معاون سازمان مدیریت بحران کشور:
کارگاه چهار روزه آموزش و تمرین ستادی مدیریت بحران شمال غرب کشور در تبریز از دوشنبه هفته جاری آغاز و عصر امروز به پایان می رسد.هدف اصلی این کارگاه که ۱۸۰ نفر از مدیران دستگاه ها اجرای شش استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان، زنجان و قزوین در آن حضور دارند ایجاد هماهنگی و کسب آمادگی های لازم برای پیشگیری و مقابله با بحران عنوان شده است.
کد خبر: ۴۶۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۳ 12 June 2015

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در زلزله ها به خصوص زلزله های بالای شش ریشتر با خلا زیادی روبرو هستیم و زیرساخت های کشور در این زمینه ضعیف است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در زلزله ها به خصوص زلزله های بالای شش ریشتر با خلا زیادی روبرو هستیم و زیرساخت های کشور در این زمینه ضعیف است.

به گزارش خبرنگار ما ، مرتضی اکبرپور اظهار کرد: البته امکانات سخت افزاری و نرم افزاری خوبی در کشور فراهم است که به منظور بهره گیری بهینه از این امکانات، سطح آموزش و آمادگی مسوولان و مردم باید بالا برده شود.

وی به کارگاه چهار روزه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران شمال غرب کشور در تبریز اشاره کرد و افزود: این کارگاه با هدف اصلی بالا بردن سطح آموزش و میزان آمادگی و هماهنگی مدیران و دستگاه های اجرایی در زمان وقوع بحران شکل گرفته تا مدیران در زمان های بحرانی بر اساس وظایف تعریف شده ایفای نقش کنند.

اکبرپور گفت: طبق سیاست های ابلاغی ۹ گانه رهبر معظم انقلاب نیز افزایش و گسترش سطح آموزش و فرهنگ سازی و آگاه سازی عمومی در دستور کار سازمان مدیریت بحران و کارگاه های آموزشی قرار دارد.

وی افزود: هفت دوره کارگاه آموزشی در سطح کشور برگزار می شود که پنج دوره از این کارگاه ها در استان ها، دوره ششم در سطح ملی و با حضور معاونان وزرا و دوره هفتم نیز با حضور وزیران و استانداران برگزار می شود تا مسوولان کشور در مواقع بحرانی که یک موضوع حاکمیتی محسوب می شود با آشنایی دقیق به وظایف خدمات بهتری به آسیب دیدگان احتمالی ارایه کنند.

اکبرپور گفت: در گام بعدی نیز باید ضمن آگاه سازی مردم از طریق رسانه ها به مقاوم سازی زیرساخت ها نیز پرداخته شود و نقش رسانه ها در تنویر افکار عمومی و تسهیل مدیریت بحران باید جدی تلقی شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون تمامی استان های کشور از ساختمان مدیریت بحران برخوردارند و به دنبال تجهیز این ساختمان ها به امکانات لازم هستیم که در افق پنج ساله تمامی ساختمان های مدیریت بحران تجهیز و در ادامه وارد فاز تجهیز شهرها و روستاها خواهیم شد.

معاون رییس سازمان مدیریت بحران کشور به نحوه تعیین استان ها معین در مواقع بحرانی اشاره کرد و گفت: در این امر فراتر از استان های هم جوار عمل می کنیم و این گونه نیست که حتما استان همسایه معین استان باشد.

اکبرپور به میزان بودجه سازمان در سالجاری نیز اشاره کرد و افزود: پنج درصد از بودجه عمومی کشور به مدیریت بحران اختصاص دارد و این رقم در سالجاری ۱۲۰ هزار میلیارد ریال است که امیدواریم با تخصیص این رقم برنامه های خود را به خوبی پیش ببریم.

آموزش و آمادگی دو اصل مهم در مدیریت بحران است

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی از آموزش و آمادگی به عنون دو اصل مهم در مدیریت بحران یاد کرد و گفت: توجه به این دو اصل موجب بهره وری و استفاده بهینه از امکانات می شود.

محمدصادق پورمهدی روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برگزاری دوره های آموزشی برای آشنایی بیشتر مدیران مهم بوده و در کنار این امر باید به مقوله آموزش مردمی نیز پرداخته شود.

وی با تاکید بر اینکه باید مسوولان و مردم به طور جدی وارد بحث زلزله و مخاطرات آن شوند افزود: مردم باید به این باور برسند که خانه های خود را ایمن سازی کنند که متاسفانه در بخش های حاشیه نشین توجه چندانی به این موضوع نشده و همین امر دغدغه مسوولان هم در شرایط عادی و هم در شرایط بحرانی شده است.

پورمهدی گفت: اگر زلزله ای رخ دهد امکان خدمت رسانی و امدادرسانی در این مناطق بسیار سخت خواهد بود اما با این وجود اقدامات خوبی از قبیل بازگشایی معابر در این مناطق از سوی شهرداری و راه شهرسازی صورت گرفته تا خدای نکرده در مواقع بحرانی، خودروهای خدمت رسان بتوانند خود را به محل برسانند.

وی افزود: در گام بعدی نیز با ایجاد مکان هایی، امکان اسکان موقت ساکنان این مناطق در پارک ها و سالن های ورزشی فراهم شده و برای انتقال دایم خانه های واقع شده در بافت حاشیه نشین نیز برنامه های در دست اقدام است.

پورمهدی همچنین بر رعایت سنخیت فرهنگی در بحث تعیین استان های معین در مدیریت بحران تاکید کرد و گفت: لحاظ ویژگی های فرهنگی و زبانی در کنار امکان دسترسی بهتر و زودتر در امدادرسانی بهتر تاثیرگذار خواهد بود.

وی همچنین بر نهادینه کردن فرهنگ بیمه ساختمان تاکید کرد و افزود: پرداخت هزینه های خسارت پروسه ای یکساله است از این رو باید مردم را مجاب کنیم تا خانه های خود را در مقابل حوادث طبیعی و غیرمترقبه بیمه کنند.

اعتبار احیا دریاچه ارومیه در سالجاری21 هزار و 170 میلیارد ریال است

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی گفت: اعتبار اختصاص یافته برای احیا دریاچه ارومیه در سالجاری 21 هزار و 170 میلیارد ریال است.

خلیل ساعی اظهار کرد: در سال گذشته 48 درصد از اعتبارات در نظر گرفته شده تخصیص یافت که رقم قابل توجهی بود و امیدواریم امسال میزبان تخصیص اعتبار بهتر از سال گذشته باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران آذربایجان شرقی افزود: احیا این دریاچه که از 19 سال پیش شروع به خشکیدن کرد در یک بازه زمانی 10 ساله تعریف شده و هدف اول در احیا این دریاچه تثبیت وضعیت موجود و زنده نگه داشتن دریاچه است که خوشبختانه این مهم اتفاق افتاده و در سالجاری و سال های بعدی اقدامات علمی تدوین شده در خصوص احیا این دریاچه عملیاتی می شود.

ساعی گفت: رساندن سطح آب دریاچه به سطح اکولوژیک و رساندن میزان آب دریاچه به 14.5 میلیارد متر مکعب به معنای احیا دریاچه تلقی می شود.

وی همچنین به برگزاری کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران شمال غرب در تبریز اشاره کرد و گفت: در این کارگاه از استان های برتر در حوزه مدیریت بحران و استان هایی که حضوری منظم در دوره داشتند تجلیل می شود.

ساعی همچنین به طولانی بودن پروسه پرداخت خسارت در بلایای طبیعی اشاره کرد و گفت: در چندسال گذشته تامین خسارت مناسبی در کشور اتفاق نیافتاده اما در زلزله ورزقان 176 میلیارد ریال تنها از طریق بیمه ها به خسارت دیده های پرداخت شد و همین امر اهمیت بیمه منازل مسکونی را نشان می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار