مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: به دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی های مکرر، این استان بوشهر پس از هرمزگان به عنوان دومین استان خشک کشور شناخته شده است.
کد خبر: ۴۹۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵ 17 June 2015
تابناک بوشهر: کیقباد یاکیده روزچهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: شرایط خاص آب و هوایی باعث شده استان بوشهر امروز جایگاه 30 تحقق بارندگی و رتبه دوم خشکسالی در کشور را به خود اختصاص دهد.

وی اضافه کرد: 65 درصد آب استان بوشهر از سد کوثر استان کهگیلویه و بویراحمد، 27 درصد از کازرون استان فارس و 8 درصد از منابع داخل استان تامین می شود.

یاکیده با اشاره به کاهش 80 درصدی آورد رودخانه شاپور در شهرستان کازرون اظهارکرد:این شرایط بیانگر اوج بحران آب در بوشهر است که باعث شده به سرعت منابع آبی استان را از دست بدهیم.

وی گفت: با توجه به این که استان بوشهر استانی بی آب است، شرکت آب و فاضلاب نهایت تلاش خود را برای بدست آوردن منابع انجام داده ولی این کافی نیست و برای کاهش این مشکل به همکاری مردم در درست مصرف کردن آب نیاز داریم.

یاکیده بیان کرد: در سال 93 برای یک میلیون و 90 هزار نفر جمعیت استان بوشهر برای هر نفر در روز 273 لیتر آب تامین می شد و برای سال 94 به دلیل کاهش منابع آبی این میزان به 226 لیتر کاهش می یابد.

یاکیده با تاکید بر مصرف بهینه آب گفت: آب عبوری حجمش باید کم و زمانش کوتاه باشد و استفاده از ابزار کم مصرف آب ضروری است.

وی بیان کرد: در استان بوشهر 40 درصد آب بدون درآمد داریم که از این میزان 12 درصد روی زمین ریخته و بدون استفاده از بین می رود و 28 درصد دیگر استفاده غیرمجاز است.

یاکیده گفت: 235هزار مشترک شهری آب در استان بوشهر وجود دارد که 90 درصد از این میزان خانگی و 10 درصد انشعابات غیر خانگی است و با توجه به این که این استان درطبقه مصرف 15 تا 20 متر درماه قرار دارد، جایگاه مصرف خوبی است.

وی در باره انشعابات غیرمجاز نیز اظهارکرد: هم اکنون شش هزار انشعاب غیرمجاز درمناطق جنوبی شهر بوشهر شناسایی شده است که تاکنون با انجام ساز و کارهایی توانستیم 700 انشعاب را مجاز کنیم.

یاکیده یادآورشد: سه هزارو500 کیلومتر خطوط انتقال زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر است که 35 درصد دچار فرسودگی شبکه هستند.

وی بیان کرد: به دلیل شرایط خاص و کمبود شدید منابع آبی هم اکنون ناچار به نوبت بندی آب شده ایم و شهر بوشهر را به دو قسمت تقسیم کرده ایم.

یاکیده گفت: با وجود برنامه های آموزشی در مدارس و اجرای دو هزار و 800 دقیقه برنامه در صدا و سیما اما حضور رسانه ها برای فرهنگ سازی درست مصرف کردن در جامعه و بیان شدت بحران منابع آبی در استان ضروری است.

وی یادآور شد: هرچند قرار است آبشیرین کن هایی در استان تاسیس شود ولی این پروژه زمان وهزینه بر است و در شرایط کنونی بحران باید مردم شیوه مصرف درست را با ابزار مناسب بشناسند.

وی اضافه کرد: تا مهر امسال و فروردین سال 95 عملیات اجرایی دو آبشیرین کن 3.5 میلیون مترمکعبی درشهرهای کنگان و بوشهر آغاز می شود.

یاکیده افزود: همچنین مجوز دو آبشیرین کن یکی با ظرفیت 3.5 میلیون مترمکعب درعسلویه و دیگری با حجم تولید 5.5 میلیون مترمکعب برای نوارساحلی و شهرستان جم نیز گرفته شده که تا سال آینده اجرای می شوند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار