تابناک: تحصن مردم اصفهان در کانون توجهات هم رژیم و هم انقلابیون دیگر شهرها قرار گرفت و تا ماه‌ها داغ‌ترین اخبار کشور از اصفهان مخابره می‌شد.
کد خبر: ۵۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵ 22 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان، 10 مرداد 1357 آغاز تکاپوی مردمی و سراسری در اصفهان برای اعتراض به حکومت شاهنشاهی بود.

دراین روز با بازداشت آیت الله طاهری از علمی برجسته اصفهان، مردم اصفهان در اعتراض به این اقدام حکومت در منزل آیت الله خادمی تحصن کرده و خواستار آزادی ایشان شدند.

در ابتدا این تجمع از سوی برخی علما و طلاب صورت گرفت اما بعد کم کم بازاریان اصفهان نیز دسته دسته به این خیل افزوده شدند و کار و بازار را تعطیل و به تحصن در منزل آیت الله خادمی پرداختند.

با طولانی شدن تحصن و پیوستن گروه های مختلف مردمی، و تعطیل شدن نماز جماعت و درسهای حوزویان، رژیم پهلوی حساسیت بیشتری به این اقدام نشان داد تا جایی که هروز گزارشاتی از ساواک به دربار در مورد وضعیت این تحصن ارسال می شد.

همزمان با این تحصن امام خمینی (ره) منشور انقلاب اسلامی را منتشر و در آن اعلام کردند" امروز شعار مرگ بر شاه ملي شده و تا برچيده شده دستگاه ظلم و انقراض دودمان جنايتكار پهلوي ادامه دارد".

تحصن مردم اصفهان در کانون توجهات هم رژیم و هم انقلابیون دیگر شهرها قرار گرفت و تا مدت ها داغ ترین اخبار کشور از اصفهان مخابره می شد.

این تحصن نگرانی های بسیاری را برای رژیم ایجاد کرده بود و به سبب همین نگرانی ها بود که در 5 رمضان سال 57 دربارشاه تصمیم به اعلام حکومت نظامی در شهر اصفهان برای نخستین بار پیش از پیروزی انقلاب گرفت.

یک روز پیش از اعلام حکومت نظامی در شهر اصفهان درگیری سختی بین نیروهای شاه و نیروهای مردم در مقابل بیت آیت الله خادمی صورت گرفت که در جریان این درگیری ها اصغر نوری و سید حسین دوازده امامی نیز به شهادت رسیدند.

با وجود این درگیری ها مردم دست از تحصن برنداشته و رژیم را مجبور به اعلام حکومت نظامی در شهر کرده بودند.

این اتفاق را می توان شاه بیت ورود مردم اصفهان به مبارزات علنی علیه رژیم پهلوی با رهبری روحانیت دانست.

در این اتفاق نقش بازاریان و کشاورزان اصفهان بسیار پررنگ بود به طوریکه بازاریان با چشم پوشی از کار خود ماه ها بازار و خیابان ها را به تعطیلی کشاندند تا اوج نارضایتی مردم از عملکرد حکومت را به رخ بکشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار