رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم از افزایش ۳۰ درصدی در آمار رسیدگی به پرونده‌ها طی سال جاری خبر داد و افزود: زمان رسیدگی به این پرونده‌ها در قم کاهش یافته است.
کد خبر: ۵۲۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷ 23 June 2015
به گزارش تابناک قم، حسین صیدی در نشست خبری که در سازمان قضایی نیروهای مسلح برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای هفتم تیر بیان کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح در اجرای اصل 172 قانون اساسی تشکیل شده است.

وی با اشاره به برنامه های این سازمان در کاهش وقوع جرم بیان داشت: کل قضات استان قم بسیج شده اند تا به نیروهای مسلح مسائل حقوقی و قضایی را آموزش دهند تا شاهد کاهش جرایم شویم چراکه بسیاری از جرایم از عدم آگاهی نسبت به قوانین صورت می گیرد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم در ادامه از حضور ۶ قاضی برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به نیروهای مسلح در قم خبر داد و گفت: برخلاف دادسرای عمومی و غیره، رسیدگی ما در پرونده‌هایی که با بازداشت همراه است در حداقل زمانی ۴۸ ساعت انجام می‌شود و کسی که امروز وارد شعبه شود نهایتاً فردا رأی می‌گیرد از این رو تعداد بازداشتی‌های ما بسیار کم است.

وی همچنین از افزایش ۳۰ درصدی در آمار رسیدگی به پرونده‌ها طی سال جاری خبر داد و افزود: بازنشستگی یا برکناری فرد نظامی متخلف مانع از رسیدگی نمی‌شود، ما برای سرعت بخشی به پرونده‌ها یک کارگروهی را برای دستگیری متخلفین تشکیل داده‌ایم.

صیدی با بیان اینکه قانون آیین دادرسی کیفری جدید از روز گذشته در سراسر کشور در حال اجرایی شدن است گفت: اجرای این قانون تحول شگرفی در دستگاه قضایی به وجود آورده و حقوق خاصی را برای ضابطان قضایی، شاکیان و متهمان در نظر گرفته است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم عنوان کرد: در قانون سابق ضابطان تکالیف خاصی نداشتند ولی در قانون آیین دادرسی کیفری جدید موارد خاصی برای ایشان در نظر گرفته شده و کسی که یکی از موارد ذکر شده در قانون را دارا نباشد ضابط قضایی محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به محدودیت های قانونی در خصوص مشمولان غائب و سربازان فراری گفت: افرادی که به سن 18 سال تمام رسیده و یا افرادی که بدون اتمام خدمت سربازی از سربازی فرار کرده اند هشت محرومیت از جمله عدم دریافت گواهینامه رانندگی، عدم کاندیدا شدن، عدم دریافت وام، عدم تحویل اصل گواهینامه تحصیلی، عدم صدور پروانه کسب، عدم دریافت مستمری و اشتغال در سازمان های دولتی می شوند.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم افزود: همچنین کسانی که برای مشمولان غائب و سربازان فراری در موسسات دولتی و یا وابسته به دولت اشتغالزایی ایجاد کنند به محاکم قضایی ارجاع داده می شوند تا جریمه پرداخت کنند.

صیدی ادامه داد: در صورتی که مشمولان غائب و سربازان فراری خودشان را معرفی کنند از تخفیفات ویژه ای برخوردار می شوند در غیر این صورت تحت تعقیب نیروهای انتظامی و نظامی قرار می گیردند و در صورت مشاهده دستگیر و به محاکم قضایی تحویل داده خواهند شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار