دانستن بیشتر،زندگی بهتر -3
تابناک: تابستان نزدیک است و این برای عده بسیاری نوید فرارسیدن اوقات فراغت و تفریح است. مطالعه و کتابخوانی یکی از مسائلی از است که با توجه به نظام آموزشی برای ما خوب جا نیفتاده و ما نسبت به آن غافل هستیم. با توجه به این مسئله اگر شما هم نمی دانید امسال تابستان خود را چگونه بگذرانید توصیه می کنیم با مطالعه 10 راه برتر بهتر کتاب خواندن به این امر توجه کنید.
کد خبر: ۴۶۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹ 11 June 2015

به گزارش تابناک اصفهان، تابستان نزدیک است و این برای عده بسیاری نوید فرارسیدن اوقات فراغت و تفریح است. مطالعه و کتابخوانی یکی از مسائلی از است که با توجه به نظام آموزشی برای ما خوب جا نیفتاده و ما نسبت به آن غافل هستیم. با توجه به این مسئله اگر شما هم نمی دانید امسال تابستان خود را چگونه بگذرانید توصیه می کنیم با مطالعه 10 راه برتر بهتر کتاب خواندن به این امر توجه کنید.

رعايت نكردن شيوه درست مطالعه معمولاً خواننده را پس از مدتي دلسرد و خسته مي‌كند.

توصيه‌هاي زير بخشي از نكاتي است كه رعايت آن‌ها از نظر كارشناسان مي‌تواند نقش مؤثري در مفيد واقع شدن مطالعه داشته باشد.

مكان و زمان مطالعه

بايد حتي‌الامكان در زماني معين و در محلي به خصوص مطالعه كنيم و مكان مطالعه خود را كمتر تغيير دهيم، محل مطالعه بايد از صداهاي مزاحم بيرون دور باشد تا حواس خواننده پرت نشود و عوامل محرك اين نكته به حداقل ممكن كاهش يابد. نور و حرارت مكان مطالعه بايد مناسب باشد (دماي 20 درجه و نور متوسط كه نه خيلي زياد باشد و نه كم).

بهترين زمان مطالعه براي انسان، هنگام آرامش و داشتن رضايت است، زيرا مشغول بودن فكر و ذهن توان فرد را كاهش مي‌دهد و مطالعه در اين حالت جز دلزدگي به همراه نخواهد داشت.

تحقيقات نشان داده‌است كه مطالعه در هنگام شب (قبل از خواب) و صبح زود كارايي بيشتر دارد. وقتي صبح زود را براي مطالعه انتخاب مي‌كنيد حتماً قبل از آن صبحانه ميل كنيد و شب قبلش را زودتر بخوابيد

ميز و صندلي مناسب

استفاده از ميز و صندلي مناسب و درست نشستن يكي از مهم‌ترين شرايط مطالعه است كه عدم رعايت آن علاوه بر تأثير نامطلوب در مطالعه، مشكلات جسماني را نيز در پي خواهد داشت. دردهاي مفاصل و كمر و گردن از جمله آن‌هاست. هنگام مطالعه بايد طوري نشست كه حداقل فاصله كتاب و چشم كمتر از 40 سانتي‌متر نباشد

وسعت ديد و تندخواني

يكي از عوامل كندخواني، تلفظ كلمات و خواندن تك‌تك آن‌ها حتي به صورت بي‌صدا است كه بايد از آن پرهيز شود.

سعي كنيم تندخواندن را بياموزيم و تمرين كنيم كه تند بخوانيم، زيرا باعث صرفه جويي در وقت و تمركز حواس مي‌شود

مطالعه با دقت

كتاب را همواره بدون شتاب و عجله مطالعه كنيد و تا زماني كه مطلبي را به درستي فرا نگرفته‌ايد سراغ مطلب ديگر نرويد.

بهتر است مطالب مورد مطالعه را ابتدا به صورت كلي و اجمالي مرور كنيم و سپس مطالعه جزئيات را شروع نماييم

يادداشت‌برداري و خلاصه‌نويسي‌

يادداشت‌برداري و خلاصه نويسي از مهم‌ترين شيوه‌هاي درست مطالعه كردن است، زيرا اين كار باعث مي‌شود كه مطالب مهم كتاب همواره در دسترس باشد.

پس از يك ساعت مطالعه 15 دقيقه استراحت كنيد و براي آرامش خود، به بيرون برويد و يا از اتاق مطالعه به فضاي بيرون بنگريد و سعي كنيد به فضاهاي طبيعي و دور دست چشم بدوزيد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار