تابناک: آب کشت پاییزه برای شرق اصفهان دهم خرداد ماه امسال از محل سد بسته شد، اما هم اکنون جریانی از آن از طریق کانل‌های غرب و از روبروی میدان میوه و تره بار شهر دُرچه به بیشه ناژوان جاری شده است.
کد خبر: ۴۷۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶ 15 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، جریان اندک آب فعلی در بیشه ناژوان و شهر اصفهان به معنای وجود جریان در سراسر مسیر رودخانه نیست، چرا که در شهرهای بالادستی هم‌چون دُرچه و فلاورجان بستر زنده رود خشک است.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه دستور رییس جمهور از باز بودن همیشگی زاینده رود ایجاد آب نما در داخل شهر نبوده است، گفت: چرخ زندگی یک میلیون کشاورز حوضه آبریز این رودخانه باید بچرخد.

اسفندیار امینی اظهار کرد: شعار انتخاباتی رییس جمهور این بود که چرخ زندگی مردم هم، مانند سانتریفیوژها باید بچرخد و بر همین اساس معتقدیم درست است که جریان زاینده رود برای زیبایی شهر لازم است، اما حدود یک میلیون کشاورز از غرب تا شرق زنده رود از این رودخانه ارتزاق می‌کنند و چرخ زندگی آنها هم باید بچرخد.

وی با اشاره به نگرانی کشاورزان شرق در خصوص ذخیره آب کشت غله پاییزه امسال، افزود: دستور رییس جمهور در سفر سال گذشته به استان اصفهان از جاری بودن همیشگی زاینده رود، احیای آن است، نه اینکه فقط ایجاد آب نما در شهر باشد.

دبیر نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان افزود: کشاورزان حوضه این رودخانه و مردم شهر اصفهان خواستار بازگشت رودخانه از شخص رییس جمهور همانند سابق شدند، چرا که زاینده رود همواره موجب روزی رساندن به مردم و سرسبزی محیط زیست و زیبایی شهر بوده است.

امینی تصریح کرد: در شرایط فعلی قرار است حدود 40 میلیون متر مکعب آب به مدت دو ماه از سد نکو آباد و از طریق کانال‌های آبیاری غرب وارد ناژوان شده تا به سمت اصفهان جاری شود، اما حدود 40 درصد این میزان آب دچار اتلاف می‌شود.

وی از توافقات انجام شده برای ذخیره 400 میلون مترمکعب آب برای کشت پاییزه شرق خبر داد و گفت: باید در نظر داشت برای جاری ساختن یک متر مکعب آب در بستر رودخانه باید حدود 10 متر مکعب آن در بالا دست از محل سد باز شود که همین موضوع مایه نگرانی در خصوص از دست رفتن آب کشت پاییزه است.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان خاطر نشان کرد: در حال حاضر آبخوان‌های مجاور حوضه این رودخانه نیز به دلیل برداشت‌ها تخلیه شده است که جریان یافتن آب در شرایط فعلی موجب ورود بخشی از آب به داخل آنها می‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :