تابناک: این روزها که حال و هوای استانمان انقلابی است، می‌توانیم با اجرای کامل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بار دیگر نقشه‌های بدخواهان این نظام را خنثی کنیم.
کد خبر: ۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷ 12 February 2015

به گزارش تابناک به نقل از فارس، این‌ روزها استان اصفهان و سراسر کشور حال و هوای انقلابی به خود گرفته است؛ انقلابی که تمامی اقشار جامعه از کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد و... در آن سهیم بودند.

حال بعد از گذشت 36 سال از این انقلاب شکوهمند، آثار و برکات آن را در استان اصفهان و سراسر کشور عزیزمان می‌بینیم.

در این سال‌ها اگر چه در عرصه اقتصادی با موفقیت‌ها و پیروزی‌های فراوانی روبه‌رو بوده‌ایم اما دشمنان این انقلاب و کشور تمام توان خود را برای آسیب رساندن به این نظام به کار گرفتند، یکی از حربه‌های دشمنان برای آسیب زدن به این کشور ایجاد فشارهای اقتصادی بوده که با اعمال تحریم‌ها شکل گرفته است.

اما راه حل مقابله با این نقشه بدخواهان کشور چیست؟ شاید بهترین و مؤثرترین راه در مقابله با این حیله، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد، موضوعی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها بر آن تاکید داشته‌اند.

اما نقش اقتصاد مقاومتی در اقتصاد استان اصفهان کجاست؟ آیا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان اصفهان به اجرا درآمده‌اند؟ و چه موانعی جلوی حرکت سریع اقتصاد مقاومتی در استان را گرفته است؟

* می‌توان اصفهان را پرچم‌دار توسعه اقتصادی در کشور دانست

استان اصفهان که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین استان‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود با دارا بودن تعداد بسیار زیادی واحد صنعتی و تولیدی می‌تواند نقش بسزایی در تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سطح کشور داشته باشد.

توسعه اقتصادی که بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی به دست آید، پایدار خواهد بود و با تحریم و یا مسائلی همچون کاهش قیمت نفت آسیب نمی‌بیند.

اگر صنعت را به عنوان پیش‌قراول توسعه اقتصادی در نظر بگیریم بنابراین می‌توان اصفهان را پرچم‌دار توسعه اقتصادی در کشور دانست.

اما این در حالی است که صنعت اصفهان با مشکلات زیادی روبه‌رو است و اگر بخواهیم به اهداف اقتصاد مقاومتی و در نهایت توسعه اقتصادی لازم دست یابیم نیاز است این موانع و مشکلات برطرف شوند.

* یکی از مهم‌ترین اصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید است

می‌توان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را حمایت از تولید داخلی دانست، پس برای حمایت از تولید داخل نیاز به انجام اقداماتی در سطح استان است تا به تحقق سیاست‌های راه‌گشای اقتصاد مقاومتی نزدیک و نزدیک‌تر شویم.

امروزه یکی از راه‌های توجه به تولیدات داخلی را می‌توان در ایجاد بازار برای این تولیدات و جلوگیری از ورود بیش از حد محصولات رقیب خارجی دانست.

شاهد این هستیم که محصولات بسیاری در استان اصفهان تولید می‌شود اما متاسفانه این محصولات بازاری برای عرضه و فروش ندارند و در انبار واحدهای تولیدی و صنعتی خاک می‌خورند، باید با اتخاذ تدابیری بازار این محصولات ایجاد شود و در صورت اشباع بودن بازار داخلی امکان صادرات این تولیدات فراهم شود تا این‌گونه انگیزه تولیدکنندگان استان نیز افزایش یابد.

* کنترل واردات به افزایش تولید در استان کمک می‌کند

یکی دیگر از راه‌های حمایت از تولید داخل کنترل میزان واردات و اعمال تعرفه‌های گمرکی مناسب برای برخی کالاها است.

برای نمونه، بر کسی پوشیده نیست که نساجی اصفهان چه تاریخ پرشکوهی داشته اما به دلیل عدم حمایت و واردات بی‌رویه شاهد این هستیم که این صنعت پرسود و پربازده در سطح استان با مشکلات زیادی روبه‌رو است و اگر وضع به همین شکل پیش برود این صنعت رو به نابودی می‌رود، پس باید نسبت به واردات کالاهایی که مشابه آنها در داخل کشور در حال تولید است، توجه بسیار زیادی شود تا مبادا با واردات بیش از حد کمر تولید داخلی شکسته شود.

* اعطای تسهیلات مناسب بانکی سبب افزایش تولید می‌شود

اعطای تسهیلات مناسب بانکی یکی دیگر از راه‌های ترغیب برای افزایش تولیدات داخلی است، موضوعی که متاسفانه در استان اصفهان بسیار کم‌رنگ است و توجه کافی به آن نمی‌شود.

اگر بانک‌ها تسهیلات مورد نیاز صنایع را با سود مناسب در اختیار تولید قرار دهند به طور قطع آثار مثبت آن در اقتصاد استان در بلندمدت مشاهده می‌شود و می‌طلبد مسئولان استان به این موضوع توجه ویژه داشته باشند، اعطای وام‌هایی با بهره اندک برای ایجاد مشاغل خانگی نیز در این زمینه می‌تواند مؤثر باشد.

* اقتصاد دانش‌بنیان در استان، جدی گرفته شود

اقتصاد دانش‌بنیان یکی دیگر از شاخصه‌های مهم اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، در استان اصفهان تعداد بسیار زیادی شرکت دانش‌بنیان وجود دارد، اگر حمایت کافی از این شرکت‌ها و مراکز علمی استان انجام گیرد و این مراکز بتوانند ایده‌های علمی و نوآورانه خود را به محصولات کاربردی تبدیل کنند، این‌گونه هم نیازهای استان و کشور برطرف خواهد شد و هم به تحقق توسعه اقتصادی کمک می‌شود.

* اجرای اصل 44 با جدیت پیگیری شود

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب نیز دارای اهمیت زیادی است، اجرای دقیق و صحیح اصل 44 قانون اساسی است، اصلی که به توسعه بخش خصوصی توجه دارد.

استان اصفهان ظرفیت‌های بسیار فراوانی برای اجرای اصل 44 دارد، در صورتی که این اصل از قانون اساسی به درستی و به طور کامل در استان اجرایی شود به طور قطع یکی از مهم‌ترین اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به اجرا در می‌آید.

با خصوصی‌سازی، رقابت‌ میان صنایع و تولیدکنندگان افزایش می‌یابد، انگیزه‌ بیشتر و تلاش برای کاهش هزینه‌های تمام شده شدت می‌یابد که تمامی این موارد به افزایش کیفیت تولیدات و توسعه اقتصادی کمک می‌کند.

* فضای رقابتی میان تولیدکنندگان در استان تشدید شود

در حال حاضر یکی از نیازهای بازار استان، ایجاد فضای رقابتی است به‌ گونه‌ای که شرایطی فراهم شود که کالاهای با کیفیت بالا و قیمت پایین تولید و به بازارها عرضه شوند تا هم با محصولات خارجی به رقابت بپردازند و هم در میان تولیدات داخلی با یکدیگر نیز رقابت سازنده شکل گیرد تا شاهد افزایش کیفیت محصولات تولید داخل باشیم.

اگر رقابت سالم ایجاد شود، بازار نیز از حالت رکود خارج شده و مردم تمایل بیشتری به خرید کالاهای تولید داخل پیدا خواهند کرد، زمانی که مردم کالای داخلی بخرند وابستگی به کالای خارجی کاهش می‌یابد و اقتصاد کشور تقویت می‌شود و این‌گونه اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی کلمه معنی می‌شود.

* برای تحقق اقتصاد مقاومتی از خام‌فروشی جلوگیری شود

یکی از مهم‌ترین مسائلی که با تحقق اقتصاد مقاومتی در استان تضاد دارد، خام‌فروشی است، معادن زیادی در استان وجود دارد که محصولات خود را به صورت خام به سایر کشورها صادر می‌کنند و یا حداقل فرآوری روی آنها انجام می‌گیرد و فروخته می‌شوند.

در صورتی که سرمایه‌گذاری‌های لازم در سطح استان انجام شود تا واحدهای فرآوری مواد اولیه در استان ایجاد شود و از خام‌فروشی جلوگیری شود به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در استان نزدیک می‌شویم.

* حذف قوانین دست و پاگیر، جان تازه‌ای به تولید استان می‌دهد

قوانین دست و پاگیر و بروکراسی‌های وقت‌گیر اداری نیز باید برطرف شوند تا تولید استان جان تازه‌ای پیدا کند.

رفع مشکلات مرتبط با مالیات، تامین اجتماعی، شرکت شهرک‌ها و مواردی از این قبیل نیز راه‌گشا و باعث افزایش میزان تولید در استان است.

در نهایت هرچه میزان تولیدات داخلی افزایش یابد و از خام‌فروشی جلوگیری شود، اقتصاد استان و کشور توانمندتر شده و نیاز به فروش نفت نیز کاهش می‌یابد و این‌گونه هیچ طرح و نقشه خارجی نمی‌تواند اقتصاد مملکت را با خطر روبرو کند.

در هر حال امیدواریم همان‌گونه که مردم این آب و خاک با حرکات انقلابی و مجاهدت‌های خود تمام دنیا را متوجه خود ساختند بار دیگر با همدلی و یکپارچگی و روحیه انقلابی شاهد تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و رونق هر چه بیشتر اقتصاد کشور باشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار