تابناک: استان اصفهان با از دست دادن بخش زیادی از منابع آبی خود برای تامین آب مورد نیاز صنعت، اکنون به وضعیتی دچار شده است که باید با اولویت بندی مصارف از منابع زاینده رود، حق کشاورزان را در انتهای جدول قرار دهد.
کد خبر: ۴۵۱۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹ 02 July 2017

تابناک اصفهان: ظلمی که در سال های گذشته در حق حقابه داران زاینده رود شده است سبب شده  تا برای جبران خسارتی که به آنها وارد شده است، طرح های انتقال آب به عنوان وعده مسئولان ب مردم، در مرحله مطالعه و اجرایی قرار گیرد که متاسفانه همین طرح ها نیز با دست اندازدهای فراوانی در بخش اجرا مواجه است.

استان اصفهان با از دست دادن بخش زیادی از منابع آبی خود برای تامین آب مورد نیاز صنعت، اکنون به وضعیتی دچار شده است که باید با اولویت بندی مصارف از منابع زاینده رود، حق کشاورزان را در انتهای جدول قرار دهد.
 
کشاورزان همواره قربانی وعده ها برای انتقال آب شده اند و در این بین اولین منتفع طرح های انتقال آب به رغم قوانین، صنعت بوده است.

 حمیدرضا فولادگر در خصوص انتقال آب به اصفهان گفت: اگر سهم حقابه دار به او داده شود؛ اصلا نیازی به انتقال آب جدید نیست،اما متاسفانه به قدری سهم حقابه دار را به مصارف دیگر اختصاص دادند که مجبور هستند برای تامین کسری، پروژه انتقال آب را انجام دهند اما باید گفت که پروژه های انتقال آب در کل کشور به این دلیل اجرا می شود که نتوانسته اند حق حقابه دار را به او بدهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: اگر حق حقابه دار را بدهند هیچ پروژه انتقال آبی از جمله بهشت آباد و کوهرنگ لازم نیست،اما از آنجاکه دولت بسیار بیشتر از حق حقابه دار  را به استان ها و شهرها و مصارف دیگر اختصاص داده است،می خواهند با پروژه انتقال آب آن  را جبران کنند که اگر اینگونه است باید هرچه سریع تر این پروژه تکمیل شود،درحالی که در حال حاضر قسمت سد پروژه کوهرنگ باقی مانده و تنها تونل باز شده است اما تا زمانی که سد نباشد آب هدر رفته و بهره وری لازم را ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص سهم صنعت از آب در اصفهان گفت: ذوب آهن از ابتدا به صورت قانونی سهمیه ای از بخشی از آب داشته است، اما برای مصارف دیگر حداقل صنایع باید پول آبی که استفاده می کنند را به صورت حقیقی پرداخت کنند تا از محل آن خسارت عدم کشت کشاورزان تامین شود.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از این که در حال حاضر شرکت آب با چه فرمولی این موضوع را محاسبه و لحاظ می کند مطلع نیستیم؛اما ذوب آهن اصفهان در سد زاینده رود حقی داشته و زمان احداث این سد، یکی از مصارف تامین آب ذوب آهن بوده است؛اما صنایع استان از جمله ذوب آهن و فولاد مبارکه باید طرح های بهینه سازی مصرف و بازیافت آب داشته باشند و این پول را به صورت واقعی و با قیمت تمام شده پرداخت کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار