رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان:
تابناک: رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر با تاکید بر اینکه شهرداری اصفهان محل آزمون و خطا نیست، گفت:باید توجه داشت که تصمیم شهردار در اصفهان تاثیرات بسزایی دارد و با یک دستور وی می‌توان شهر را تکان داد.
کد خبر: ۴۷۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸ 13 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، احمد عاملی ظهر امروز در نودمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک سمت جدید شهردار سابق اصفهان و فعالیت وی در شهرداری قم اظهار داشت: این اقدام بیانگر لیاقت و درایت مسئولان اصفهان است که مدیران خوشنام تربیت می‌کنند.

وی با ابراز امیدواری در خصوص اینکه امیدواریم این خوشنامی در سال‌های آینده نیز باقی بماند، افزود: اصفهان در طول سالیان گذشته علاوه بر تربیت مسئولان خوشنام برای فعالیت در این شهر مسئولانی را نیز تربیت و به دیگر شهرها بفرستد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر شورای اسلامی شهر اصفهان در موقعیت حساسی با توجه به انتخاب شهردار دارد، ادامه داد: تصمیم اعضای شورای شهر اصفهان در بازه زمانی سرنوشت آینده شهر و آینده دنیوی و اخروی را برای اعضا به دنبال خواهد داشت.

انجام فرایض الهی تنها مصداق تبعیت از اسلام نیست

وی انتخاب شهرداری که بتواند با عملکردی که ارایه می‌دهد ارتقای زندگی شهروندان را به دنبال داشته باشد را از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب شهردار دانست و ادامه داد: ملاک‌هایی که برای انتخاب شهردار در نظر گرفته می‌شود باید عملیاتی باشد و از این رو تبعیت از اسلام از مهم‌ترین شاخص‌هاست که البته نمی‌توان این امر را تنها در انجام فرایض الهی دانست.

عاملی پیگیری آرمان‌های انقلاب را از دیگر ملاك‌های انتخاب شهردار عنوان کرد و بیان داشت: در این زمینه نیز باید توجه داشته باشیم که توجه به آرمان‌های امام (ره) تنها به نقل قول فرمایشات ایشان بسنده نشود و در عمل این فرمایشات پیگیری شود.

وی با بیان اینکه شهردار باید خود را وقف مردم و شهر کند، ادامه داد: از خودگذشتگی مهم‌ترین ویژگی شهردار است و از این رو باید حل مشکل شهر و شهروندان اولویت برنامه‌‌های شهردار باشد تا بتواند زمینه رضایت شهروندان را فراهم کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه فعالیت در شهرداری شبانه روزی است و حتی ۲۴ ساعت نیز برای کار شبانه روزی در آن کم است، ادامه داد: بر این اساس شهردار جدید اصفهان باید پس از صدور حکم با آشنایی کامل با فعالیت‌های شهرداری کار خود را آغاز کند و با فرصت ۲ ساله‌ای که در پیش دارد اقدامات شایسته‌ای را از خود بجای بگذارد.

شهرداری اصفهان محل آزمون و خطا نیست

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شهرداری اصفهان محل آزمون و خطا نیست، افزود: از این باید توجه داشت که تصمیم شهردار در اصفهان تاثیرات بسزایی دارد و با یک دستور شهردار می‌توان شهر را تکان داد پس دقت در ارائه تصمیمات را باید مورد توجه داشت.

عاملی تخصص عملی و نظری در حوزه شهرداری را نیز از دیگر شاخص‌های مورد نظر برای انتخاب شهردار عنوان کرد و بیان داشت: در این راستا باید توجه داشت که تخصص عملی به سوابق اجرایی و شناخت از فعالیت‌‌های شهرداری بر می‌گردد و این امر ضروری است که با تخصص نظری همراه شود.

وی با بیان اینکه تخصص در حوزه نظری در حوزه شهرداری می‌تواند تمرکز زدایی نسبت به درآمد پایدار از محل ساخت و ساز را ایجاد کند، اضافه کرد: این نگاه باعث می‌شود بر درآمدهای پایدار توجه بیشتری شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تعامل شهردار با مسئولان فرادست و فرودست خود باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: در این راستا باید توجه داشت این جمله که می‌گویند شهرداری نهادی سیاسی نیست کاملا اشتباه است چرا که بالاترین مقام این نهاد از محلی سیاسی انتخاب می‌شود.

تعامل شهرداری با مسئولان حکومتی امری ضرروی است

وی با تاکید بر اینکه روابط مثبت و سازنده شهردار با مسئولان حکومتی امتیاز ویژه‌ای برای شهردار به حساب می‌آید، ادامه داد: شاید اگر در دوره‌های قبل رابطه شهرداران با دولت‌های هم دوره خود مثبت و سازنده بود، بودجه متروی اصفهان راحت‌تر تحصیل می‌شد و شهر با مشکلات حمل و نقلی و ترافیکی و آلودگی هوا روبه رو نمی‌شد.

عاملی خاکساری در برابر مردم، اقتدار در برابر دست‌اندازان به بیت المال را از دیگر معیارهای انتخاب شهردار دانست و گفت: شهردار باید بداند تمام دستگاه شهرداری با هدف خدمت به مردم و بهبود زندگی آنان از نظر مادی و معنوی ایجاد شده است، بنابراین شهردار باید خود را خادم مردم بداند و در برابر آنان متواضع و خاکسار باشد.

شهردار اجازه دست اندازی عده‌ای به بیت‌المال را ندهد

وی افزود: در این راستا نباید از عده‌ای منفعت طلب که در مسیر راه شهردار قرار می‌گیرند غافل باشیم چرا که این افراد که منافع شخصی آنان در تضاد با مصالح عمومی مردم است و شهردار باید در مقابل چنین افرادی، محکم و مقتدر باشد و به عنوان مسئول و خادم مردم، اجازه دست اندازی آنان به بیت المال یا انجام اقداماتی بر خلاف مصالح عمومی مردم را ندهد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینكه شفافیت و مبارزه با فساد از دیگر معیارهای انتخاب شهردار است، افزود: شهردار آینده اصفهان باید سازوکارهایی را برای خوداصلاحی سیستم شهرداری ایجاد نماید.

شهردار خود باید مصادیق فساد را شناسایی و برخورد کند

وی اظهار داشت: این توجیه همیشگی شهرداران در کشور ما، اصلاً قابل قبول نیست که وقتی در مورد فساد در سیستم شهرداری از آن ها سؤال می‌شوند، می گویند «موردش را اعلام کنید تا برخورد کنیم». این خود شهردار و سیستم شهرداری است که باید موردش را با سازوکارهایی بشناسند و با آن برخورد نمایند.

عاملی با تاکید بر اینکه بدیهی است که شهردار و پرسنلش در شهرداری، آگاهی و شناخت بیشتری از فرایندها و فسادهای مربوط به آن‌ها دارند، اضافه کرد: از این رو ایجاد شفافیت است در زمینه مبارزه با فساد بهترین اقدام است.

وی ادامه داد: اگر فضا شفاف باشد، هیچ کس ولو به فرض فساد نفسش، نمی‌تواند اقدامی مفسدانه انجام دهد، زیرا به راحتی دستش رو می‌شود.

الکترونیکی کردن فرآیند‌ها بهترین راه مبارزه با فساد در شهرداری

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان الکترونیکی کردن فرایندهای مختلف شهرداری و ارائه آن‌ها با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای جدید به مردم را یکی از اصلی‌ترین اقدامات برای شفاف سازی در شهرداری دانست و ادامه داد: ایجاد رصدخانه شهری و اعلام به روزِ اطلاعات کلیدی شهر نیز می‌تواند مردم، شورای شهر و شخص شهردار را با کیفیت عملکرد مسئولان بخش‌های مختلف شهرداری آشنا نماید و از وقوع هر گونه فساد یا کم کاری جلوگیری نماید.

وی با اشاره به اینكه یکی از مسائل مهم در مبارزه با فساد، پایبندی شهردار به اصول است و نه افراد، گفت: اگر شهردار اصول مشخصی را مبتنی بر تقوای اسلامی مد نظر داشته باشد، حتی اگر نزدیک‌ترین فرد به او دچار لغزشی شود، اولین کسی که با او برخورد خواهد کرد شخص شهردار خواهد بود. ولی اگر خط قرمزهای شهردار به جای اصول، افراد باشند، خود او نیز برای حمایت از افراد متخلف زیرمجموعه‌اش، از دایره تقوی بیرون خواهد رفت.

عاملی با تاکید بر اینکه تعامل سازنده شورا با تمام اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان باید مورد توجه شهردار اصفهان باشد، اضافه کرد: در این راستا باید یادآور شوم چنانچه شهرداری و شورا درگیر دسته‌بندی‌های سیاسی و سلیقه‌ای شوند همکاری‌شان مخدوش خواهد شد و دود ناشی از این اختلاف به چشم مردم خواهد رفت.

کاهش تصدی گری از شاخصه های شهردار خوب

وی کاهش تصدی‌گری شهرداری و واگذاری برخی از امور قابل واگذاری به بخش خصوصی را نیز از دیگر اولویت‌‌های شورا برای انتخاب شهردار عنوان کرد و ادامه داد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی طی سال‌های اخیر توسط شهرداری اقدام خوبی بود ولی باید توجه دشات که شهرداری باید به مرور زمان این برنامه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند ودرآمدهای ناشی از آن را برای توسعه شهر استفاده نماید نه اینکه تصدی این برنامه‌ها را داشته باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر بسیاری از ورزشگاه‌‌های بزرگ اصفهان توسط شهرداری راه اندازی شده‌اند، ادامه داد: از این رو قرار است پردیس‌های سینمایی شهر اصفهان نیز توسط شهرداری راه اندازی شود و این در حالی است که بخش خصوصی در این زمینه از ظرفیت بالایی برخوردار است و شهرداری باید به وظایف ذاتی خود بپردازد.

وی انتخاب شهرداری که در بخش خصوصی هم فعالیت داشته باشد برای شهر اصفهان را مناسب دانست و افزود: این امر می‌تواند در زمینه مدیریت دخل و خرج به شهردار کمک قابل توجهی داشته باشد.

چشم اندازی فعلی شهرداری اصفهان کاملا شعاری است

عاملی با تاکید بر اینکه شهردار جدید اصفهان باید برنامه عملیاتی و اجرایی و به دور از شعار داشته باشد، اضافه کرد: چشم‌انداز فعلی شهرداری اصفهان در افق ۱۴۰۴، به طور کامل شعاری است و آنقدر دست بالا گرفته شده و سعی کرده است همه جنبه‌ها را در نظر بگیرد که بدیهی است با بهترین مدیریت‌ها نیز امکان تحقق نخواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه شهردار آینده اصفهان باید امکانات راهبردی شهر برای توسعه را از قبل شناسایی کرده و برنامه‌اش را برای ارتقای همان مسائل راهبردی تدوین نماید، افزود: این برنامه باید از حد یک سند فراتر رود و تمامی منابع و امکانات شهرداری و سایر نهادهای شهرداری را برای تحقق آن بسیج نماید.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: شهردار باید هنگام پذیرش سمت شهرداری، بگوید اصفهان تحت نظر او در یک سال آینده به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد و در حوزه های مختلف چگونه توسعه خواهد یافت.

تعریف سازوکار برای پایش شهردار ضروری است

وی تعریف ساز و کار جدید برای ارزیابی مدیریت شهری جدید اصفهان را نیز ضروری دانست و ابراز داشت: با این اقدام اعضای شورا می‌توانند فعالیت‌های شهرداری را پایش کنند.

عاملی انتخاب معاونان شایسته را از دیگر ویژگی‌های شهردار دانست و افزود: باید توجه داشت جهت دهی کلی به امور شهرداری توسط شهردار و معاونان او انجام می‌شود بر همین اساس لازم است در انتخاب شهردار، به معاونان مورد نظر او توجه زیادی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: معاونان شهردار نه تنها بزرگ‌ترین مجریان بلکه بزرگ‌ترین مشاوران و ایده دهندگان به شهردار نیز هستند پس شورا باید حتماً در انتخاب شهردار آینده، گروه معاونان مورد نظر او را نیز به عنوان عاملی کلیدی، مد نظر قرار دهد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با تاکید بر اینکه ما باید از خود بپرسیم که هدف ما از تغییر شهردار چه بوده است، اظهار داشت: باید عنوان کنیم که آیا تنها می‌خواستیم یک مهره را برداریم و مهره مشابهی را به کار بگماریم؟ یا به دنبال تغییر در اندیشه‌ها و تفکرات بودیم که اگر مورد دوم صادق است، به نظر می‌رسد بهتر است کسی را انتخاب نماییم که کمتر با سیستم فکری پیشین شهرداری خو گرفته باشد. یا اگر در سیستم قبلی هم سمتی داشته است، در همان سمت نشان داده باشد که سرشار از ایده‌های جدید است و می‌تواند شهر را به سمت توسعه و افزایش کیفیت شهروندان پیش ببرد.

نباید در انتخاب شهردار تعجیل صورت گیرد

وی با اشاره به اینكه نباید در انتخاب شهردار تعجیل صورت گیرد، گفت: این مسئله قابل ستایش است که تلاش دارید هر چه زودتر شهردار اصفهان را انتخاب نمایید تا امور شهر سامان یابند اما باید پذیرفت که شهردار آینده، نه تنها شهردار دو سال آینده اصفهان، که جدی ترین گزینه برای شهرداری اصفهان در دوره بعد نیز خواهد بود، از همین رو خواهشمندم این گونه بیندیشید که در حال انتخاب مسیر شهر اصفهان برای ۶ سال آینده هستید بنابراین این مسئولیت دشوار و بار سنگین، نیازمند تفکر و تدبیر بیشتری است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار