مراسم گرامیداشت هفته اردبیل؛
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: اقتدار کشور ایران مدیون دولت صفویه است.
کد خبر: ۴۶۷۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵ 26 July 2017

به گزارش تابناک  اردبیل، آیت الله سیدحسن عاملی صبح امروز در نخستین همایش بین المللی نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت که در جنت سرای بقعه شیخ صفی برگزار شد، اظهار کرد: اقتداری که دولت صفویه در کشور برقرار کرده است در هیچ دولتی ایجاد نشده است.

وی با اشاره به چهارم مرداد، سالروز استقرار سلسله صفوی در اردبیل افزود: با ظهور بزرگان صفویه به اهل بیت و کشور خدمت شایانی شده است به طوری که اگر اردبیل نبود، امروز کشوری به نام ایران وجود نداشت.

آیت الله عاملی با یادآوری هجمه‌های موجود علیه شاه اسماعیل خطایی و دیگران بزرگان صفویه، خاطرنشان کرد: برگزاری همایش‌های مرتبط با صفویه در دفاع از خاندان صفوی ضروری است.

وی با بیان اینکه گاه این اهانت‌ها و هجمه‌ها از سوی کشورهای همسایه وارد می‌شود، تصریح کرد: برخی افراد در کشور ترکیه مدعی هستند که شاه اسماعیل بدین دلیل لقب خطایی را به خود نسبت داده است که وی تشکیل حکومت بر پایه دین را اشتباه بزرگ خود دانسته است درحالی که این اظهارنظرها صحیح نیست.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه کشور ما با جمهوری آذربایجان تاریخ مشترک دارد، افزود: هرگونه تحریف در تاریخ صفویه از طرف کشور جمهوری آذربایجان دفاع شده است.

آیت الله عاملی تکیه بر وحدت را عنصر اصلی حکومت صفویه، دانست و تاکید کرد: صفویه نه فقط به اسلام و ایران که به بشریت خدمت کرده است.

ولایتی:بازسازی هویت ایران مدیون صفویه است
 
علی اکبر ولایتی هم در همایش بین المللی نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت در جنت سرای مجموعه میراث جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی اظهار داشت: ایران منهای صفویه ایران منهای ایران است و بازسازی هویت ایران مدیون صفویه است.

وی بیان کرد: تمام حکومت های ایران پس از صفویه سرسفره صفویه نشستند و ایران یکپارچه امروز مدیون صفویه است.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران اضافه کرد: اوج معماری ایران در عصر صفوی نمود پیدا کرد که الان نیز زبانزد جهانیان است.

ولایتی تصریح کرد: احیای فرهنگ اهل بیت و احیای هویت ایرانی دو اقدام مهم و اساسی صفویان در راستای بازسازی هویت ایران بود.

وی بیان کرد: اردبیل بر اساس بعضی نقل‌ها در اصل آرتاویل به معنای شهر مقدس بوده است.

مشاور رهبر گفت: ایران بازسازی هویت خود را مدیون اردبیل است که در گذشته ایران از نوزده قسمت بیگانه تشکیل شده بود که صفویه تمامی این قسمت‌ها را متحد ساخت و باعث انسجام ایران شد.

 ولایتی تصریح کرد: اولین حکومتی که نام ایران را در پای امضاها و نامه‌های خود قرار می‌داد صفویه بود.

وی با اشاره به دارالارشاد بودن اردبیل گفت: صفویه فرهنگ اهل بیت را در کشور احیا کرد زیرا که تمسک به اهل بیت همان تمسک به اسلام است، صفویه تشیع را در ایران احیا کرد و با تشیع باعث اتحاد کشور شد.

 

ولایتی با اشاره به میراث صفویه گفت: تشکیل سلسله صفویه شرایط را برای آزادی ،آموزش و پژوهش فراهم آورد و ایران را مکانی برای علما و محققان شیعه تبدیل کرد.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب اضافه کرد: شعار علما و بزرگان تشیع در سایه حکومت صفوی در ایران رشد یافت و تعداد کتب و رسائل علمی در این زمان با گذشته قابل مقایسه نبود.

ولایتی تاکید کرد: شیخ صفی الدین اردبیلی یک محقق، عالم والامقام است و اوج اقتدار صفویه در زمان شاه اسماعیل، شاه عباس و شاه طهماسب بوده است.

بر پایه این گزارش 54 مقاله به دبیرخانه نخستین همایش بین المللی نقش شیخ صفی در تقویت مکتب اهل بیت ارسال شده است که از این میان 15 مقاله طی دو روز برگزاری همایش، ارائه خواهد شد.
 انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
تعریف خشک وخالی از اردببل و فرزندانش چون شاه اسماعیل کافی نیست اگر اردبیل برای مسوولان ملی اهمیت دارد پس چرا راه اهنش را اجرا نمیکنند؟ پتروشیمی اش را تکمیل نمیکنند تا جوانان بیکار اردبیلی هم مشغول بکارشوند؟ چرا ترومایش را رها کرده اند که بیماران سوختگی اردبیلی مجبور به اعزام به سایر استانها شوند و...؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۳
گینه گلیب لر قولتغمزا قارپز وِرَلَر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار