مدیرعامل شرکت بازیافت زباله کرمانشاه تعداد زباله‌گردهای سطح شهر کرمانشاه را بیش از هزار نفر برآورد کرد و گفت: این افراد روزانه حدود 30 میلیون تومان زباله را از سطل‎های زباله برمی‌دارند.
کد خبر: ۵۲۲۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶ 11 November 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،هایده شیرزادی ، با اشاره به اینکه روزانه بیش از 700 تن زباله وارد سطل‌های زباله‌ شهر کرمانشاه می‌شود، افزود: از این میزان زباله 15 درصد آن قابلیت بازیافت دارد.

وی ادامه داد: از این 15 درصد نیز فقط هشت درصد آن قابل جداسازی است و مابقی امکان جدا شدن ندارد.

مدیرعامل شرکت بازیافت زباله کرمانشاه با بیان اینکه حجم قابل توجهی از زباله‌های قابل بازیافت توسط زباله‌گردها جمع می‌شود، اظهار کرد: این افراد روزانه حدود 50 تن زباله به ارزش حدود 30 میلیون تومان را از سطل‌های زباله شهر برمی‌دارند که رقم قابل توجهی است.

وی تاکید کرد: این 50 تن زباله به غیر از زباله‌ها، جعبه‌ها و کارتن‌هایی است که دوره گردها مستقیم از مغازه‌ها دریافت می‌کنند.

شیرزادی تعداد افرادی که در شهر کرمانشاه زباله گردی می‌کنند را حداقل هزار نفر تخمین زد که در چند شیفت فعالیت دارند و خاطرنشان کرد: اگر شهرداری همکاری کند باید این افراد را شناسنامه دار کنیم.

وی یادآوری کرد: این افراد زباله‌ها را به مغازه‌های حاشیه شهر می‌برند و می‌فروشند که یا توسط دلالان به خارج از استان می‌رود و یا در استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت بازیافت استان کرمانشاه از شناسایی حدود 250 مغازه و گاراژ در مناطق حاشیه شهر خبر داد که زباله‌ها را تحویل می‌گیرند و تصریح کرد: البته مقداری از این زباله‌ها روی پشت بام خانه‌ها نیز دپو می‌شود.

شیرزادی در خصوص پیامد فعالیت زباله‌گردها نیز عنوان کرد: اولین معضل فعالیت این افراد چهره نازیبایی است که برای شهر ایجاد می‌کنند.

وی گفت: به علاوه زباله‌گردها خسارت اقتصادی زیادی هم وارد می‌کنند و مواد با ارزش زباله‌ها را برمی‌دارند، این در حالی است که فقط 15 درصد زباله‌ها ارزش اقتصادی دارد و باید با کمک این میزان هزینه مدیریت 85 درصد دیگر زباله‌ها را تامین کرد.

مدیرعامل شرکت بازیافت زباله کرمانشاه با بیان اینکه شهرداری سالانه حداقل 210 هزار تومان به ازاء هر خانواده برای جمع آوری پسماند و مدیریت آن در شهر هزینه می‌کند، یادآوری کرد: 
اگر ضرر اقتصادی ناشی از زباله‌گردها نباشد، شهرداری می‌تواند این‌همه هزینه را صرف سایر بخش‌ها و توسعه شهر بکند.

شیرزادی افزود: به علاوه خود شرکت بازیافت نیز فقط در بخش ماشین‌هایی که درب منازل می‌فرستد 10 درصد هزینه‌ها را می‌تواند تامین کند و 90 درصد مابقی به شرکت بازیافت تحمیل می‌شود.

وی در خصوص راهکارهای مقابله با زباله‌گردها نیز ادامه داد: در درجه اول باید فرهنگ تفکیک زباله از مبدا بین مردم جابیفتد.

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه با اشاره به اینکه سطل‌ها و مخزن‌های بزرگ زباله هم باید از کنار خیابان جمع شود که دیگر در دسترس زباله‌گردها نباشد، خاطرنشان کرد: باید سطل‌ها در چند رنگ در ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی تعبیه شود که قطعا این کار در سال‌های آینده انجام خواهد شد.



 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار