مشاور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور
به گزارش خبرنگار ما، سید مجید جدی مشاور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور پنجشنبه در نشست خبری نخستین کارگاه آموزشی مدیریت بحران غدیر در تبریز با اشاره به نقش و جایگاه رسانه ها در مواقع بحران و وقوع حوادث گفت: مدیریت بحران نیاز به ایجاد خانواده ای متحد و منسجم در این حوزه دارد و باید در این خصوص فرهنگ سازی کنیم.
کد خبر: ۴۶۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶ 12 June 2015

وی گفت: رسانه ها نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی و آموزش اقشار مختلف جامعه در حوزه مدیریت بحران ایفا می کنند.

وی در ادامه اصحاب رسانه را یکی از اعضای قطعی این خانواده مدیریت بحران خواند و افزود: در راستای تنویر افکار عمومی در مواقع بحرانی باید اطلاعات دقیق و کافی از طریق رسانه ها در اختیار مردم قرار گیرد و باید تلاش کنیم آمادگی جامعه را در مقابله با حوادثی همانند زلزله بم و ارسباران و دیگر حوادث طبیعی و غیر طبیعی ناخواسته بالا ببریم و خطرات و آسیب های ناشی از آنها را کاهش دهیم.

اظهار کرد: علی رغم سپری شدن چندین سال از وقوع زلزله های بم و آذربایجان، هنوز هم با آثار تکان دهنده آن ها درگیر هستیم.

وی با تأکید بر کاهش آسیب حوادث غیرمترقبه با افزایش آمادگی، گفت: کاهش آسیب پذیری زمان بر و نیازمند صرف هزینه قابل توجه است و از این رو ناچارأ باید تنها به فکر افزایش آمادگی جامعه باشیم.

جدی ایجاد اطمینان و انجام تدابیر در وضعیت بحرانی را تعریف مناسبی از آمادگی دانست و افزود: باید به مرحله ای برسیم که باور کنیم اقدامات و تدابیرمان حنما اجرایی می شوند.

مشاور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تکیه بر موانع زمانی و هزینه ای بیان داشت: در مواقع بحران و وقوع حوادث، مانع زمان و بحث کاهش هزینه و ریسک زمانی مطرح است و در وقوع حوادث غیرمترقبه ای چون زلزله و سیل و غیره باید در مدت زمان کوتاه، مدیریت بحران را جلو ببریم و با برخورداری از آمادگی و آموزش های لازم برای کاهش ریسک و مخاطرات و آسیب های ناشی از حوادث تلاش کنیم.

مشاور رییس سازمان مدیریت بحران کشور بر آموزش پیوسته تأکید کرد و گفت: باتوجه به اینکه عمر مدیریت در ایران کوتاه است، باید آموزش ها مستمر و پیوسته باشد تا مدیران جدید به آمادگی و آگاهی کامل در خصوص مدیریت بحران برسند و همچنین فراگیر بودن آموزش ها ضروری است و ارایه آموزش به تمامی لایحه های جامعه از اولویت هایی است که نباید چشم پوشی شود.

وی از تدوین برنامه افزایش آمادگی برای مدیریت بحران خبر داد و افزود: این برنامه با ارایه آموزش شروع و در نهایت به مهارت آموزی ختم می شود و بعد از پایان کارگروه های آموزشی کارگروه های موضوعی هم برگزار می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به سیلاب متروی تهران گفت: در چنین مواقعی یک اطلاع رسانی و هشدار به موقع می تواند جان هزاران تن را نجات دهد همچنان که با یک اطلاع رسانی دقیق و به موقع و اقدامی بجا توانستیم خطرات و آسیب های ناشی از این حادثه را کاهش دهیم در حالی که اگراقدامات صورت گرفته سه دقیقه دیرترانجام می شد، حادثه متروی تهران به یک فاجعه ملی تبدیل می شد.

جدی با بیان این که ایجاد اطمینان و انجاام تدابیر در وضعیت های بحرانی از مؤلفه های مهم است، اظهار داشت: آمادگی برای رسیدن به نقطه اطمینان سه مؤلفه دارد و مدیران باید از واقعیت ها و وضعیت بحرانی؛ درک درست و دقیقی داشته باشند و تدابیر خاصی را اجرا کنند و سطح هماهنگی با دستگاه ها را به بالاترین نقطه برسانند.

ویبا تأکید بر بالابردن و ارتقای سطح هماهنگی در بین دستگاه ها اظهار داشت: بحث اصلی مدیریت بحران، افزایش سطح هماهنگی در بین دستگاه هاست و جنس این آمادگی از نوع مقطعی و گذرا نیست و باید یک تداوم و حرکت پیوسته را ایجاد کنیم و آمادگی را یک برآیند فراگیر در نظر بگیریم و آن را به یک برنامه تبدیل کنیم که در این راستا تدوین چشم انداز پنج ساله مدیریت بحران صورت گرفته است.

مشاور رئیس سازمان مدیریت بحران تصریح کرد: کشور برای آمادگی ملی نیازمند یک برنامه منسجم است چون بیشترین نگرانی در حوزه مدیریت بحران، در سطح ملی است و به همین دلیل برنامه ای پنج ساله به نام آمادگی ملی را در دستور کار خود قرار داده ایم که در حال تدوین است.

جدی در پایان با بیان اینکه اجرای این چشم انداز پنج ساله در ذات خود ظزفیت اجرایی دارد، اظهار امیدواری کرد: تلاش می کنیم تجارب گذشته به دانش علمی تبدیل و توانمندی های اجرایی برای این کار ایجاد شود و این کارگاه آموزشی نقطه آغازین یک حرکت ملی و فراملی و نقطه ابتدایی آموزش، نقطه انتهایی آمادگی باشد و به مهارت ختم شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار