برخی معتقدند اگر مبحث 22 مقررات ملی ساختمان که سال 92 به اتمام رسید اگر اجرا می‌شد می‌توانست مانع فروریختن ساختمانی مانند پلاسکو شود.‌
کد خبر: ۴۸۶۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷ 30 August 2017
به گزارش تابناک : در حالی که با رقم خوردن حادثه تلخ پلاسکو بسیاری پیمان انتقادات خود را به سمت شهرداری نشانه گرفتند اما از آن سو، بسیاری بر این باورند نهادهای دیگر از جمله وزارت راه و شهرسازی به سهم خود دراین حادثه مقصرند. چرا که برخی معتقدند  اگر مبحث 22 مقررات ملی ساختمان که سال 92 به اتمام رسید اگر اجرا می‌شد می‌توانست مانع فروریختن ساختمانی مانند پلاسکو شود.‌

مسئولیت های مقصران حادثه پیگیری شود
در همین حال، نماینده مردم تبریز در مجلس با انتقاد از نادیده گرفتن وظایف وزارت راه و شهرسازی در حادثه پلاسکو در گزارش کمیسیون عمران گفت: دادستان موظف است، وظایف و مسئولیت های مقصران حادثه را پیگیری کند.
در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی پس از قرائت کمیسیون عمران درمورد حادثه پلاسکو، محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در خصوص این گزارش گفت: ملت عزیز ایران به خوبی از آتش نشانان فداکار حادثه پلاسکو تقدیر کردند اما خلا ناشی از این حادثه را هیچ اقدامی پر نمی کند.
این نماینده مجلس  با تقدیر از اقدام سریع آتش نشانان در تخلیه ساختمان پلاسکو گفت: این اقدام مانع افزایش تلفات این حادثه شد.
نماینده مردم تبریز تصریح کرد: ای کاش در سایر موارد هم گزارش کمیسیون عمران در مورد حوادث به صورت جامع ارائه شود در حادثه قطار تبریز مشهد گزارش اولیه در صحن قرائت شد اما علیرغم گذشت یک سال هنوز گزارش نهایی و کامل این حادثه به صحن مجلس ارائه نشده است در حالی که میزان تلفات جانی آن حادثه حداقل سه برابر حادثه پلاسکو بود. ای کاش کمیسیون عمران، هیئت وزیران گزارش دقیقی از قصور کنندگان در این حادثه ارائه می دادند.
عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: در حوادثی مانند پلاسکو که مسئولیت هایی متوجه دستگاه های مختلف می شود دادستان موظف است، وظایف و مسئولیت های مقصران حادثه را بررسی و پیگیری کند.
وی  ادامه داد:  در حادثه پتروشیمی و حادثه قطار نیز طبق قانون مجازات اسلامی باید سهم مقصران مشخص شود و متناسب با قصور افراد اقدامات قضایی صورت گیرد.
نماینده مردم تبریز در مجلس با انتقاد از نادیده گرفتن وظایف وزارت راه و شهرسازی در حادثه پلاسکو در گزارش کمیسیون عمران گفت: باید بخشی از گزارش کمیسیون عمران، خساراتی را که به افراد در این حادثه وارد شده است را تعیین تکلیف می کرد.

وزارت کار جوابگو باشد
در همین حال، ولی داداشی نماینده آستارا درخصوص حادثه پلاسگو  گفت: ساختمان پلاسکو ساختمانی فرسوده بود، چرا پلمب نشده بود؟ واحدهای غیرمجاز آن چرا از سوی اداره اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت پلمب نشد. اگر سنگینی ساختمان باعث ضرر زیان شده چرا دستگاه های نظارتی اقدام نکردند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود با بیان اینکه این ساختمان بیمه نشده بود گفت: متاسفانه سرمایه مغازه داران آواره از بین رفته و مغازه داران ورشکسته و دستفروش شده اند و مرجع پاسخگویی به این قضیه چه کسانی هستند.
وی تاکید کرد: چرا پس از اینکه شهرداری پرونده پلاسکو را به قوه قضاییه و بازرسی امکان عمومی ارجاع داد، قوه قضاییه نسبت به پلمب این ساختمان اقدام نکرد.





منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار