به گفته مديركل ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نشان جغرافيايي سفال و سراميك در لالجين ثبت
کد خبر: ۴۶۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۱ 11 June 2015
مديركل ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از تقاضاي ثبت نشان جغرافيايي سفال و سراميك در لالجين خبر داد.

به گزارش ایسنا ؛ "ريحان سروش‌مقدم" در كارگروه تخصصي گردشگري استان همدان، با اشاره به تقاضاي ثبت نشان جغرافيايي سفال و سراميك در لالجين گفت: شهر لالجين بايد به عنوان شهر خلاق در صنعت و سراميك شناخته شود بنابراین براي معرفي شدن به نام پايتخت سفال و سراميك نياز به ثبت نشان جغرافيايي يا لوگو دارد كه در هفته صنايع دستي از آن رونمايي مي‌شود.

وی افزود: اين امر هم در جذب گردشگر و هم در كارآفريني و افزايش توليد و صادرات نقش عمده‌اي خواهد داشت.

وي در ادامه از افتتاح 4 خانه صنايع دستي در شهرهاي تويسركان، كبودراهنگ، فامنين و ملاير در هفته صنايع دستي خبر داد و بيان كرد: تنها 7 استان در كشور داراي خانه صنايع دستي هستند كه در استان همدان به منظور پيشبرد و توسعه اين صنعت و استفاده از پتانسيل بالاي آن قصد داريم 4 خانه به خانه‌هاي صنايع دستي استان اضافه كنيم.

سروش‌مقدم با بيان اينكه همه شهرستان‌هاي استان همدان مشمول فعاليت‌هاي صنايع دستي هستند، افزود: اميدواريم بتوانيم در هر شهرستان برند ويژه صنايع دستي را داشته باشيم.

وي تصریح کرد: نمايشگاه صنايع دستي نيز به مناسبت آغاز هفته صنايع دستي در تهران برگزار مي‌شود كه استان همدان با حضور 12 هنرمند در 12 غرفه رايگان و 3 غرفه آزاد از فعال‌ترين استان‌ها در اين نمايشگاه است.

سروش‌مقدم صنايع دستي را اشتغال‌زا و تضمين‌كننده امنيت ملي دانست و گفت: بايد به بُعد هويتي و فرهنگي صنايع دستي به عنوان يك فعاليت هويت‌بخش كه معرفي فرهنگي ما را بر عهده دارد بيشتر توجه شود.

وي بر ضرورت حفظ صنايع دستي، دانش‌بنيان كردن صنايع دستي و ايجاد جاذبه‌هاي جديد از طريق آن تأكيد و بیان کرد: يكي از معضلات ما در اين حوزه بسته‌بندي صنايع دستي و نيز مغفول ماندن اين سوغات به عنوان معرف استان همدان است كه تعريف درستي از آن صورت نگرفته است.

وي از تعريف گواهينامه و نشان اعتماد براي فروشندگان صنايع دستي در استان خبر داد و افزود: بايد با ارائه اين نشان مرغوبيت محصولات در فروشگاه‌هاي صنايع دستي مشخص شود و فروشندگان خاص اين حوزه از ساير فروشندگان تفكيك شوند.

مديركل ميراث فرهنگي استان همدان همچنين از رشد 36 درصدي صادرات صنايع دستي در كشور طي سال 93 خبر داد و گفت: از 318 ميليون دلار صادرات غيرنفتي 15 ميليون دلار مربوط به حوزه صنايع دستي بوده است.

وي با اشاره به اينكه امسال ميزان فروش بازارچه‌هاي نوروزي صنايع دستي در كشور 24 ميليارد تومان بوده است، اضافه كرد: فروش اين بازارچه‌ها در استان همدان يك ميليارد و 150 ميليون تومان بوده كه با رشد 400 درصدي نسبت به نوروز سال 93 استان همدان در اين حوزه رتبه نخست در كشور را به دست آورد.

سروش‌مقدم وجود محصولات چيني و كپي‌برداري محصولات داخلي از اين محصولات را يكي از مشكلات حوزه صنايع دستي خواند و گفت: تأمين مواد اوليه مرغوب و ارزان نيز از توان صنعتگران ما خارج بوده و عدم حمايت از آنها نيز از ديگر مشكلات اين عرصه است.

وي در ادامه از تغيير رويكرد شبكه مستند صدا و سيما به بحث گردشگري خبر داد و بيان كرد: شبكه مستند به شبكه گردشگري تبديل مي‌شود و افتتاح اين شبكه نيز در استان همدان انجام مي‌گيرد.

وي با اشاره به اينكه از مستندسازان خلاق كشور دعوت مي‌شود تا براي توليد مستندهاي استان ديداري با بخش خصوصي در استان همدان داشته باشند، افزود: توليد حداقل 50 فيلم مستند از همدان در راستاي كمك به توسعه گردشگري مدنظر است.

سروش‌مقدم همچنين در خصوص فعاليت كميته تبليغات و گردشگري در استان همدان گفت: طي جلساتي اعتبار 5 ميليارد تومان براي دو سال از سوي دولت، شهرداري‌ها و بخش خصوصي براي اين كميته در نظر گرفته شد كه قرار است امسال به علت توان پايين‌تر بخش خصوصي، دولت و شهرداري‌ها هر كدام يك ميليارد تومان و بخش خصوصي 500 ميليون تومان به اين حوزه اختصاص دهند و در سال آينده سهم بخش خصوصي افزايش يابد.

به گزارش ایسنا؛ کارگروه گردشگری استان به مناسبت آغاز هفته صنايع دستي از 20 خردادماه با حضور جمعي از هنرمندان حوزه صنايع دستي تشكيل شد و هنرمندان اين عرصه برخي از مشكلات خود را با مسؤولان استاني در ميان گذاشتند.

همچنين در اين جلسه لوگو و نشان جغرافيايي سفال و سراميك در لالجين كه توسط فردين چهاردولي، كارشناس صنايع دستي و مرمت بناهاي تاريخي و طراحي شده بود به اعضاي كارگروه نمايش داده شد تا در صورت تأييد براي تقاضاي ثبت، اين نشان به تهران فرستاده شود كه پس از بررسي مدت بيشتري براي طراحي نشان مذكور تعيين شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار