مدیرحوزه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تب مالت را از شایع ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام بویژه در منطقه غرب کشور معرفی کرد و گفت: باتوجه به این موضوع که استان های لرستان، همدان و کردستان و کرمانشاه از قطب های دامپروری کشور محسوب می شوند، شیوع تب مالت در این استان ها بیشتر است.
کد خبر: ۴۵۳۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵ 04 July 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از کرد پرس، دکتر حسین بیگلری ، با بیان اینکه روز 13 تیرماه باعنوان "روز ملی اطلاع رسانی درخصوص بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان" نامگذاری شده است، اظهارداشت: از آنجایی که حدود 60 درصد از میکروب های شناخته شده، قابلیت انتقال از حیوان به انسان را دارند، بنابراین طیف این دسته از بیماری ها بسیار وسیع است.

وی با تاکید بر این مطلب که افزایش سواد سلامت مردم درخصوص پیشگیری از ابتلاء به این بیماری ها، بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، هاری، سالک، سیاه زخم، آنفلوانزای پرندگان و حتی مالاریا از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام بشمار می روند.

مدیرحوزه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تب مالت را از شایع ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام بویژه در منطقه غرب کشور معرفی کرد و تصریح داشت: باتوجه به این موضوع که استان های لرستان، همدان و کردستان و کرمانشاه از قطب های دامپروری کشور محسوب می شوند، شیوع تب مالت در این استان ها بیشتر است.

وی تاکید کرد: طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال گذشته 15 هزار و 200 مورد ابتلاء به بیماری تب مالت در کشور گزارش شد که 840 مورد آن مربوط به استان کرمانشاه بوده است.

دکتر بیگلری اضافه کرد: بیماری تب مالت بیشتر باعث از کارافتادگی فرد مبتلا می شود و سبب آسیب رسیدن به بعد اقتصادی خانواده می گردد. علاوه بر این افسردگی و حتی نازایی فرد را تهدید می کند. این بیماری در موارد بسیار محدود که قلب فرد بیمار را درگیر کند، باعث مرگ می شود.

وی موارد حیوان گزیدگی را دومین بیماری شایع بین انسان و حیوان اعلام کرد و گفت: رعایت اصول بهداشتی نکته مهمی در پیشگیری از این گروه بیماری ها است.

 مدیرحوزه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان ساخت: تهیه گوشت از مراکز مجاز مورد تائید دامپزشکی و مرکز بهداشت، خودداری از هرگونه ذبح غیربهداشتی دام ها در اماکن عمومی و استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب در هرگونه تماس با دام ها از راهکارهای مهم پیشگیری از ابتلاء به این دسته از بیماری ها می باشد.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری تب مالت باید 5 دقیقه شیر را جوشاند، متذکرشد: از آنجایی که خطر ابتلاء به بیماری هاری به واسطه موارد حیوان گزیدگی ( گزش 
هرنوع حیوان تک سمی و چهارپایان) وجود دارد، بلافاصله پس از گزش به مدت 10 الی 15 دقیقه محل گزش با آب و صابون شستشو داده شود و پس از آن جهت تلقیح واکسن به مراکز شبانه روزی کنترل و پیشگیری از هاری که در سطح همه شهرستان ها دائر است، اقدام کنند.

دکتر بیگلری در پایان خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان را بیماری هاری و بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو خواند و یادآورشد: بیماری سالک باعث ایجاد زخم های نامناسبی بر روی صورت می شود که می تواند به عنوان یک انگ اجتماعی خصوصا برای بانوان مشکلاتی از نظر روحی و روانی ایجاد خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار