سخنگوی دولت در نشست خبری امروز از عدم تغییر برنامه ساعت کار کارمندان در ماه رمضان خبر داد.
کد خبر: ۴۵۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵ 09 June 2015

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، نشست خبری امروز، سه‌شنبه 19 خرداد، محمدباقر نوبخت، با تاخیر آغاز شد و وی در ابتدا با پوزش از خبرنگاران، درباره مصوبات آخرین سفر ریاست جمهوری توضیح داد و سپس گفت‌وگویش را آغاز کرد.
نوبخت در ابتدای سخنانش، یک‌جا به سؤالات متعدد خبرنگاران درباره بازداشت حمید بقایی پاسخ داد و گفت: سئوالاتی که مربوط به آقای بقایی است را یک‌جا پاسخ می‌دهم. پیگیری تخلفات یا اقدامات غیرقانونی که در دولت گذشته اتفاق افتاده، از سوی این دولت پیگیری شد، همانطور که قبلا بیان شد، دولت با شروع به کارش و در اختیار داشتن اسناد، برخی از تخلفات قانونی را مشاهده کرد. مرجعی که نهایتا می‌تواند تایید کند، آنچه از نظر این دولت درباره دولت سابق، خلاف قانون است یا نه، مرجع قضایی است. ما بدون رسانه‌ای کردن موضوع ـ چون آنها نیز نیستند تا از خود دفاع کنند- همه اینها را در مسیر قانونی، معاونت محترم حقوقی ریاست جمهوری طرح دعوا در مرجع قضایی کرده است. ما نیز منتظریم مرجع قضایی، درباره پرونده‌هایی که دولت یازدهم ارسال کرده و همچنین پرونده‌هایی که از پیش قوه محترم قضاییه درباره دولت قبل داشت، اقدام کند.
وی در ادامه گفت: در ارتباط با دستگیری آقای بقایی، دیروز سخنگوی محترم قوه قضاییه اعلام کرد اتهام او قابل گفتن نیست. این که به کدام سبب چنین قراری صادر شد، هر وقت قوه محترم قضاییه تشخیص بدهد باید گفته شود، اعلام خواهد شد. دولت نسبت به تخلفات گذشته، بدون رسانه‌ای کردن و تشکیل فضای مطبوعاتی، قانون را از مجرای خود دنبال کرد و خیلی اطلاع رسانی در این باره نکرد. حق و انصاف این است درباره مواردی که درباره آقای بقایی مطرح است، اجازه دهیم قوه محترم قضاییه مواردی را که صلاح می‌داند، اطلاع‌رسانی کند و دولت در جایگاه قانونی خود، برای ارسال اسناد لازم به قوه قضاییه اقدام کرد.

سخنگوی دولت درباره حضور زنان در ورزشگاه گفت: درباره رفتن بانوان محترم به ورزشگاه‌ها التفات دارید این خبررسانی از سوی معاونت محترم ریاست جمهور در امور خانواده و زنان انجام شد و قطعا مسیری را باید طی کند، در حال طی شدن است. حتما در این باره اقدام می‌شود و اگر لازم باشد توضیحات بیشتری خانم مولاوردی بدهد، از ایشان خواهم خواست این هفته با خبرنگاران مصاحبه کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره ساعات کار کارکنان دولت در ماه رمضان نیز گفت: مانند سال گذشته، تغییر در برنامه ساعات کار کارمندان نداریم. ولی اگر بنا به ملاحظه‌ای کسی می‌خواهد صبح دیرتر سر کار بیاید و عصر زودتر برود، می‌تواند از مرخصی ساعتی استفاده کند. مدیران نیز با توجه به شرایط خدمت به مردم، به این کارمندان اجازه خواهند داد. التفات دارید مجلس نیز طرحی درباره تغییر ساعات تهیه کرده بود ولی رأی نیاورد و آنها نیز پذیرفتند که در ساعات کار تغییر به وجود نیاید.

سخنگوی دولت درباره قانون احزاب نیز گفت: مجلس در این باره طرحی داشت و در حال رسیدگی بود. دولت نیز نظرات کارشناسی خود را بیان کرد. بخشی از این نظرات پذیرفته شدند و برخی مورد تصویب کمیسیون‌های محترم مجلس قرار نگرفت. این قانون، لایحه‌ای نبود که دولت بدهد. طرح است که از ابتدا مجلس اقدام کرده است.

نوبخت دربخش دیگری از سخنانش به حواشی مراسم ارتحال حضرت امام (ره) پرداخت و گفت: شما خود ناظر و شاهد این حوادث بودید. تا این لحظه هیچ اطلاع رسمی ندارم از سوی دولت شکایتی تهیه شده باشد. اگر این کار شود، حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سخنگوی دولت درباره اظهارات رئیس جمهوری در مراسم روز جهانی محیط زیست هم توضیح داد و گفت: سخنان آقای رئیس جمهور درباره رفع تحریم‌ها بود. این تحریمها غیراصولی، ظالمانه و ضد حقوق انسان‌هاست. باید قبول کرد به خاطر تحریم‌های صورت گرفته، بخشی از منابع ما با وجود فروش نفت به کشور وارد نمی‌شود و تحریم‌های نفتی و بانک مرکزی، اجازه استفاده از بخشی از منابع متعلق به ملت را نمی دهد. بنابراین وقتی سرمایه‌گذاری صورت نگیرد، در تمام آثار سوء تحریم‌ها، همه کشورهای وضع‌کننده این تحریم‌های ظالمانه، مقصرند. تاکید آقای رئیس جمهور بر این بود این کشورها ایران را از منابعی که قانونا متعلق به اوست و باید برای محیط زیست و آب و ... استفاده کند، محروم کرده‌اند و رفتارهای آنها ضد انسانی است و به هیچ وجه این کشورها نمی‌توانند خود را مدافع حقوق بشر نشان دهند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش به پرونده بابک زنجانی پرداخت و گفت: درباره پرونده آقای بابک زنجانی که در حال رسیدگی است، باید گفت بخشی از دارایی ایشان در اختیار وزارت نفت قرار گرفت. البته اینها پولی برای ما نمی‌شود. من تا اینجا عدد دقیقی از برگشت بدهی 9 هزار میلیاردی او به دولت ندارم و می‌توانم تحقیق کنم و در این باره خبر بدهم. این را مطلعم که بخشی از اینها به صورت تملیک در اختیار دولت قرار گرفته است. امیدوارم این پرونده هر چه سریعتر در مسیر قرار گیرد. ما نمایندگانی داریم که در کمیته مربوطه، این مسایل را پیگیری می‌کنند.

وی در پاسخ به یک شبکه خبری خارجی زبان گفت: سفرهای مقامات خارجی، چه هیئت‌های پارلمانی و چه فعالان اقتصادی خارجی، واقعیتی واضح است. از سال گذشته که توافق موقت انجام شد، مرتبا در حال دریافت تقاضا برای همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران هستیم. نمایندگان پارلمان‌ها هم می‌آیند و در فضایی که حس می‌کنند مشکلات در آینده نزدیک برطرف می شوند، به همین امید می‌آیند. ما نیز امیدواریم با برطرف شدن موانع دستیابی ملت بزرگ ایران، این همکاری‌ها بیشتر شود.
وی گفت: هر چند ما منتظر نیستیم که پول‌ها آزاد شود و سرمایه‌گذاری‌ها وارد ایران شود و به منابع داخلی تکیه داریم. ما با واقعیت‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم و اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، این است که با منابع داخلی، کشور را اداره کنیم. ضمن اینکه ورود مبالغی که می تواند از خارج وارد شود، چه دارایی های آزاد شده کشور باشد یا از طریق سرمایه‌گذاری کشورها و شرکت‌های دیگر در کشور ما باشد نیز در حال پیگیری است. همه این کشورها تلاش می‌کنند از الان جای خوبی در فضای مناسبات ایران و خارج فراهم کنند. منتهی همه می‌آیند و در سطحی هستند که منتظرند توافق نهایی انجام شود.

سخنگوی دولت درباره انتخابات ترکیه نیز اظهارنظر کرد و گفت: در ارتباط با نتیجه انتخابات ترکیه سؤال شد. التفات دارید ما همواره خواهانیم ملت‌ها نظرشان را ارائه کنند. هر نظری که ملت‌ها بدهند برای ما محترم و معتبر است. ملت بزرگ ترکیه در انتخابشان آزاد بودند و آنچه مورد نظرشان بود انتخاب کردند و ما هم به انتخابشان احترام می‌گذاریم.

نوبخت از اختصاص 1000 میلیارد تومان برای یارانه درمان بیماران خاص خبر داد و گفت: در ارتباط با کمبود داروهای خاص هیچ گزارشی از سوی وزیر بهداشت و درمان داده نشده و همچنین درباره مشکلات واردات داروها نیز گزارشی در دولت نداشتیم. دو روز پیش جلسه‌ای با وزیر محترم بهداشت و درمان در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشتیم و جلسات دیگری نیز خواهیم داشت تا تمام نیازهای این وزارت‌خانه را رفع کنیم. ما 1000 میلیارد تومان برای بیماران صعب العلاج کمک نقدی اختصاص داده‌ایم. تصمیم داریم امسال نیز همچنان هزینه درمان که از جیب مردم پرداخت می‌شد در شهرها در حد 6 درصد و در روستاها در حد 3 درصد کاهش یابد. ما اعتبارات سهم دولت در درمان و اعتبارات کمک به بیماران صعب العلاج را را تامین خواهیم کرد.

نوبخت همچنین در خصوص پرونده تجاوز دو مامور عربستان به دو زائر نوجوان ایرانی نیز گفت: درباره شکایت از دو مامور خاطی عربستان نیز این مسئله در حال پیگیری است و هنوز نتیجه رسمی‌ای به وزارت خارجه نرسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار