تابناک: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی به وجود دکل های برخی ارگان های خدمات رسان بر روی کوه صفه اشاره و گفت: متاسفانه این دکل ها در منطقه صفه آلودگی بصری ایجاد کرده اند و باید به نقاطی که حداقل دید را داشته باشند، جا به جا شوند.
کد خبر: ۵۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸ 15 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، ناصر طاهري با بیان اینکه كوه صفه با مجموع اقداماتی که از سوی شهرداری انجام شده ، داراي ويژگي هاي گردشگري فراوانی است ، افزود: تمام طرح هاي اجرا شده در صفه با مطالعه و همخواني با آن اجرا مي شود تا لطمه اي به فضاي طبيعي اين كوه وارد نشود.

وي با اشاره به اين كه كوه صفه داراي پتانسيل ها و ويژگي هاي ارزشمند تاريخي و گردشگري است، ادامه داد: کوه صفه به عنوان یک جاذبه طبیعی و یک تفرجگاه گردشگری برای شهروندان به شمار می رود و بسیار حائز اهمیت می باشد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: وقتی سفرنامه های گذشتگان را ورق می زنیم یا نقشه های قدیم را نگاه می کنیم کوه صفه همواره خودنمایی کرده است و جایگاه ارزشمندی در بعد فرامنطقه ای دارد، از این رو میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان تا آن جایی که بتواند از این منطقه حمایت و حفاظت می کند.

وی اظهارداشت: وجود قلعه تاريخي شاه دژ در صفه كه مربوط به دوران ساساني و قبل از اسلام است از ويژگي هاي مهم اين كوه است ، گفت: سازمان ميراث فرهنگي در دهه ۸۰ با عمليات باستان شناسي يافته هاي ارزشمندي را از اين سايت بدست آورد .

طاهری با ابراز خرسندی از اين كه شهرداری اصفهان اجرای هر طرحي كه در قلعه تاريخي شاه دژ مد نظر داشته را با هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي و تحت نظارت اين سازمان انجام داده است ،گفت: قطعاً هر سايت گردشگري نيازمند زيرساخت هايي است تا بستر ورود گردشگر و بازديد كننده را فراهم كند و شهرداری اصفهان این بسترها را در منطقه صفه فراهم آورده است.

وی با اشاره به اینکه هر منطقه گردشگري نيازمند خدمات پايه اي است كه بايد در اين مكان ها در نظر گرفته شود، گفت: راه اندازی تله كابين در مجموعه صفه برای اشراف بازدیدکنندگان به این منطقه و همچنین قلعه تاریخی شاه دژ لازم و ضروری بود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در خصوص امکان بازدید گردشگران صفه از قلعه تاریخی شاه دژ ، گفت:ايمن سازي و حصاركشي مسيرهاي موجود قلعه شاه دژ براي ايجاد جان پناه و تامین امنیت گردشگران توسط شهرداری اصفهان انجام شده است.

وی تصریح کرد: امنيت گردشگران براي دسترسي به قلعه تاريخي شاه دژ تامين شده و اين مسير به گونه اي مناسب سازي شده كه خدشه اي به منظر آن وارد نشود .

طاهری پيشرفت اجراي طرح ساماندهي قلعه شاه دژ توسط شهرداری اصفهان را مثبت ارزيابي و تصريح كرد: بازسازي قلعه شاه دژ براساس مستندات تاريخي انجام خواهد شد و اگر در قسمتي از اين قلعه مستنداتي وجود نداشت، وضع موجود را نگه داري مي كنيم.

وي با اشاره به اینکه مجموعه قلعه شاه دژ جذابيت و قابليت بسياري دارد و این قلعه مقصد نهايي كوه صفه محسوب مي شود، تصريح كرد: زماني كه گردشگر وارد كوه صفه مي شود با جاذبه هاي گردشگري بسياري مواجه مي شود و مقصد نهايي اين جاذبه ها قلعه تاريخي شاه دژ است ،بنابراين بايد سايت موزه براي گردشگر در كوه صفه تعريف شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: بازسازي قلعه تاريخي شاه دژ فعاليتي مشترك بین شهرداری منطقه ۵ اصفهان ، میراث فرهنگی و نوسازی و بهسازی شهرداری با هدف مشترك است كه به طور مرتب در دو مجموعه بررسي و بر مبناي قوانين و ضوابط سازمان ميراث فرهنگي در عرصه هاي تاريخي انجام مي شود .

وی در خصوص احداث تله کابین بر فراز قلعه شاه دژ ، بیان داشت: وقتی درباره احداث تله کابین برای اشرافیت بیشتر گردشگران بر قلعه تاریخی شاه دژ سخن به میان می آید ، باید ساختمان ها و تاسیسات مربوط به تله کابین در مکان و موقعیتی احداث شوند تا حداقل تاثیر را بر این محوطه تاریخی داشته باشند.

طاهری به وجود دکل های برخی ارگان های خدمات رسان بر روی کوه صفه اشاره و تاکید کرد: متاسفانه این دکل ها در منطقه صفه آلودگی بصری ایجاد کرده اند و باید به نقاطی که حداقل دید را داشته باشند، جا به جا شوند.

وی خواستار هماهنگی هر چه بیشتر شهرداری برای اجرای پروژه های عمرانی در محوطه های تاریخی و گردشگری شد و افزود: باید هویت غالب در محوطه های تاریخی و گردشگری حفظ شوند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در پایان خاطرنشان كرد: خوشبختانه کوه صفه و محيط پيراموان آن با مديريت صحيح اداره مي شود و اين جاي قدرداني دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار