کد خبر: ۵۱۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۵ 23 June 2015
پینه بستن خصلت دستان هنرمندانی است که در نبردی سخت و با حوصله آثاری را خلق می‌کنند که قرار است هزاران سال گویای فرهنگ و هنر سرزمینی به نام  ایران باشد. هنرمندان با صبر و حوصله روزها و حتی ماه‌ها زمان می‌گذارند تا اثری خلق کنند که بتواند بخشی از فرهنگ و تمدن ایرانی را در قاب تاریخ ماندگار سازد.
بدون شک کسانی که با استفاده از ساده‌ترین ابراز، زیبایی خلق می‌کنند  به درکی از هنر رسیده‌اند که حاضر نیستند حتی درشرایط سخت اقتصادی و با درآمدهای اندک هم چشم برهنرخود ببندند و برای کسب درآمد بیشتر از دنیای چوب، فلز و پارچه و شیشه‌های رنگی و ... دست بکشند و شغل دیگری انتخاب کنند. به همین دلیل است که اکثر هنرمندان صنایع دستی‌کار شرایط اقتصادی مناسبی ندارند و با حداقل‌ها روزگار می‌گذرانند.وقتی پای صحبت و درد و دل فعالان رشته‌های مختلف صنایع دستی می‌نشینیم،گلایه‌هایی می‌شنویم که انگار سالهاست شنونده‌ای نداشته و درسینه آنها انباشت شده است.
اکثر هنرمندان صنایع دستی ‌از بی‌توجهی مسئولان نسبت به خود گله دارند و برایشان سوال است که چرا تنها در روزهای خاصی از جمله هفته صنایع دستی از پس زمینه ذهنی برخی خارج می‌شوند و بعد از این هفته باز فراموش می‌شوند. بدون شک این هنرمندان انتظاراتی از مسئولان دارند که برآورده شدنشان انگیزه‌ای مضاعف برای ادامه حیات هنریشان فراهم می‌کند. انتظارانی که بیش  از آن که مادی باشند معنویند و به راحتی برآورده می‌شوند.

رغبت جوانان به رشته‌های صنایع دستی کم شده است

علی اسلامی، هنرمند منبت کار البرزی گفت: بیش از ۱۵ سال از بهترین سالهای زندگی‌ام را صرف تولید آثار صنایع دستی کرده‌ام اما متاسفانه امروز هیچ حمایت و توجهی به تولیدات صنایع دستی در البرز نمی‌شود.
وی با گلایه از عدم حمایت مسئولان از هنرمندان صنایع دستی افزود: صنایع دستی و هنرهای سنتی آمیخته با خون ایرانیان است اما به دلیل بی‌توجهی و غفلت مسئولان بسیاری از این صنایع دستی و هنرهای سنتی رو به فراموشی است و جوانان دیگر رغبتی به حضور در این بخش ندارد.
اسلامی نبود بازار مشخص را مهم‌ترین مشکل هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع دستی دانست و گفت: تا زمانی که یک هنرمند تولیدات خود را به مرحله فروش و عرضه نرساند نمی‌تواند انگیزه‌ای برای خلق آثار دیگر داشته باشد، متاسفانه نبود بازار مناسب یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که هنرمندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

تولید صنایع دستی گران تمام می‌شود

زهرا کرمی از هنرمندان رشته چرم نیز گفت: هم اکنون مواد اولیه‌ای که هنرمندان صنایع دستی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند، قیمت بالایی دارد که باعث می‌شود قیمت تمام شده تولیدات صنایع دستی نیز بالا برود که این مسئله در نهایت به کاهش خرید علاقه مندان منتهی می‌شود.
وی ادامه داد: این مشکلات زمانی بیشتر می‌شود که محصولات تولید شده با هزینه بالا باید با محصولات مشابه خارجی ارزان‌تر رقابت کنند.
این هنرمند البرزی یادآورشد: فرهنگ استفاده از صنایع دستی در کشور نهادینه نشده و تمایل به خرید کالاهای بی‌کیفیت چینی به دلیل ارزانی قیمت آن، از رونق بازارهای صنایع و هنرهای دستی کاسته است.

مشکل بازار فروش صنایع دستی حل شود

هنرمند فعال دررشته نقاشی روی شیشه نیز می گوید که مهم‌ترین دغدغه هنرمندان صنایع دستی، پیدا کردن بازاری برای فروش است، نمی‌شود که هم خودت تولید کنی و هم به دنبال خریدار بگردی؛ چرا که بسیاری از هنرمندان توانایی این کار را ندارند.
اصغر ابراهیمی افزود: برای حل این مشکل راه اندازی یک نمایشگاه دائمی صنایع دستی دراستان و همچنین مهیا کردن زمینه صادرات تولیدات به سایر کشورها ضروری به نظر می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: حمایت از هنرمندان صنایع دستی باید از حد جلسه و برگزاری چند نمایشگاه درسال فراتر رود و رنگ و بوی اجرایی شدن به خود بگیرد.
این هنرمند البرزی ادامه داد: هنرمندان افرادی قانع هستند که با کوچکترین حرکتی از سوی مسئولین دست همکاری به سویشان دراز می‌کنند.
وی یادآورشد: هنرمندان نمی‌خواهند که مسئولان همیشه با اعطای تسهیلات مادی از آنان حمایت کنند بلکه در بیشتر مواقع برای این افراد حمایت معنوی متولیان صنایع دستی از حمایت‌های مادی آنها ارزشمندتراست.

راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی در البرز ضروری است

عبدالناصر میرچی، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت: صنایع دستی هنر - صنعتی است که هنرمند یا صنعتگر با توجه به ذوق و سلیقه خود و استفاده از دست و یا ابزار دستی و مواد اولیه طبیعی و طرحهای اصیل سنتی ایرانی و اسلامی محصولات هنری تزئینی و کاربردی خلق نماید.
وی با اشاره به رشته‌های مختلف صنایع دستی که از قدیم دراستان فعال بودند اضافه کرد: استان البرز از قدیم الایام به واسطه نقش گذرگاهی که داشته میزبان اقوام مختلفی از ایرانیان بوده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: از قدیمی‌ترین صنایع دستی شناسایی شده در سطح استان و به خصوص در مناطق روستایی می‌توان به انواع بافته‌های داری و منسوجات شامل انواع گلیم، جاجیم، نمد و دست بافته‌های سنتی اشاره نمود.
وی ادامه داد: علاوه براین به واسطه مهاجرت از سایر استانها به استان البرز رشته‌های گروه چوب شامل منبت، کنده کاری روی چوب، خراطی و..از فراوانی و قدمت نسبی بیشتری در استان بر خوردار است.
میرچی گفت: درکنار این رشته‌ها، صنایع دستی سنگی، سفال و سرامیک، صنایع دستی چرمی، آبگینه، سازسنتی، رودوزی‌های سنتی والبسه محلی نیز در استان رایج  است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به برخی مشکلات فعالان حوزه صنایع دستی ادامه داد: مهم‌ترین مشکل پیش روی اکثر تولید کنندگان صنایع دستی در استان البرز و کشور بازرایابی و فروش محصولات است که  رفع این مشکل نیازمند راه اندازی و ایجاد بازارچه‌های موقت و دائمی صنایع دستی در فضاهای مناسب شهری و همچنین مکان‌های نزدیک به مناطق گردشگری استان است.
میرچی از اختصاص زمین‌های مناسب و تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور احداث  شهرک‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی، استفاده از قابلیت‌های سایر دستگاه‌های استان و به خصوص شهرداریها برای حضور هنرمندان و آثارشان در مراکز تجمع شهری وتخصیص اعتبارات مناسب به منظور معرفی محصولات صنایع دستی استان به عنوان راه کارهایی برای حل مشکل فروش محصولات هنرمندان فعال در رشته‌های مختلف صنایع دستی نام برد.
این مسئول افزود: حمایت از صنایع دستی، حمایت از فرهنگ، هنر و آداب و رسوم این سرزمین است  که در نهایت منجربه رونق و رشد و شکوفایی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی استان و درسطح بالاتر کشور می‌شود.
میرچی در پایان گفت: تک تک افراد جامعه وظیفه دارند به منظور حمایت از فرهنگ و هنر ایرانی  به فراخور توان خود نسبت به خرید  صنایع دستی ایرانی که بسیاری از آنها نیز به صورت محصولات کاربردی تولید می‌شود، اقدام کنند.






گزارش: المیرا ایگیر / ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار