رئیس فراکسیون داروی مجلس گفت: دستورالعمل جدید بیمه سلامت به معنای واقعی نگران‌کننده است.
کد خبر: ۵۱۵۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ 28 October 2017
به گزارش تابناک آذربایجان غربی:به نقل از سایت همایون هاشمی نماینده مجلس، «ارائه خدمت فقط در مراکز دولتی»، این بخشی از دستورالعمل سازمان بیمه سلامت به ادارات کل بیمه سلامت شهرستان‌ها است.

بر اساس آن ارائه خدمت به بیمه‌شدگان این سازمان از جمله تجویز نسخه برای بیماران باید توسط پزشکان مراکز دولتی و یا ممهور به مهر این مراکز دولتی باشد، موضوعی که ابلاغ آن موجی از نگرانی‌ها را در بین بیماران به وجود آورده است.

همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و رئیس فراکسیون داروی مجلس در واکنش به این اقدام سازمان بیمه سلامت گفت: «سازمان‌ها مستقل هستند و براساس اسناد بالادستی می‌توانند درراستای منافع مردم، جامعه هدف و درنهایت سازمان خود بخشنامه بنویسند و این محل اشکال نیست.

وی ادامه داد: ولی زمانی مشکل بروز می‌کند که این منافع به واسطه دستورالعمل و آئین‌نامه آن سازمان مورد خدشه قرار گیرد، بنابراین در خصوص دستورالعمل سازمان بیمه سلامت راجع به شرط پذیرش نسخ بیماران با مهر پزشک دولتی و مراکز دولتی، قدری این دستورالعمل تامل برانگیز است.

هاشمی گفت: اینکه رئیس یک سازمان با هدف اصلاح هزینه‌های سازمانی یک اقدام را انجام دهد اقدام شایسته‌ای است ولی اگر این اقدام مانع ایجاد کند و روند را کند کند باید مقداری در این مورد با احتیاط عمل کرد.

وی با اشاره به نگرانی‌های به وجود آمده در خصوص این بخشنامه اظهار می‌کند: «به نظر ما در این مورد مشخص هم نباید خیلی نگران بود، اگر چه اصل بخشنامه را رویت نکرده‌ام، ولی در جلسه‌ای که با رئیس سازمان بیمه سلامت داشتیم، ایشان عنوان کردند هدف از این بخشنامه ساماندهی وضعیت موجود بوده است.
هاشمی ادامه ‌داد: «نیت سازمان بیمه سلامت ساماندهی شرایط موجود و ر یل‌گذاری جدید بوده تا خدمات با هزینه کمتری به دست ذی‌نفعان برسد.»

رئیس فراکسیون داروی مجلس با اشاره به اینکه بر اساس این بخشنامه پذیرش نسخ بیمه سلامت منوط به تجویز پزشک دولتی و یا مهر مراکز دولتی شده است، تاکید کرد: این موضوع قدری محل نگرانی است، از این جهت که ما هنوز شرایط و بستر لازم را نداریم که بخش خصوصی را نادیده بگیریم، پس این دستورالعمل نیاز به اصلاح موضوعی دارد چراکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد خدمات ما در حوزه غیردولتی‌است و نمی‌توان به این راحتی‌ آن را نادیده گرفت.

هاشمی با پیشنهاد به سازمان بیمه سلامت برای اصلاح بندهای موجد نگرانی اضافه کرد: این سازمان می‌تواند موارد مشکل‌زا را اصلاح کرده و این اقدام کار چندان سختی نیست.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در تشریح ایرادات این بخشنامه گفت: دو ایراد می‌توان به آن گرفت، یکی محدودیت در دسترسی به امکانات بهداشتی و دارو است و دیگری اینکه خیلی از داروخانه‌ها از پذیرش نسخ بیمه سلامت امتناع می‌کنند در حالی که تعداد دفترچه‌ها بعد از شروع طرح بیمه همگانی بیشتر شده و این می‌تواند تبعات دیگری برای نظام سلامت داشته باشد.

هاشمی ادامه می دهد: در خصوص محدودیت دسترسی به خدمات سلامت و دارو می‌توان گفت که ما در سیستم درمانی بحثی تحت عنوان روان‌سازی خدمات داریم و این موضوع نباید به مفهوم محدویت دسترسی قلمداد شود، روان‌سازی شاید بوی محدویت بدهد، اما اگر ابعاد موضوع را در نظر بگیریم می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس در پاسخ به این انتقاد که در حال حاضر یکی از اشکالات کار پزشکان عمومی بخش دولتی آن است که نسخه پزشک متخصص بخش خصوصی را رونوشت می‌کنند و این بخشنامه اقدام آنها را قانونی خواهد کرد؟، افزود: اگر این بخشنامه موجب اتفاقات این چنین شود ما با آن مخالف هستیم چراکه این اقدام موجبات ایجاد یک دالان هزینه‌ای‌ برای بخش سلامت و مردم خواهد شد و نیازی نیست که ما از آن مسیر عبور کنیم.

وی اضافه کرد: البته باید صحبت‌های کارشناسی بر روی این موضوع صورت گیرد و سازمان بیمه سلامت نیز این امکان را دارد که اگر مشکلی در روند اجرای دستورالعمل به وجود آید، اجرای آن را متوقف کند، بنابراین تاکید می‌کنیم که اگر این دستورالعمل موجب ایجاد هزینه‌های اضافی بر نظام سلامت شود باید اصلاح شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار