردن در جلسات انجمن‌های ادبی شاید راهی برای شنیده شدن آثار این افراد باشد.

در این راستا به سراغ یکی از انجمن‌های فعال ادبی همدان به نام رهاورد رفتیم، این انجمن که فعالیت خود را از اسفندماه سال 95 بطور رسمی زیرنظر اداره فرهنگ و ارشاد استان همدان آغاز کرده و اکنون شیما فرجی‌فر را به عنوان مدیرمسئول خود می‌شناسد که فرجی‌فر دانش آموخته‌ی زبان و ادبیات فارسی در مقطع دکتری بوده در حال حاضر برای رشد و ارتقا هرچه بیشتر در زمینه ادبیات شهر خود تلاش می‌کند.

انجمن رهاورد باهمت افرادی چون؛ شیما فرجی‌فر، مرتضی رزاق پور، رضا صادقی شهپر، شهروز جمالی و محمد اسماعیل ابراهیمی سلسله جلساتی را برپا می‌کند که اساس این جلسات تمرکز بروی ادبیات غنایی است و تاکنون در هر نشست از انجمن ادبی رهاورد آماری بین 40تا 90 نفر عضو و مستمع حضور می‌یابند.

در مورد ادبیات غنایی نیز باید بدانیم که در لغت به معنای آواز خوش، سرود و نغمه است و در اصطلاح به نثر یا شعری گفته می‌شود که بیان‌گر عواطف و احساسات شخصی شاعر باشد. در ادبیات فارسی چندین منظومهُ غنایی درخشان وجود دارد مانند ویس و رامین، خسرو و شیرین و لیلی و مجنون موضوع اصلی این منظومه‌های داستانی بیان حالات و احساسات مربوط به وصال و فراق است.

شیما فرجی‌فر با اشاره به اینکه انجمن ادبی رهاورد یک انجمن نوبنیاد، متشکل از دانشگاهیان است، اظهار داشت: انجمن ادبی رهاورد از اسفند ماه سال95 بطور رسمی، زیرنظر اداره فرهنگ و ارشاد شهرهمدان شروع به فعالیت کرده است.

مدیرمسئول انجمن ادبی رهاورد با بیان اینکه فعالیت‌های انجمن ادبی رهاورد به دو سلسله نشست ادبی در یک ماه منحصر است، گفت: سلسله نشست‌های بررسی و خوانش منظومه خسرو و شیرین نظامی با همکاری دکتر مرتضی رزاق‌پور در دومین سه‌شنبه هر ماه در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا، سالن کنفرانس اداره فرهنگ و ارشاد همدان، رأس ساعت 17تا 19 برگزار می‌شود.

وی افزود: سلسله نشست‌های بررسی و خوانش داستان سمک عیار نیز با همکاری دکتر رضا صادقی شهپر در چهارمین سه‌شنبه هر ماه در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا، راس ساعت 17تا 19 برگزار می‌شود.

شیما فرجی‌فر با اشاره به فعالیت‌های انجمن ادبی رهاورد در زمینه ادبیات غنایی، عنوان کرد: ما بر آن شدیم از میان آثار مختلفی که در گستره‌ی ادبیات غنایی شکل گرفته است با دیدی تخصصی، داستان‌های منظوم و منثور عاشقانه را بررسی کنیم.

مدیرمسئول انجمن ادبی رهاورد در این زمینه افزود: در رایزنی‌هایی که با استادان دانشور ادبیات فارسی انجام شد، در میان آثار منظوم فارسی، منظومه خسرو و شیرین نظامی و در میان آثار منثور فارسی داستان سمک عیار برای بررسی و خوانش انتخاب شد.

وی تصریح کرد: بخش معینی از هر نشست دو ساعته به دانشجویان، دانش‌آموختگان و پژوهشگران ادبی اختصاص دارد که پیرامون موضوعات مطرح شده در انجمن به سخنرانی بپردازند که این ارائه‌ها می‌تواند جرقه‌ای برای شکل‌گیری پژوهش‌های جدید‌تر در میان مستمعان باشد.

شیما فرجی‌فر در رابطه با انجام وظیفه‌ی فرهنگی انجمن ادبی رهاورد گفت: برآن شده‌ایم که با استقبال از حضور شاعران و نویسندگان خوش قریحه همدانی، شرایط لازم را برای معرفی آثار جدید فرهیختگان همدانی فراهم آوردیم.

*برگزاری کارگاه‌های تخصصی ادبیات با حضور اساتید نامی کشور

مدیرمسئول انجمن ادبی رهاورد در مورد شکل‌گیری انجمن عنوان کرد: طرح ایجاد انجمن ادبی رهاورد از جانب بنده و دیگر اعضای مؤسس در اواخر پاییزسال 95 شکل گرفت که با مساعدت‌های اداره فرهنگ و ارشاد شهر همدان روند اداری این انجمن به سرانجام نیکی رسید.

وی با اشاره به اهداف کوتاه مدت انجمن ادبی رهاورد، گفت: خوانش کامل متون ادبی، نقد زیبایی شناسانه‌ی متون ادبی، نقد محتوایی متون ادبی، معرفی آثار پژوهشی مرتبط با موضوع از جانب علاقه‌مندان به پژوهش ودر نهایت جذب شعرا و نویسندگان همدانی و معرفی آثار آنها از برنامه‌های کوتاه مدت این انجمن بحساب می‌آید.

شیما فرجی‌فر در رابطه با اهداف بلند مدت این انجمن نیز بیان کرد: اقدام به برگزاری کارگاه‌های تخصصی ادبیات با حضور اساتید نامی کشور از برنامه‌های بلند مدت این انجمن می‌باشد که در راستا تحقق آن تلاش می‌کنیم.

*برخی از انجمن‌های ادبی در دست تکرار اسیر شده‌اند

مدیرمسئول انجمن ادبی رهاورد با بیان اینکه بجز تعداد معدودی از انجمن‌های ادبی فعال در همدان، سایر انجمن‌ها به‌دلایل متعددی در دست تکرار اسیر شده‌اند، تصریح کرد: دلیل ریشه‌ای این موضوع را می‌توان عدم وجود نگاه تخصصی به ادبیات دانست.

وی در مورد برگزاری دومین انتخابات خانه‌ی شعر و ادب استان همدان گفت: امیدواریم با اقدامات اصولی و نظارتی خانه‌ی شعر و ادب استان همدان بر انجمن‌های دایر در استان، شاهد رونق بیش از پیش انجمن‌های ادبی باشیم.

شیما فرجی‌فر با اشاره به ظرفیت پذیرش اعضا جدید در انجمن ادبی رهاورد، گفت: اگرچه اعضای اصلی انجمن رهاورد را دانش آموختگان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند ولی در جهت اعتلای فرهنگ و هنر شهر همدان برآن شده‌ایم که جلسات انجمن از حضور همه‌ی افراد علاقه‌مند بهره‌مند شود.

مدیرمسئول انجمن ادبی رهاورد درخصوص واژه‌ی "جهک" بیان کرد: جهک، مختصر شده‌ی عبارت "جریان همخوانی کتاب" می‌باشد که این جریان عمومی و فراگیر در منزل انجام ولی نقد و بررسی و بحث پیرامون کتاب و مقاله‌ی از پیش معرفی شده در انجمن ادبی شکل می‌گیرد که در برخی سه‌شنبه‌ها همسو با موضوع ادبیات غنایی، یک ساعت را به جهک اختصاص می‌دهیم.

*عدم یکنواختی و وقت شناسی عامل اصلی استمرار انجمن‌های ادبی

عذرا نصیری افراپلی نیز در ادامه‌ این گفت‌و‌گو با بیان اینکه هدف اصلی از شرکت در سلسله نشست‌های انجمن ادبی رهاورد ارتقا فرهنگ این سرزمین است، اظهار داشت: در این نشست‌ها علاوه بر خوانش متون ادبی، به بررسی مقالات ادبی و مسائل فرهنگی نیز پرداخته می‌شود.

عضو انجمن ادبی رهاورد، ارتباط بین ادب دوستان و علاقه‌مندان به زبان فارسی و ایجاد تعامل بین دانشجویان و اساتید و قشر فرهنگی را از دیگر اهداف شرکت در این جلسات دانست و افزود: امکان وجود ابهاماتی که در خوانش متن بوجود می‌آید را می‌توان با حضور در این سلسله نشست‌ها برطرف کرد.

وی عامل اصلی برای استمرار بخشی به برپایی انجمن‌های ادبی را وقت شناسی دانست و تصریح کرد: با درنظر گرفتن زمان شروع جلسات می‌توان در نظم بخشی به آن موثر بود و با رعایت عدم یکنواختی در سخنرانی و شرکت همه‌ی اعضای حاضر در خوانش و بحث، مانع از خستگی و تکراری شدن جلسه شد.

نصرتی افراپلی با تاکید براینکه سلسله نشست‌ها با نگاهی تخصصی به موضوع ادبیات پیش می‌رود، تصریح کرد: همه‌ی علاقه‌مندان به زبان فارسی می‌توانند در سلسه نشست‌های انجمن ادبی رهاورد حضور پیدا کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار