مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان:
تابناک: مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان گفت: طی سال‌های گذشته صاحبان قدرت و ثروت تصمیم گرفتند که استان اصفهان چگونه توسعه یابد و سکاندار توسعه استان بودند.
کد خبر: ۴۶۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳ 10 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، حمید ظهرابی بعد از ظهر امروز در آئین مبادله تفاهم‌نامه سه جانبه زیست محیطی با موضوع توسعه مشاغل سبز که در اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان برگزار شد، ضمن تبریک هفته محیط زیست با تاکید بر اینکه استان اصفهان از نظر زیست محیطی دارای چالش‌های زیادی است و از این رو باید برنامه‌ریزی برای خروج از این چالش‌ها به خوبی انجام شود، اظهار داشت: دراین راستا باید یادآور شوم که طی سال‌های گذشته توسعه و برنامه‌ریزی شهر و استان اصفهان بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های محیطی و آثار و تبعات نا متوازن، مسایل و مشکلاتی را برای این استان ایجاد کرده است.

نبود نقشه مناسب توسعه‌ای مشکلات زیست محیطی استان را رقم زد

وی آلودگی هوا و آب، نبود آب، خشکیدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها، افت شدید آب‌های زیر زمینی، آلوده شدن خاک‌ها، آلوده شدن آب‌ها و منابع آب زیر زمینی و سطحی را از اساسی‌ترین مشکلات زیست محیطی استان اصفهان عنوان کرد و افزود: این مشکلات به دنبال نبود نقشه مناسب توسعه‌ای در استان ایجاد شده‌اند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه نبود برنامه‌ریزی صحیح در توسعه استان اصفهان منجر به باز بودن دست سرمایه‌گذاران در شکل‌دهی توسعه استان شده است، اظهار داشت: طی سال‌های گذشته صاحبان قدرت و ثروت تصمیم گرفتند که استان اصفهان چگونه توسعه یابد و سکاندار توسعه استان بودند.

وی ادامه داد: وقتی برنامه نداشته باشیم و ندانیم که صنعت، کشاورزی و شهرسازی در کدام بخش از استانمان باید توسعه یابد و بهره برداری از منابع آبی باید چکونه صورت گیرد با مشکلاتی که امروز گریبانگیر اصفهان است روبرو خواهیم بود.

ظهرابی با بیان اینکه طی چند سال گذشته قدرت و ثروت متناسب با منافع خود همه دستگاه‌های متولی را نیز از روی ناچاری به دنبال خود می‌کشاندند، ادامه داد: از این رو اگر برای نمونه به حوضه آبریز رودخانه زاینده رود توجه کنیم با حسابی سرانگشتی متوجه خواهیم شد که آنقدر آبی که در پشت سد زاینده‌رود وجود دارد با مصارفی که تعریف شده است و دارای مجوز می‌باشند ۶۰۰ میلیون متر مکعب کمتر از آنچه باید، است و این آب می‌تواند نیاز یک استان را تامین کند.

وی با اشاره به کاهش حجم آب‌های زیر زمینی در استان اصفهان نیز بیان داشت: منابع آب زیرزمینی استان آنقدر به سرعت افت می‌کند که بعضی وقت‌ها این سفره‌ها فرو می‌نشیند و از هم می‌پاشد.

میزان غبار شهر اصفهان یکی از تهدیدهای جدی سلامت مردم

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان با اشاره به مشکلات هوا و میزان غبار شهر اصفهان نیز گفت: میزان غبار شهر اصفهان به یکی از تهدیدهای جدی سلامت مردم تبدیل شده است.

وی تدوین سند برنامه آمایش سرزمین استان را اتفاقی مبارک برای حل برخی از مشکلات زیست محیطی استان و جلوگیری از توسعه بی رویه دانست و ابراز داشت: در برنامه آمایش استان محور و رویکرد توسعه استان از صنعت و کشاورزی به سمت توسعه مشاغلی که آلودگی کمتری دارند همانند طبیعت گردی، گردشگری و اقتصاد دانش بینان و اقتصاد متکی به فن آوری چرخش پیدا کرد.

ظهرابی با اشاره به امضای تفاهم نامه سه جانبه زیست محیطی با موضوع توسعه مشاغل سبز و کارآفرینی در استان اصفهان نیز گفت: امیدواریم بتوانیم با مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعاونی‌های شکل دهیم که فعالیت شان پاک و فاقد آلودگی باشد و کارها و مشاغلی را تعریف کنیم که آلودگی و تخریب کمی داشته باشد.

وی تصریح کرد: با کمک آموزش فنی و حرفه‌ای استان نیز و نیروهایی پرورش دهیم که در راستای این ماموریت ها حرکت کنند و استان را به ریل اصلی توسعه که توسعه پایدار است برگرداند.

وی با اشاره به وظیفه مهم این دو اداره کل با همکاری محیط زیست استان در حفظ سلامتی مردم، آینده محیط زیست اصفهان، آینده شهر اصفهان و نسل‌های آینده ابراز امیدواری کرد: در قالب این مشارکت‌ها، همکاری و همدلی ها بتوانیم بخشی از مسائل و مشکلات مردم در حوزه محیط زیست که امروز مردم با آن مواجه هستند را برطرف کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار