آغازی برای استقبال ماه مبارک رمضان
غبارروبی مساجد و خانه تکانی دل ها، آغازی برای استقبال از یک مهمانی بزرگ است، مردم با این آئین به استقبال ماه مبارک رمضان می روند.
کد خبر: ۴۸۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹ 15 June 2015
رمضان برای مسلمانان و از جمله مردم آذربایجان شرقی با خانه تکانی آغاز می شود، آن ها از نیمه ماه شعبان خود را برای استقبال از ماه رمضان آماده می کنند و از چند روز مانده به این ماه مبارک نیز به پیشواز این ماه می روند که در زبان محلی به آن «قاباخلاما» می گویند.

اجرای سنت الهی در آستانه ماه رمضان

خداوند متعال در آیاتی از سوره بقره می‌ فرمایند: «ما از ابراهیم و اسماعیل پیمان گرفتیم که خانه خدا را برای حضور مردم و کسانی که می ‌خواهند در مساجد به اعتکاف و عبادت بپردازند، پاکسازی کنند»، این سنت الهی است که در آستانه ماه مبارک رمضان مردم به آن جامه عمل می ‌پوشانند و با همدلی تفسیرناپذیر به توصیه‌ های قرآن کریم و ائمه اطهار(علیهم السلام) عمل کرده و مساجد را پاکیزه می ‌کنند.

گروه‌های مختلف مردم از اقشار گوناگون با به دست گرفتن جارو، فرش ‌های مساجد و اماکن مذهبی را تمیز کرده و با عطرافشانی، فضای مساجد را برای حضور پرشور مردم مسلمان ایران اسلامی در عبادت‌ های ماه مبارک رمضان آماده می ‌کنند.

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان مردم خود را آماده ورود به ماه میهمانی خداوند می ‌کنند تا با تزکیه نفس، بهترین توشه را از این ماه آسمانی به دست آورند و در پیشگاه خداوند باری تعالی سرافراز باشند که به فرموده پیامبر خدا «رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.»

عناوین دهه غبارروبی مساجد

مراسم غباروربی مساجد در سراسر کشور امسال با شعار «آینده را با جوانان از مسجد بسازیم» برگزار می شود. همچنین با هدف زمینه‌ سازی حرکت هماهنگ ‌تر و جریان ‌ساز مساجد برای هر یک از روزهای دهه تکریم و غبارروبی، نامی برگزیده شده و شیوه ‌نامه ‌ای درباره چگونگی برگزاری برنامه‌ های عمومی دهه و اختصاصی هر روز برای استفاده از ائمه جماعات تنظیم شده است.

مسجد، پایگاه تبلیغ معارف و اهل بیت (علیهم السلام)، مسجد، زمینه‌ساز همدلی و همزبانی دولت و ملت، مسجد، مرکز رشد فضایل اخلاقی و ترویج سبک زندگی اسلامی، مسجد، مأمن کودکان، نوجوانان و جوانان، مسجد، میعادگاه منتظران جوان و انقلابی، مسجد، مروج امر به معروف و نهی از منکر، مسجد، محور وحدت در جهان اسلام، مسجد، کانون حیات طیبه خانواده، مسجد، بستر نشر فرهنگ ایثار و شهادت و مسجد، جلوه گاه اراده مردم در عمران خانه خدا عناوین این دهه است.

سنت مردم مراغه در استقبال از ماه خدا

حجت الاسلام جعفر جنتی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز گفت: مردم این شهرستان با غبارروبی مساجد به استقبال ضیافت الهی می روند.

وی افزود: این مراسم و آئین هر ساله در اواخر ماه شعبان با هماهنگی ائمه جماعات، روحانیان و جمعی از نمازگزاران برای ایجاد آمادگی بیشتر برای ورود به ماه پرفیض و برکت رمضان، در تمام مساجد این شهر انجام می شود.

حجت الاسلام جنتی همچنین با اشاره به برنامه های این اداره در ماه رمضان خاطرنشان کرد: این اداره در این ایام برنامه‌های متنوعی در راستای تاکید رهبر معظم انقلاب و اهداف سازمان اوقاف از جمله برگزاری محافل انس قرآن با حضور قاریان برجسته، جلسات ترتیل قرآن و آموزش حافظان قرآن تدارک دیده است.

وی برگزاری نمایشگاه‌ های کتاب، عکس و پو‌ستر را از دیگر برنامه ‌های این ایام در مساجد دانست.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه خاطرنشان کرد: در راستای تکریم نیازمندان و ایتام در ماه رمضان برای سه هزار نفر مراسم ویژه افطاری تدارک دیده شده که عمده این افراد را نیازمندان و مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) این شهرستان تشکیل می ‌دهند.

مساجد خانه مومنان

همچنین حجت الاسلام هادوی، امام جمعه یامچی مرند، با اشاره به آغاز دهه بهداشت و نکوداشت مساجد، تصریح کرد: مساجد به عنوان مجالس پیامبران و خانه هر مومن است.

وی تاکید کرد: هیئت امنای مساجد که افتخار خدمت به خانه های خدا را دارند با همکاری جوانان و مردم متدین، مساجد را برای میهمانان خدا در ماه مبارک رمضان آماده کنند.

گزارش از بیت اله احمدی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار