طرح ایجاد خانه‌های بازی به این منظور ترتیب داده شده است که والدین بتوانند برای ساعت‌هایی کودکان خود را به آن‌ها بسپارند و در فضایی سالم و به وسیله بازی‌های گوناگون علاوه بر سرگرمی چند ساعته، بتوان توانایی و استعداد آن‌ها را کشف و در کنار هم سن و سال‌هایشان قوه خلاقیتشان را بارور کرد.
کد خبر: ۴۷۱۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ 03 August 2017
به گزارش تابناک قم، عروسک‌های بادی که دست‌هایشان دائم تکان می‌خورد و افرادی که لباس‌های عروسکی شخصیت‌های کارتونی را به تن کرده‌اند و تابلوها و ریسه‌های رنگی‌ای که سعی می‌کنند توجه هر کودکی را جلب کنند این روزها تصویر آشنایی است که در شهر به چشم می‌خورد. خانه‌های بازی که در سال‌های گذشته در استان‌های بزرگ‌تر مانند تهران ایجاد شده بودند حالا مدتی است پایشان به قم هم باز شده است و در مناطق مختلفی از شهر، از خانه‌ها گرفته تا پاساژها، راه پیدا کرده‌اند.

طرح ایجاد خانه‌های بازی به این منظور ترتیب داده شده است که والدین بتوانند برای ساعت‌هایی کودکان خود را به آن‌ها بسپارند و در فضایی سالم و به وسیله بازی‌های گوناگون علاوه بر سرگرمی چند ساعته، بتوان توانایی و استعداد آن‌ها را کشف و در کنار هم سن و سال‌هایشان قوه خلاقیتشان را بارور کرد.

تأثیر بازی در رشد صحیح و شکوفایی استعدادهای کودک سال‌هاست اثبات شده و همه کارشناسان بر این امر تأکید دارند که کودکان از طریق بازی مهارت‌های شناختی خود را گسترش می‌دهند و توانایی‌های فیزیکی خود را تقویت می‌کنند. برای مثال حفظ تعادل بدن و واژگان جدید یاد می‌گیرند و علاوه بر این در معاشرت با هم‌سن و سال‌های خود و در بازی‌های جمعی می‌توانند مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنند.

علاوه بر این، بازی به کودکان کمک می‌کند بدنی قوی و سالم داشته باشند و بهتر رشد کنند و کودکانی که بیشتر بازی می‌کنند کمتر دچار چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند. همه این‌ها نشان می‌دهد که کودکانی که به طور صحیح در طول روز بازی می‌کنند می‌توانند آینده سالم‌تری داشته باشند.

چندمدیریتی بودن کارهای فرهنگی

ضرورت رعایت استانداردهای لازم و برخورداری از امنیت از خانه‌های بازی از جمله مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که خانواده‌های کودکان برای سپردن فرزندانشان به این مراکز در سر دارند؛ همین مسأله چندماهی است محل کشمکش نهادهای فرهنگی و اجتماعی استان شده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی قم معتقد است کار فرهنگی و اجتماعی در استان یکپارچه نیست. به گفته «مریم علیشیری» حوزه اجتماعی استان با چالشی به نام چند مدیریتی مواجه است و خانه‌های بازی هم یکی از مواردی است که با این چالش روبه‌رو بوده است.

وی در رابطه با مسئولیت نظارت بر فعالیت این مراکز افزود: در قالب خانواده به این مراکز مراجعه و مشاهده کردیم هیچ‌کدام از این مراکز مجوز ندارند و از سوی یکی از نهادها به آن‌ها اعلام شده بود که شروع به فعالیت کنند تا فرآیندهای قانونی صدور مجوز به این سازمان واگذار شود. ما در بهزیستی نگرانی خود را بارها به استاندار و معاون امنیتی و سیاسی استاندار در رابطه با مهدهای کودک بدون مجوز و تازگی‌ها خانه‌های بازی فعال در شهر که بدون اخذ مجوز در حال فعالیت هستند اعلام کرده‌ایم.

علیشیری تأکید کرد: جلسه‌ای به همین منظور در کارگروه فرهنگی‌اجتماعی استانداری با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار برگزار شد و این موضوع با فوریت مورد بررسی قرار گرفت و شهرداری اعلام کرد دستورالعملی در این مورد برای صدور مجوز وجود ندارد اما ازکارهای مربوط به حوزه سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری است و این کار به حوزه شهرداری سپرده شد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی معتقد است کیفیت کار فرهنگی در این مراکز باید مورد نظارت جدی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: هر دستگاهی که قرار است متولی آموزش کودک شود باید استانداردهایی داشته باشد. ممکن است این هماهنگی‌ها نباشد و نظارت‌ها به درستی صورت نگیرد در نتیجه مراکزی که فقط برای کسب درآمد ایجاد شده‌اند آسیب‌هایی داشته باشند که همه این‌ها زمانی به بهزیستی ارجاع داده می‌شوند که مشکل ایجاد شده و کار از کار گذشته است و در نهایت برای بهزیستی هزینه‌آور خواهد بود.

پذیرای نقد مدیران نهادها هستیم

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری نقد را عامل پیشرفت دانست و افزود: دستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی از جمله بهزیستی اگر نقدی دارند اعلام کنند که در کجای کار نظارت‌ها ضعیف بوده است و شهرداری کم‌کاری کرده است تا بررسی و اصلاح کنیم و همه نقدها را پذیرا هستیم.

در حال حاضر هم مراحل اجرایی تنفیذ اختیار صدور مجوز به شهرداری در حال انجام است.

به گفته «سیدمجید رفیعی» طرح نظارت بر خانه‌های کودک در شورای اسلامی شهر با حضور نماینده فرمانداری بررسی شد و از آن‌جایی که فعالیت خانه‌های بازی در دستور وظایف شهرداری لحاظ نشده بود مصوب شد که صدور مجوز برای این مراکز از طریق ابلاغیه‌ای به شهرداری محول شود. به همین منظور به شورای فرهنگی‌اجتماعی استان ارجاع داده شد و کلیات آن در کمیته‌ای تصویب شده است. آیین‌نامه آن نیز در کمیته مربوطه در فرمانداری در حال بررسی است.

آیین‌نامه‌ای که رفیعی از آن سخن می‌گوید طرحی است که شهرداری برای شرایط اعطای مجوز پیش‌بینی کرده است.

به گفته وی طرح و اساسنامه پیشنهادی خانه‌های کودک آماده شده و در آن مباحث ایمنی و همه ملزومات فعالیت خانه‌های بازی از جمله شرایط مربیان و محتوای فعالیت این مراکز جمع‌بندی شده و به فرمانداری تقدیم شده که در صورت لزوم مورد اصلاح و بازنگری احتمالی قرار گیرد.  

22 خانه کودک در قم فعال است

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم افزود: در این آیین‌نامه 40 تا 50 مورد پیش‌شرط برای کسب مجوز پیش‌بینی شده است که افرادی که متقاضی ایجاد خانه‌های بازی هستند می‌توانند با داشتن این شرط‌ها برای دریافت مجوز به شهرداری مراجعه کنند. تا چند روز آینده آیین‌‌نامه خانه‌های بازی مورد بررسی و تأیید نهایی قرار خواهد گرفت و مراحل صدور مجوز آغاز می‌شود.

همان‌گونه که رفیعی گفت در حال حاضر 22 خانه کودک در شهر فعال هستند که این مراکز فعال می‌توانند برای کسب مجوز مراجعه کنند در غیر این صورت توسط اماکن پلمب خواهند شد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم چنین اقدام‌هایی را در زمینه توسعه جایگاه فرهنگی و تفریحی استان برشمرد و تأکید کرد: صدور این مجوزها هیچ آورده مالی برای شهرداری ندارد اما از آن‌جایی که برای سازمان فرهنگی مهم است که اتفاق‌های مناسب فرهنگی و تفریحی با نظارت صحیح در شهر انجام شود به این کار ورود کرده است تا به بخش خصوصی که علاقه‌مند است کار فرهنگی انجام دهد کمک کند و با نظارت از ایجاد مشکل در این کار جلوگیری کند.

خانه‌های کودک بدون صاحب به زودی و با طی شدن مراحل قانونی صدور مجوز نظارت از سوی شهرداری سروسامان خواهند یافت؛ اما آن‌چه بیش از صدور مجوز اهمیت دارد نظارت دائمی و مستمر بر وضعیت اجتماعی و فرهنگی این مراکز است که توجه و کار دقیق شهرداری را طلب می‌کند، تا آنچه وسیله‌ای برای تفریح و سرگرمی بوده است به یک دلیل ناهنجاری اجتماعی تبدیل نشود.

شهرداری یک نهاد فرهنگی است

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم اما این مسأله را قبول نداشته و معتقد است شهرداری‌ها بیش از 15 سال است که به نهادی فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند و این تصور که هنوز هم شهرداری‌ها را تنها متولی جمع‌کردن زباله می‌دانستند سال‌هاست از بین رفته است.

«سیدمجید رفیعی» افزود: مبنای این قضاوت غلط است و درست نیست دستگاه‌ها در مورد یکدیگر این‌گونه صحبت کنند. کارهایی در شهرداری صورت می‌گیرد که خوبی‌های خود را دارد و ممکن است اشکالی هم داشته باشد؛ همان طور که در همه دستگاه‌ها این طور است و لازم است دستگاه‌ها برای حل این کم و کاستی‌ها به هم کمک برسانند.

وی خانه‌های بازی را یک موضوع بدون مرجع تصمیم‌گیری دانست که در شهر رها شده بود و بهزیستی در این مورد مسئولیتی قبول نمی‌کرد و در حوزه مسئولیت‌های آموزش و پرورش هم نبود؛ به همین دلیل شهرداری وارد میدان شد.

به گفته رفیعی در همه شهرهای بزرگ از جمله تهران هم شهرداری‌ها متولی خانه‌های کودک هستند. به این دلیل که خانه‌های کودک یک نوع شهربازی کوچک محسوب می‌شود و مانند مهدکودک نیست که کودک بخشی از روز را در آن بگذراند و فرآیند آموزشی داشته باشد. با توجه به تجربه‌ای که در تهران و اصفهان بود پیشنهاد دادیم شهرداری ورود کند و متولی صدور مجوز سازمان فرهنگی ورزشی باشد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار