معاون فنی اداره کل منابع طبیعی اصفهان خبر داد:
تابناک: معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: روزانه ۷۰ تن ریزگرد از منطقه سجزی وارد اصفهان می‌شود که حاصل فعالیت کوره‌های آجر و گچ است.
کد خبر: ۴۸۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱ 15 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، عبدالرضا مهاجری پیش از ظهر امروز در نشست خبری روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی که در محل امامزاده آقاعلی عباس نطنز برگزار شد با بیان اینکه شعار امسال « امنیت غذایی در گرو حفظ خاک سالم» است، اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان ملل ۱۵ چالش دنیای امروز را تهدید می‌کنند که ۳ مورد از این تهدیدها تغییر اقلیم، بیابان‌زایی و کمبود آب است که بیشترین آسیب را به کشورهای جهان و به ویژه ایران وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۵ درصد از بارش‌های کشور در ارتفاعات و ۲۵ درصد از آنها در دشت‌ها بوده است، افزود: این در حالی است که ۹۳ درصد از بارش‌ها در دشت‌ها تبخیر می‌شود و بارش‌های ارتفاعات با توجه به تغییر نوع آنها از برف به باران به صورت روان آب در می‌آید.

هر ۱ درجه افزایش دمای کره زمین ۱۰درصد تولیدات مزارع استان را کاهش می‌دهد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزدار‌ی استان اصفهان با بیان اینکه افزایش دمای کره زمین نیز یکی دیگر از چالش‌های استان اصفهان است، ادامه داد: بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته با افرایش هر درجه گرمای هوای کره زمین در استان اصفهان ۱۰ درصد از تولیدات مزارع کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به وجود ۲ هزار گونه گیاهی در استان اصفهان نیز بیان داشت: در حال حاضر ۶۰ گونه گیاهی در استان در حال انقراض است و دلیل اصلی آن نیز افزایش گرمای کره زمین است.

مهاجری چرای بی رویه دام را دلیل اصلی توسعه بیابان در استان اصفهان دانست و ابراز داشت: این در حالی است که جنگل و مرتع ۱۷ کارکرد دارد که از مهم‌ترین آنها تامین علوفه دامی و تولید اکسیژن است.

وی افزود: ارزش اکسیژن تولید شده برای هر نفر ۶ میلیارد تومان است و یک هکتار جنگل می‌تواند در یک سال ۲.۵ تن اکسیژن را که نیاز ۱۶۶ نفر است تامین کند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزدار‌ی استان اصفهان با تاکید بر اینکه هر درخت می‌تواند ۸ تن دی اکسید کربن را ترسیب کند، ادامه داد: هر هکتار فضای سبز می‌تواند ۶۸ تن ریزگرد را نیز رسوب دهد.

وی تولید آب و تنظیم چرخه آب را نیز از دیگر مزایای پوشش گیاهی دانست و افزود: تولید خاک و جلوگیری از فرسایش خاک نیز از دیگر مزیت‌های پوشش گیاهی است.

ریزگردهای سجزی معضل شهر اصفهان

مهاجری با بیان اینکه در حال حاضر دیواره‌های زاگرس از ورود بسیاری از ریزگردهای بیرونی به استان اصفهان جلوگیری می‌کنند، گفت: در حال حاضر ریزگردهای منطقه سجزی و دیگر کانون‌های بحران استان از مهم‌ترین معضل استان اصفهان در این بخش است.

وی در ادامه جنگل‌ها و مراتع استان اصفهان را به نوعی ذخیره ژنتیکی کشور دانست و افزود: ۴۰۰ نوع از ۲ هزار گونه گیاهی موجود در مراتع استان اصفهان گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی است که به اندازه تمام جنگل‌های اروپایی تنوع ژنتیکی دارند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تولید مواد خام، گردافشانی و تولید بذر و کنترل بیولوژیک را از دیگر مزایای وجود مراتع و جنگل‌ها در استان اصفهان دانست و ابراز داشت: از این رو باید توجه داشت که مراتع استان زیستگاه‌ گونه نادر حیوانات نیز هست و باید چرخه غذایی این حیوانات را نیز تامین کنیم.

وی با بیان اینکه استان اصفهان با وسعتی بالغ بر ۱۰.۷ میلیون هکتار یکی از استان‌های مرکزی و دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است که ۳.۲۲ میلیون هکتار آن معادل ۳۰ درصد سطح استان مناطق بیابانی و شن زار تشکیل داده که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنش دارند، ادامه داد: شهرستان‌های نائین، خور و بیابانک، اردستان، نطنز، آران و بیدگل ، کاشان، اصفهان و برخوار در منطقه بیابانی کره زمین واقع هستند که این شهرستان‌‌ها کانون‌های بحران استان اصفهان را شامل می‌شوند.

شهرستان‌های بیابانی استان اصفهان ۷۰ سال آینده عاری از سکنه می‌شوند

مهاجری با اشاره به اینکه شهرستان‌های بیابانی استان اصفهان ۷۰ سال آینده عاری از سکنه می‌شوند ، گفت: این کار صحیحی نیست که ما به منظور ایجاد اشتغال، خربزه و هندوانه بکاریم و آبهای زیر زمینی را در این راستا مصرف کنیم چرا که در آینده نزدیک دچار مشکلات اساسی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان اصفهان یک هزار و ۹۰ هکتار کانون بحران فرسایشی وجود دارد، ادامه داد: از این میزان تاکنون ۳۰۰ هزار هکتار آن نهال کاری شده است و بزرگ‌ترین رسالت ما نیز حفاظت از جنگل‌های موجود است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر قاچاق چوب در استان اصفهان و به ویژه در تاغزارها بزرگ‌ترین چالش منابع طبیعی استان اصفهان است، افزود: در این راستا همکاری مردم برای جلوگیری از این پدیده امری ضروری است.

تولید ۲ هزار نهال در دستور کار قرار دارد

وی با بیان اینکه در سال گذشته در استان اصفهان با وجود کمبود بودجه یک هزار هکتار نهال کاری انجام شده است، اضافه کرد: در سال ۹۴ نیز تولید ۲ هزار نهال در دستور کار قرار دارد.

مهاجری با بیان اینکه جنگل کاری در ۲ هکتار در منطقه سجزی در دستور کار قرار دارد، افزود: از این رو با تامین آب از سوی شرکت آب منطقه‌ای با استفاده از ظرفیت پساب این اقدام صورت می‌گیرد.

وی اعتبارات استان اصفهان در بخش بیابان‌زدایی در سال ۹۳ را ۲.۵ میلیارد تومان عنوان کرد و ابراز داشت: از این میزان تاکنون تنها ۴۰ درصد تحقق یافته است و برای سال ۹۴ نیز افزایش ۲۰ درصدی این اعتبارات پیش‌بینی شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه ریزگردهای ناشی از کانون سجزی در حال حاضر خسارت‌های زیادی را به تاسیسات حساس، تجهیزات فرودگاهی، ریل، ساختمان‌ها و جاده‌های استان وارد کرده است، افزود: هزینه خسارت‌های وارد شده از سوی ریزگردهای این منطقه در سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه ریزگردهای سجزی بلورهای گچی هستند که به هنگام ورود به سیستم تنفسی همچون چاقو بدنه نای را تکه تکه می‌کنند، ادامه داد: به همین دلیل است که در هیچ یک از شهرهای کشور به اندازه اصفهان بیمارستان و دکتر وجود ندارد چرا که این ریزگردها دلیل افزایش روز افزون بیماران قلبی و عروقی اصفهان است.

مهاجری ریزگردهای عراق نیز دیگر تهدید شهر اصفهان دانست و افزود: این ریزگردها اورانیوم ضعیف شده هستند که بر اثر جنگ عراق و آمریکا ایجاد شده اند.

روزانه ۷۰ تن ریزگرد از منطقه سجزی وارد اصفهان می‌شود

وی اضافه کرد: روزانه ۷۰ تن ریزگرد از منطقه سجزی وارد اصفهان می‌شود که حاصل فعالیت کوره‌های آجر و گچ است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۹ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر در استان اصفهان وجود دارند، افزود: ۳ هزار خانوار اجازه ورود دام به مراتع را ندارند و از این رو تخلفات زیادی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه خانوارهای عشایر اجازه ورود ۹ هزار واحد دامی به مراتع را دارند، گفت: به صورت میانگین هر خانواده حق ورود ۲۰ تا ۳۰ راس دام در مراتع استان را دارد.

مهاجری با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ هزار پرونده در محاکم قضایی در خصوص تخلفات چرای دام و تصرف اراضی و دیگر موضوعات طرح شده است، افزود: از این رو باید توجه داشت که دستگاه قضایی توان رسیدگی به این پرونده ها را ندارد و بعضا قضات نیز با استفاده از اختیاری که دارند جریمه ها را می‌بخشند.

وی جریمه ورود هر دام غیر مجاز به مراتع را ۹۴ هزار تومان عنوان کرد و گفت: هر دام روزانه با ورود غیر مجازش به مراتع یک هزار و ۱۹۰ تومان ضرر وارد می‌کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :