روزنامه 19 دی قم در شماره روز چهارشنبه 11 مردادماه مطلبی با عنوان«قطار پر سرعت سرگردان در مسیرهای شهر قم» را به قلم زینب آخوندی منتشر کرد.
کد خبر: ۴۷۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۷ 03 August 2017
به گزارش تابناک قم، در این مطلب می خوانیم: قطار پر سرعت قم ـ تهران ـ اصفهان این روزها درگیر مسیریابی در شهرهای مبدا و مقصد است. این مسیریابی البته در قم اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد چرا که با توجه به قرار گرفتن قم در میانه راه، امکانی برای تغییر آن در آینده نیست و با توجه به توسعه این قطار به شهرهای دیگر، درست یا غلط تصمیم ‌گیری در این زمینه اثرگذاری مشهودی بر سرنوشت شهر قم در آینده خواهد داشت. 

محسن صابری مقدم، مشاور امور عمرانی استاندارقم در جلسه کانون هم ‌اندیشی تعالی و توسعه استان قم، با اشاره به اینکه حدود 70 کیلومتر از مسیر این قطار در محدوده شهر قم قرار می ‌گیرد، گفت: در شهرهای اصفهان و تهران مسئله جانمایی ایستگاه قطار پرسرعت در حال بررسی است و نظرات مختلفی درباره جانمایی آن مطرح می ‌شود که بنا بر مسائلی که در جلسات ملی مطرح می ‌شود، مطالعات این طرح در قم پیشرفته ‌تر از دیگر شهرها است. 

رئیس سابق سازمان قطار شهری قم افزود: زیرسازی پروژه از قم به اصفهان انجام شده و برنامه این است که در سال جدید عملیات روسازی و ریل‌گذاری این مسیر به طول حدوداً 240 کیلومتر آغاز شود. ریل ‌ها از نوع خاص خطوط پرسرعت بوده که در کارخانه‌ای در نزدیکی قم بر روی‌تراورس‌های بتنی مونتاژ و آماده نصب می‌شود. 

صابری مقدم با اشاره به مطرح شدن گزینه مسیرهای مختلف برای عبور قطار اظهار داشت: استان قم برای تسریع در اجرای پروژه، مطالعات عبور کریدور قطار پرسرعت در محدوده و داخل شهر قم را توسط مشاور ذی‌صلاح انجام داده که پس از بررسی بیش از 10 گزینه پیشنهادی راه آهن جمهوری اسلامی، شرکت ساخت، شرکت چینی CRCE، مشاور ایتالفر، مشاور ایران استن و... کریدوری با طول مسیر کوتاه تر و کم هزینه ‌تر و با جذب حداکثری مسافر با عبور از ایستگاه مرکزی راه‌آهن قم و دسترسی آسان همه شهروندان و زائرین به آن را پیشنهاد داده است.

وی ادامه داد: ذهنیت برخی دستگاه‌های اجرایی قطار پرسرعت در تهران این بود که در شهر قم قرار است 13 کیلومتر تونل احداث شود که هزینه آن زیاد است. اما با گزینه جدیدی که توسط مهندسین مشاور پردیسان سازه به عنوان مشاور ریلی تهیه شد؛ گزینه پیشنهادی استان، دارای مسیر کوتاهتر، استفاده حداکثری از حریم راه آهن موجود برای کاهش هزینه‌های تملک، اتصال به ایستگاه مرکزی راه‌آهن قم و اتصال خطوط مترو قم به آن برای جذب حداکثری مسافر و دسترسی آسان شهروندان و زائرین محترم پیش‌بینی شده و نسبت به گزینه ‌های پیشنهادی دیگر کمترین تونل، تقاطع غیرهمسطح و پل را داشته و ارزانتر است.

مشاور عمرانی استاندار قم درباره مسیر پیشنهادی راه آهن و شرکت ساخت برای قطار پرسرعت در محدوده قم گفت: مسیر پیشنهادی آنان از محدوده طایقان در مسیر قم ـ نیزار به سمت ایستگاه انشعاب در پشت پردیسان در مجاورت خط آهن موجود و سپس عبور از مقابل بیمارستان هزار تختخوابی در حال احداث و تقاطع با جاده موجود پردیسان ـ کهک و حرکت به سمت کوه دوبرادران می ‌رود که تونل آن طولی برابر حدوداً 5.4 کیلومتر است. 

در این کریدور قطار پر سرعت پس از عبور از قسمت پائین دست رینگ جمکران و ایجاد یک تقاطع غیرهمسطح ریلی برای‌ ترکیب قطار پرسرعت و خط آهن موجود، برای اتصال آنتنی به سمت ایستگاه مرکزی راه آهن قم، تقاطع با بلوار حرم ـ جمکران و در ادامه تقاطع با راه آهن موجود قم ـ جمکران و هدایت به سمت شهرک قائم و عبور از شهرک مذکور و بافت‌های تجاری محدوده مذکور را در پیش داشته و سپس با بلوار خلیج فارس تقاطع کرده و با عبور از آن با مسیرهای آزادراه قم ـ کاشان، جاده قم ـ قنوات، جاده کوه سفید و آزادراه قم ـ گرمسار تقاطع داشته و بعد از عبور از عرض رودخانه قمرود به محدوده ایستگاه قمرود و سپس ایستگاه سپر رستم برای هدایت به سمت تهران می ‌رود. 

این مسیر علاوه بر 5.4 کیلومتر مسیر تونل برای عبور از ارتفاعات کوه دوبرادران، برای عبور از معارضین شهری و عدم تملک آنها در پائین دست جمکران نیاز به 4 کیلومتر تونل مجدد دارد. همچنین در مسیر اتصال آنتنی در پائین دست جمکران به ایستگاه مرکزی راه آهن قم نیاز به احداث 12 تقاطع غیرهمسطح و تعریض پل‌ های موجود یا اجرای 4 کیلومتر عبور زیرسطحی وجود دارد که درباره قابل اجراء بودن این گزینه با توجه به هزینه‌ های سنگین و همچنین تملک‌های مورد نیاز، اجرای آن شک و‌تردید بسیاری وجود دارد.

صابری مقدم درباره گزینه مطالعات مشاور استان قم گفت: این کریدور از مسیر جاده قم ـ نیزار از محدوده روستای طایقان به سمت سه راهی خرمشهر و سپس در حریم راه آهن موجود قم ـ اراک به ایستگاه مرکزی راه آهن قم به صورت «کند و پوش» وارد شده و سپس از مسیر خیابان زینبیه به سمت بلوار شهید بهشتی و تا پشت میدان 72 تن، 5،3 کیلومتر به صورت تونلی عبور کرده و به سمت کمربندی ریلی شمالی قم و در مجاورت آن به سمت ایستگاه قمرود و ایستگاه سپررستم در مجاورت ریل به سمت تهران هدایت می‌شود. طول تونل این مسیر 9.5 کیلومتر است. 

به گفته وی این بخش از اجرای پروژه مشابه تونل شهری مترو با T.B.M انجام می ‌شود که تجربه و کارگاه ‌های تجهیز شده آن نیز در قم آماده و فعال است و در مقایسه با گزینه آنتنی که راه آهن به دنبال آن است، راحت‌تر، سریعتر و اجرایی‌تر و کم هزینه‌ تر می‌ باشد. 

وی با اشاره به اینکه استاندار محترم شورای اسلامی شهر، شهردار محترم و تمامی مدیران ارشد ذیربط و نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی و همچنین رئیس محترم مجلس شورای اسلامی هم نظر کارشناسی استان را درباره عبور قطار پرسرعت از کریدور پیشنهادی که توسط مشاور تهیه و طرح آن نیز در شورای‌ ترافیک استان نیز تصویب شده قبول دارند، گفت: در حال حاضر نظر تمام دستگاه‌ های استان بر همین گزینه متمرکز شده است که مبنای آن صورتجلسه مورخه 95/1/30 در دفتر وزیر محترم راه و شهرسازی تهیه شده است.

مشاور عمرانی استاندار قم ادامه داد: در صورتجلسه 95/1/30 با وزیر راه و شهرسازی تأکید شده است قطار پرسرعت تهران ـ قم ـ اصفهان و همچنین قطار پرسرعت قم ـ اراک باید از ایستگاه مرکزی راه آهن قم عبور کند و خطوط مترو قم هم به آن متصل شوند تا یک پایانه(هاب) بزرگ ریلی و الگویی در کشور ایجاد شود هر تصمیمی خلاف این غیرکارشناسی و ناصحیح محسوب است. 

وی در توضیح تفاوت میان مسیرهای مختلفی که قطار پرسرعت می‌تواند در شهر قم طی کند گفت: 50 درصد مسیر پیشنهاد شده از سوی استان قم از کنار کریدور ریلی موجود عبور می ‌کند و بخش‌ هایی هم که معارض دارد منابع طبیعی و پلاک ‌های زمین ملی است که تملک آن می‌ تواند سریع اتفاق بیفتد و بستر بسیار خوبی برای تسریع در اجرای پروژه در بخش را فراهم نماید و این پیشنهاد به خاطر آشنایی و اشراف مشاور و کارشناسان و مدیران قم می ‌باشد که به شهر و مسیر پیشنهادی ارائه شده تسلط دارند.

این کارشناس حوزه حمل و نقل افزود: بحث ما در جلسات استان با راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت ساخت این بوده که گزینه ‌ای که استان قم پیشنهاد داده، از نظر مسیر، 10 کیلومتر کوتاه ‌تر است. از طرفی از نظر تونل تفاوتی میان گزینه‌ ای که مورد نظر استان است و گزینه راه آهن وجود ندارد. علاوه بر این جذب مسافر طبق مطالعات مشاور ایتالفر، مشاور ایتالیایی راه آهن به ایستگاه مرکزی راه آهن قم بیش از دو برابر از مسیر جمکران است.

مشاور عمرانی استاندار قم ادامه داد: موضوع دیگر این است که این کریدور مسیر اصلی قطارهای پرسرعت است و در آینده با توسعه آن به شهرهای دیگر مانند اراک، شیراز و... هم گسترش خواهد یافت و مرکزیت ایستگاه قم می‌تواند اقبال مسافران را در سفرهای مبداء مقصدی به شهر قم بسیار افزایش دهد که در اقتصاد استان و همچنین نوسازی بافت پیرامونی ایستگاه مرکزی راه آهن قم به عنوان یک محرک توسعه شهری جهت تأمین نیاز زائرین و ارائه خدمات به آنان بسیار مؤثر است.

وی گفت: طبق مطالعات مشاور ایتالفر گزینه آنتنی 13 دقیقه زمان بیشتری نسبت به گزینه مستقیم داخل شهر می‌برد درحالیکه زمان سفر قم ـ تهران 40 دقیقه است و این نشان می ‌دهد اجرای شاخه آنتنی با فلسفه قطار پرسرعت جور نیست و این در حالی است که چنانچه قطار پرسرعت از پشت جمکران عبور کند، زمان سفر تهران ـ اصفهان دو ساعت و دو دقیقه خواهد بود که تنها 5/1 دقیقه سرعت قطارهای معمولی تهران ـ اصفهان سریعتر انجام خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار