کم آبی و ناکافی بودن سوخت توزیع شده در میان کشاورزان جویبار به گفته مسئولان بخش کشاورزی این شهرستان ، نگرانی هائی را برای کشاورزان بویژه در زمینه کشت دوم برنج ایجاد کرده است .
کد خبر: ۴۷۴۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳ 07 August 2017
ایرنا ، مدیر امور منابع آب شهرستان های قائمشهر و جویبار روز دوشنبه در جلسه مدیریت بحران جویبار گفت که امسال علی رغم درخواست اداره آب از کشاورزان برای انجام کشت اول برنج در موعد مقرر و پرآبی ، متاسفانه آنان به این درخواست ها توجهی نکردند و کشت اول را دیرتر انجام دادند که باعث بروز کم آبی برای بخشی از شالیزارهای زیر کشت اول و همچنین تردید در باره تامین آب برای کشت دوم شده است.
هادی نیک اختر افزود : کشت اول برنج شهرستان جویبار هنوز حدود 20 روز دیگر نیازمند تامین آب است و برای کشت دوم که ارقام پرمحصول را شامل می شود ، تا 20 شهریور ماه باید آب تامین کرد.
وی شرایط آب زیرزمینی منطقه را برای استفاده در کشت برنج نامطلوب ارزیابی کرد و از کشاورزان خواست تا برای کشت دوم از چاههای کشاورزی استفاده نکنند.
مدیر امور منابع آب قائمشهر و جویبار با بیان اینکه در شهرستان جویبار 6 هزار و 344 حلقه چاه مجاز وجود دارد ، بیان کرد : آب مورد نیاز 2 هزار هکتار از شالیزارهای شهرستان برابر با حدود 20 میلیون مترمکعب از چاهها تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه طبق اعلام مدیر جهاد کشاورزی جویبار ، سه هزار و 500 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت دوم می رود ، افزود : برای جلوگیری از بجران کم آبی بهتر است آب دستکم یکهزار و 500 هکتار از این اراضی از طریق آب بندان ها تامین شود.
نیک اختر گفت : هم اکنون 60 قطعه آبندان به مساحت 2 هزار و 200 هکتار با حجم آبگیری 6.2 میلیون متر مکعب حدود 700 هکتار از اراضی این شهرستان را تامین می کند .
شهرستان جویبار 9 هزار و 850 هکتار اراضی شالیزاری دارد که آب مورد نیاز این اراضی در زمان کشت 98 میلیون متر مکعب است که از این میزان 25 میلیون متر مکعب از طریق سد شهید رجائی ، 20 میلیون متر مکعب از طریق چاهها ، 6.2 میلیون متر مکعب از طریق آبندانها ، 46.8 میلیون متر مکعب در صورت وجود آب از طریق رودخانه سیاهرود تامین می شود.
** مشکل تامین سوخت کشاورزان برای کشت دوم
مدیر جهاد کشاورزی جویبار همچنین با اشاره به احتمال کشت دوم در سه هزار و 500 هکتار از اراضی این شهرستان ، از کشاورزان خواست تا برای تامین سوخت مورد نیاز ثبت نام کنند.
سلیمان حاتم نژاد افزود : اداره جهاد کشاورزی حاضر است تا برای برطرف سازی مشکل مردم جویبار در راستای تامین سوخت و با تائید اداره آبیاری حواله برای تامین سوخت کشاورز صادر کند.
وی گفت که روستاهای پهناب محله ، شورکا ، ترک محله ، بخشی از لاریم و غیره که مورد کشت دوم کشاورزان این شهرستان قرار گرفته است در ابندا باید مشکل سوخت کشاورز حل شود تا شروع به کشت کنند.
** کاهش سهمیه کشاورزان جویباری طی دو سال اخیر
بخشدار مرکزی جویبار هم در این جلسه گفت که این شهرستان با توجه به منابع خدادادی که دارد به عنوان یکی از شهرهای پیشرو در امر محصولات کشاورزی شناخته شده است .
وی با بیان اینکه کشاورزان این شهرستان هر ساله با مشکلات سوخت و کمبود تامین آب مواجه هستند ، افزود : علی رغم مشکل کم آبی در این شهرستان ما هر ساله شاهد خودکفایی بسیاری از محصلات کشاورزی هستیم .
محمد مدانلو با اشاره به اینکه بخشی از کشت اول برنج برداشت آن انجام شده است ، بیان کرد : برخی از ارقام پرمحصول که تا چند روز آینده به ثمر می نشیند در راستای تامین سوخت با مشکل مواجه هستند .
به گفته بخشدار مرکزی جویبار در دو سال گذشته میزان سهمیه آب و سوخت این شهرستان تا حدودی کاهش یافته است .
وی با اشاره به اینکه کشاورزان فعالی در این شهرستان وجود دارد گفت که باید در حد توان در راستای حمایت برای خودکفایی و رونق اقتصادی کشاورزان گام های موثری برداریم .
یکی از طرح های مهم شهرستان جویبار برای حل مشکل کم آبی اراضی اطراف سیاه رود ، خط انتقال آب سد مرحوم صالحی مازندرانی به رودخانه سیاه رود است که با به بهره برداری آن مشکل کم آبی اراضی حاشیه حل خواهد شد.
در شهرستان جویبار از ابتدای امسال حدود پنج میلیون لیتر سوخت بین کشاورزان توزیع شد و شاید یکی از موارد مشکل سوخت در این شهرستان آن است که کشاورزان نسبت به تامین سوخت دیر اقدام می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار