مرور یک خاطره
تابناک: در بحبوحه جنگ شهرها و در روزهایی که یورش جنگنده های رژیم بعث به شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران شدت گرفته بود ، سقوط یک فروند میگ 25 عراق بر فراز آسمان اصفهان دست تجاوز از آسمان شهرهای بزرگ مانند اصفهان را قطع کرد.
کد خبر: ۴۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰ 14 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، در آن روزهای آکنده از خاطره ، هیجان و حماسه خبری عنوان اول رسانه ها شد: « یک هواپیمای عراق ظهر امروز برفراز اصفهان سرنگون شد »، این خبری است که خبرگزاری ایرنا در روز 26 بهمن سال 1365 مخابره کرد.

حدود ساعت 12:30 دقیقه امروز یک فروند هواپیمای دشمن که به حریم هوایی اصفهان تجاوز کرده بود، هدف قرار گرفت و در منطقه برخوار اصفهان سرنگون شد. سقوط هواپیمای دشمن بر فراز این شهر درحالیکه آتش گرفته بود فریادهای الله اکبر و شادی مردم را به همراه داشت.

در پی مخابره این خبر تعدادی از روزنامه های سراسری کشور از جمله اطلاعات و کیهان که در آن روز دو نوبت به چاپ می رسید، این خبر را در صفحه نخست خود با این عنوان که ظهر امروز یک هواپیمای عراقی در اصفهان سرنگون شد را منتشر کردند.

رسانه ها و روزنامه ها عصر روز یکشنبه مصادف با 26 بهمن گزارش دادند: یک فروند هواپیمای مهاجم عراقی که به فضای شهر اصفهان تجاوز کرده بود هدف پدافند هوایی اصفهان قرار گرفت و سرنگون شد.

این خبر بازتاب زیادی در رسانه های داخلی و خارجی داشت؛ بعد از ظهر دوشنبه ، 27 بهمن 1365 یک روز بعد از سقوط هواپیمای عراقی، رسانه های داخلی و خارجی گزارش دادند: برای نخستین بار توسط یگان پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اصفهان، یک فروند هواپیمای میگ 25 عراقی که روز گذشته به آسمان شهر اصفهان حمله کرده بود سرنگون شد و خلبان آن به اسارت درآمد.

سروان « ثایر صوخی احمد » خلبان هواپیمای سرنگون شده که جمعی پایگاه هوایی ناصریه است، اعلام کرد: رژیم عراق خلبانان را تحت فشار زیاد مجبور می کند که مناطق مسکونی ایران را بمباران کنند و در غیر اینصورت خود و خانواده هایشان را اعدام خواهند کرد.

وی در مورد اثرات عملیات کربلای پنج بر نظامیان عراقی گفت: تنها از پایگاه هوایی ما (ناصریه) 15 فروند هواپیما در این عملیات سرنگون شده اند.

فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در یک اقدام بی سابقه در اطلاعیه 2570 که شب 26 بهمن سال 1365در بغداد منتشر کرد به سقوط یک فروند از هواپیماهای نیروی هوایی این کشور در خاک ایران اعتراف نمود.

رژیم متجاوز بعث عراق که در عملیات کربلای پنج متحمل شکست سنگینی شده است، شهرهای ایران را مورد هدف قرار می دهد و غیرنظامیان بی گناه را به خاک و خون می کشد.

نگرانی در ایران از حملات سنگین صدام به شهرهای ایران در آستانه دهه فجر و راهپیمایی 22 بهمن است.

اصفهان تا پیش از آغاز دهه فجر، هر روز هدف حملات هوایی ارتش بعث عراق قرار می گیرد اما این حملات بیشتر، درست یک روز پیش از آغاز دهه فجر صورت می گیرد.

*** اصفهان، غروب شنبه، 11 بهمن 1365، چند ساعت مانده به اولین روز دهه فجر، محدوده شمال شهر: گزارش ها حاکی است که مقارن ساعت 18:30 دقیقه این روز، چهار نقطه در خیابان ابن سینا بمباران شد. در یکی از این انفجارها، شیشه ها تا شعاع 300 متری خرد شدند. پنج ساعت بعد هم اصفهان باردیگر آماج حملات هوایی دشمن قرار گرفت. در این حملات که ساعت 23:30 دقیقه انجام شد، خیابان های سروش، مدرس (دو نقطه) و میدان قدس (طوقچی) بمباران شد و از جمله آسیب هایی به یک مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وارد آمد.

حمله به این هشت نقطه در طول چند ساعت، خوشبختانه تلفات جانی به بار نیاورد اما گزارش ها حاکیست که چند نفر زخمی شدند و خسارات مالی فراوانی برجای گذاشت.

*** اصفهان، بعدازظهر شنبه، 18 بهمن 1365، خیابان ابن سینا:

در حالیکه بمباران مناطق شمالی و مرکزی اصفهان با شدت و ضعف متفاوت در طول ایام دهه فجر ادامه دارد، حالا جنایت خلبان های دشمن متوجه یک بیمارستان شد.

در ساعت 15 بعدازظهر بیمارستان امین اصفهان مورد اصابت بمب قرار گرفت و حدود 10درصد از محوطه خاکی این بیمارستان تخریب و شیشه های بیمارستان فرو ریخت.

بر اثر این حمله یک نفر شهید و دو نفر زخمی شدند.

*** اصفهان، بعد از ظهر سه شنبه، 21 بهمن 1365:

عملیات ایجاد پناهگاه های عمومی و انفرادی در اصفهان آغاز شد.

تمام مراکز عمومی و واحدهای مسکونی شهرها باید مجهز به پناهگاه شوند.

از سوی دولت اعتبارات لازم برای ایجاد پناهگاه های عمومی در شهرها در نظر گرفته شده است.

خانواده هایی که جای مناسبی برای ایجاد پناهگاه نداشته باشند می توانند از پیش ساخته فلزی یا بتنی استفاده کنند.

*** اصفهان، بعدازظهر چهارشنبه، 22 بهمن 1365، محدوده شمال شهر:

عملیات کربلای پنج به نیمه خودش رسیده است، بمباران شهرها ادامه دارد و روز راهپیمایی بزرگ نیز فرا رسیده است.

شب 21 بهمن در اصفهان اتفاق خاصی نیفتاد اما این شهر در روز راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب، آبستن حوادثی تاسفبار است که یکی از سنگین ترین تلفات و خسارات را به بار می آورد.

شهر شهیدپرور اصفهان در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یکبار دیگر مورد تهاجم هواپیماهای عراقی قرار گرفت و چندین نقطه مسکونی آن بمباران شد.

ساعت 14:20 دقیقه بعداز ظهر چند فروند هواپیمای عراقی، مردم برگشته از راهپیمایی 22 بهمن را هدف بمباران قرار دادند.

در این اقدام وحشیانه، چندتن از هموطنان شهید و مجروح شدند و ده ها واحد مسکونی منهدم شد.

نقاط مورد هدف دو نقطه واقع در خیابان هاتف، روبروی پاساژ جعفری و کوی شیشه گری و دو نقطه در خیابان کمال، روبروی مقبره کمال و کوچه تکیه حاج میرزا داوود است.

در این حمله صدها باب مغازه و چندین باب منزل مسکونی منهدم شد و ده ها نفر شهید مجروح شدند.

** اصفهان، ظهر یکشنبه 26 بهمن 1365، ساعت 12:35دقیقه، سقوط بزرگ در اصفهان از روز اول بهمن 65 تا بیست و ششم این ماه ، خیابان های هاتف، طالقانی، کمال، عبدالرزاق، مدرس، سروش، مسجدسید، کاوه، ابن سینا، فروغی، میدان قدس، فلکه چهارسوق، حوالی دولت آباد، شاهین شهر و حومه شهر هدف قرار گرفت.

در طی این حملات خیابان های ابن سینا، مدرس، کاوه و مسجدسید بیشتر از همه مورد هدف قرار گرفتند.

در طول 38 روز موج حمله هوایی به اصفهان هم بیشترین بمب ها به خیابان های ابن سینا، مدرس و فروغی اصابت کرد.

*** اصفهان، بعد از ظهر چهارشنبه، 29 بهمن 1365

* در جلسه شورای اداری استان اعلام شد: کلیه ساختمان های جدیدالاحداث در اصفهان دارای پناهگاه شوند و شهرداریهای مناطق اصفهان موظف به احداث این پناهگاهها شدند.

*** اصفهان ، پنجشنبه 7 اسفند 1365:

گروهی از خبرنگاران خارجی از مناطق بمباران شده اصفهان بازدید کردند. در جریان این بازدید، بیمارستان آسیب دیده امین و مساجد جامع و حاج محمدجعفر که از آثار باستانی اصفهان محسوب می شوند و بمباران شده اند، مورد بازدید قرار گرفتند.

خبرنگار روزنامه توکیو شیمبون در گفتگویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی از بمباران آثار باستانی اصفهان ابراز تاسف کرد و خاطرنشان ساخت که آثار باستانی هر شهر متعلق به جهانیان است و نباید مورد حمله قرار گیرند.

*** اصفهان، سه شنبه، 12 اسفند 1365

« غلامحسین کرباسچی » استاندار اصفهان یک نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی ترتیب داد تا میزان خسارات و اثرات بمباران های اصفهان را اعلام کند.

آمار ارائه شده توسط کرباسچی تکان دهنده است: 2 مسجد تاریخی و 500 خانه مسکونی اصفهان طی 38 روز حمله هوایی عراق به این شهر، بمباران و تخریب شدند که در حال حاضر ستادهایی برای بازسازی این مناطق مشغول فعالیت هستند

در طول 38 روز، هواپیماهای عراقی 170 نقطه اصفهان را بمباران کردند که علاوه بر مناطق مسکونی، چند بیمارستان، مدرسه و مسجد نیز تخریب شدند.

در جریان این بمباران ها 140 نفر شهید و 900 نفر مجروح شدند و به دو اثر تاریخی اصفهان به نام های مسجد حاج محمدجعفر و مسجدسید هم خساراتی وارد شد.

در این نشست خبری، کرباسچی به سووال خبرنگار خبرگزاری فرانسه که پرسید آیا علت حملات هوایی سنگین به اصفهان، ضعیف بودن پدافند هوایی این شهر بوده است؟، گفت: هیچ یک از حملات هوایی انجام شده به اصفهان در سطح پایین و یا متوسط پرواز نبوده و بمباران از ارتفاع بیش از 60 هزارپا بوده است

استاندار اصفهان تاکید کرد: تنها وسیله ای که در این مورد عراق از آن استفاده می کند، هواپیمای میگ 25 است که در ارتفاع بسیار بالایی می تواند پرواز کند.

کرباسچی هدف قرار گرفتن یکی از این میگ ها که بسیار پیشرفته است در 26بهمن توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران را دلیل قدرتمند بودن سیستم پدافند اصفهان دانست.

وی درباره اینکه چرا عراق سعی می کند بیشتر به اصفهان حمله کند، گفت: چون رزمندگان ما در جبهه های نبرد در آستانه تسلط کامل و محاصره شهر بصره هستند و با وجود اینکه مسئولین بارها اعلام کرده اند که قصد این کار را ندارند، تصور می شود چون اصفهان دومین شهر ایران از لحاظ اهمیت اقتصادی و سیاسی است همچنین بیشترین نیرو را به جبهه اعزام کرده است، مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: با وجود این بمباران ها، هیچ خللی در امور شهر در طول حملات هوایی ایجاد نشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار