هیئت تیراندازی باکمان همدان درچند سال گذشته با مورد توجه قرار دادن امر استعدادیابی دراین ورزش حرکت رو به رشدی داشته اما تارسیدن به اهداف راهی طولانی داردو حمایت مالی دررسیدن به اهداف ضروری است.
کد خبر: ۴۷۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷ 15 June 2015
هیئت تیراندازی باکمان همدان درچند سال گذشته با مورد توجه قرار دادن امر استعدادیابی دراین ورزش حرکت رو به رشدی داشته اما تارسیدن به اهداف راهی طولانی داردو حمایت مالی دررسیدن به اهداف ضروری است.

به گزارش مهر، تیراندازی فنی وابسته به تکنیک قدرت بدنی و میل به کسب پیروزی در فرد تیرانداز و از رشته های اصیل ایرانی است که در دین مقدس اسلام نیز تاکیدات بسیاری بر روی آن شده و برای مسلمانان از اهمیت زیادی برخوردار است و دلیل این نیز سخن گران بهای پیامبر اسلام(ص) است که می فرمایند «هركس تیراندازی بداند و آن را ترك كند یكی از نعمت های خداوند را ترك كرده است».

همچنین این رشته یکی ورزش های مورد تاکید پیامبر بوده که توصیه کرده اند به جوانان آموزش داده شود.

از سوی دیگر از تیر و كمان به عنوان یكی از قدیمی ترین هنرهای بشری یاد می كنند هنری كه تاریخچه ای باستانی دارد و در عین حال آن را جزو رشته های ورزشی قرار داده اند، رشته ای كه مدال آور است و در المپیك ها حساب زیادی روی آن باز می كنند همچنین شواهد باستانی زیادی وجود دارند كه بر تاریخی بودن این رشته حكایت می كنند.

فعالیت در رشته ورزشی تیرندازی با کمان با دو نوع سلاح در جهان متداول است یکی کمان ریکرو و دیگری کمان کامپوند، شکل ساده، ابتدائی و سنتی کمان را ریکرو می نامند که از قدیم الایام مورد استفاده قرار می گرفت و همچنان در ورزش تیروکمان کاربرد دارد و در تمرینات و مسابقات ورزشی از آن استفاده می گردد.

نوع پیشرفته کمان را کامپوند می نامند که به وسیله ادوات مکانیکی مجهز شده است و کمانهای ریکرو و کامپوند دارای رشته های مختلفی است که مسابقات آن در سطح قاره ها و یا به صورت جهانی و بین المللی برگزار می گردد که ایران برای اولین بار در تاریخ بازی‌های المپیک دو نماینده در این مسابقات داشت.

درباره وضعیت این رشته ورزشی در همدان خبرگزاری مهر گفتگویی با دبیر هیئت تیراندازی با کمان استان همدان انجام داده است.

ایجاد مدارس تیر و کمان و استعدادیابی از اولویت های ما است

دبیر هیئت تیراندازی با کمان استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر در همدان با بیان اینکه از قطب های ورزش تیر و کمان در کشور هستیم، اظهار داشت: سایت اختصاصی تیر و کمان همدان در ورزشگاه ملت ایجاد شده که استعدادیابی در رده های پایه در این سایت زیر نظر مربیان توانمند انجام می شود.

ساسان رضوی مشعوف افزود: یکی از اولویت های اصلی هیئت در سال جاری توجه به ایجاد مدارس تیر و کمان و استعدادیابی است که با توجه به پیش رو بودن فصل تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان سعی شده برنامه ریزی های مناسبی در این زمینه انجام شود.

وی با اشاره به لزوم استعدادیابی در ورزش گفت: استعدادیابی ورزشی از سنین شش سال به بالا قابل انجام بوده از این نظر است که سطح قهرمانی در بعضی ورزشی ها به سن ۱۴ سال کاهش یافته و عملا ورزشکاران پس از ۲۵ سال قدرت مقابله با توان افراد کم سن تر را نداشته و از ورزش قهرمانی فاصله می گیرند.

تیراندازی با کمان

دبیر هیئت تیراندازی با کمان استان همدان عنوان کرد: امروزه در کنار روش های متعددی که بسیاری از کشورهای صاحب نام در ورزش، برای کسب موفقیت در عرصه های ورزشی به کار می برند، استعدادیابی به منزله روشی علمی، متداول، فاقد زیان، قانون مند و مؤثر، با داشتن جنبه های مثبت دیگر برای هدایت نوجوانان به سمت ورزش قهرمانی، مورد قبول همگان است.

رضوی مشعوف با بیان اینکه برای کلاس های تابستانی برنامه ریزی داشته ایم، بیان کرد: از ماه های گذشته برنامه ریزی های خوبی انجام شده تا دانش آموزان را جذب این رشته تاریخی و کهن کنیم.

وی افزود: در دین مبین اسلام آموزش و اهمیت این ورزش آنقدر بالاست که توصیه شده تیراندازی را به فرزندان خود بیاموزید که تیراندازان با کمان نزد خدا گرامی تر هستند.

زیرساخت های تیر و کمان در همدان فراهم است

دبیر هیئت تیراندازی با کمان استان همدان با اشاره به فراهم بودن زیرساخت های ورزش تیراندازی با کمان در همدان گفت: با تلاش اداره کل ورزش و جوانان در امر تامین زیرساخت ها برای رشته تیراندازی با کمان شاهد رشد و پیشرفت بسیار بالای این رشته در استان همدان هستیم.

رضوی مشعوف یادآور شد: از نظر مکان تمرین ورزشکاران تیراندازی با کمان مشکلی ندارند و سایت اختصاصی تیراندازی با کمان همدان در ورزشگاه ملت مشکل ما را از این نظر حل کرده است.

مسابقات تیراندازی با کمان قهرمانی کشور

وی با اشاره به پیشرفت روزافزون این رشته ورزشی در همدان بیان کرد: همدان با پیشرفت های خود توانسته در بین استان های کشور خود را بین پنج استان برتر کشور برساند همچنین در ارزشیابی اداره کل ورزش و جوانان نیز چندین پله جایگاه خود را نسبت به سال های گذشته افزایش داده ایم.

دبیر هیئت تیراندازی با کمان استان همدان عنوان کرد: در سال ۹۴ نیز همچون سال های گذشته مسیر رو به رشدی را که در آن قرار گرفته ایم ادامه خواهیم داد تا روز به روز حرف های زیادی در این رشته برای گفتن داشته باشیم.

تجهیزات حرفه ای رشته تیراندازی با کمان وارداتی است

رضوی مشعوف با اشاره به تجهیزات این رشته ورزشی گفت: در زمینه تامین کمان های آموزشی مشکلی نداریم و فدراسیون در این زمینه سهمیه هایی برای هیئت های استانی در نظر گرفته و کمان های آموزشی در ایران نیز ساخته می شود.

وی عنوان کرد: تیر و کمان های آموزشی هزینه کمی دارند اما ورزشکاری که می خواهد در سطح حرفه ای قرار بگیرد نیازمند یک کمان حرفه ای است اما به علت وارداتی بودن این کمان ها هزینه خرید آنها برای ورزشکاران بالا است.

اردوی تیم ملی تیراندازی با کمان معلولان

دبیر هیئت تیراندازی با کمان استان همدان با بیان اینکه در زمینه کمان های حرفه ای که وارداتی است اداره کل ورزش و جوانان استان کمک های مالی داشته تا تعدادی کمان حرفه ای نیز برای هیئت خریداری کنیم، گفت: در زمینه کمان حرفه ای نیز مشکلی در هیئت تیراندازی با کمان استان نداریم.

وی با بیان اینکه همدان در هر دو رشته ریکرو و کامپوند فعالیت دارد، بیان کرد: البته هیئت تیراندازی با کمان استان در رشته کامپوند قوی تر از رشته ریکرو است و سعی شده تا رشته ریکرو را نیز به موازان رشته کامپوند تقویت کنیم.

رضوی مشعوف عنوان کرد: همچنین انجام این ورزش نه تنها قدرت بدنی را افزایش می دهد بلکه تمرکز و انعطاف پذیری را هم بالا می برد چراکه ورزش تیر و کمان به ورزشکاران درس تمرکز و صبوری می آموزد و ذهن را تقویت می نماید.

ملی پوشان تیراندازی با کمان به همدان می آیند

دبیر هیئت تیراندازی با کمان استان همدان با اشاره به تقویم ورزشی هیئت تیراندازی با کمان استان در سال ۹۴ گفت: در روزهای آینده سعی خواهیم کرد تا تقویم سال جاری را نیز هر چه زودتر آماده و تکمیل کنیم.

مسابقات تیراندازی با کمان‌

وی یا اشاره به برنامه های سال ۹۴ بیان کرد: هیئت تیراندازی با کمان استان همدان درخواست برگزاری اردوی تیم ملی تیراندازی با کمان را به فدراسیون داده تا بتوانیم در یک اردوی ۱۰ تا ۱۵ روزه میزبان ملی پوشان باشیم.

رضوی مشعوف عنوان کرد: برگزاری این اردو منوط به موافقت مسئولین فدراسیون تیراندازی کشور است اما از هر لحاظ آمادگی برگزاری این اردو را در همدان داریم.

دبیر هیئت تیراندازی با کمان استان همدان با بیان اینکه فعالیت های شهرستان های استان نیز در این رشته مورد قبول بوده است، گفت: چهار شهرستان نهاوند، رزن، ملایر و اسدآباد را فعال داریم که امیدوار هستیم بتوانیم با کمک مدیران اداره های ورزش و جوانان سایر شهرستان ها را نیز فعال کنیم.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۰۰ نفر در شهر همدان در رشته تیراندازی با کمان گفت: سعی خواهیم کرد در سال جاری کمیت ورزشکاران خود را افزایش دهیم.

رضوی مشعوف افزود: در سطح مربی و داوری هیئت تیر و کمان همدان در کشور از جایگاه خوبی برخوردار است و از این نظر مشکلی نداریم.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار