رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال تولید بیش از ۶ هزار تن عسل دامنه کوه سبلان در استان اردبیل پیش‌بینی می‌شود.
کد خبر: ۴۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹ 11 June 2015

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، عدیل سروی در دیدار با هیئت اعزامی وزارت جهاد کشاورزی و متخصصین صنعت زنبور عسل اظهار داشت: با توجه به وجود پتانسیل موجود در اردبیل و تنوع گیاهان شهدزا و گر زا در مراتع و مزارع و باغات این استان، پرورش زنبور عسل اردبیل در سطح کشور از جایگاه والائی برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: استان اردبیل بر اساس آخرین آمارگیری دارای 315 هزار کلنی با تولید بالغ بر 6 هزار تن عسل مشهور سبلان است که همه سالانه برای تعداد بیش از 4 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

وی افزود: استان اردبیل دارای ایستگاه مجهز پرورش و اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل است که متخصصین این ایستگاه موفق شدند در سال گذشته نسل F2 ملکه اصلاح شده بومی استان وشمالغرب کشور را با استفاده از دو روش جفتگیری طبیعی در منطقه ایزوله زنبورداری و تلقیح مصنوعی که برای نحستین بار در بخش دولتی در ایران و ایستگاه اردبیل صورت گرفته در سال 93 تولید کنند و اکنون متخصصین ایستگاه در حال مطالعه و در شرف تولید نسل f3 هستند و انشالله در مرحله نسل چهارم و پنجم ملکه‌های زنبور عسل اصلاح شده بین زنبور داران استان و شمالغرب کشور توزیع می‌شود.

سروی گفت: می بایست برنامه‌ریزی مدون و دقیقی با سایر استان‌های مهاجرپذیر صورت بگیرد تا مهاجرت و اسکان زنبور‌داران با سهولت و آرامش کامل انجام گیرد.

وی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید در برنامه پنج ساله ششم به صورت شاخص اعتبارات بسیار چشمگیری را برای تقویت صنعت زنبورداری کشور پیش بینی کند تا شاغلین این بخش با امیدواری هرچه تمامتر به کار تولید خود ادامه دهند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار