تابناک:نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان، جزئیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران را مورد بررسی قرار داد و آن را تصويب كردند. اما این طرح از زمان مطرح شدن در مجلس حواشی خاصی داشت.
کد خبر: ۵۲۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱ 25 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از رویش نیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان، جزئیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران را مورد بررسی قرار داد و آن را تصويب كردند. اما این طرح از زمان مطرح شدن در مجلس حواشی خاصی داشت.

در جلسه روزگذشته مجلس، علی لاريجانی در زمان مطرح شدن این طرح تغییراتی در طرح را اعلام كرد. در این تغییرات دقیقه  نودي، قید «نظر شورایعالی امنیت ملی» به دو بند از طرح اضافه شد. همچنین از سوی دیگر لغو تحریم‎ها در روز امضاي توافق، به لغو در روز اجرای  توافق تغییر یافته بود. این تغییرات با اعتراض برخی نمایندگان همراه شد ولی کلیات طرح با حدود 98 درصد آرا تصویب شد.

از طرفي این تغییرات با استقبال گسترده اصلاح طلبان همراه شد به طوری که در برخی روزنامه های اصلاح طلب با تیترهایی مثل "پاتک لاريجاني به تندورها"، مصوبه نمایشی برای بستن دهان دلواپسان"، "اصلاحات رئیس"و ... از این کار استقبال کردند.

ولی سرانجام نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان، جزئیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران را مورد بررسی قرار داد و آن را تصويب كردند.

تصویب این طرح نیز از طرف دولت بی حاشیه نماند به طوری که معاون پارلمانی رئیس جمهور پس از آنکه رئیس مجلس اجازه نداد در مخالفت با طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای صحبت کند و طرح به تصویب رسید، با عصبانیت مجلس را ترک کرد.

اما این پایان کار نبود و نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود مصوبه مجلس در خصوص حفظ دستاوردهای هسته‌ای را مغایر با اصل ۱۷۶ قانون اساسی عنوان کرد.

رویش نیوز در همین رابطه با نماینده مردم شاهین شهر در مجلس نهم، که از معترضین به تغییرات این طرح بود مصاحبه ای انجام داده است که متن آن را می خوانیم:

حاجی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رویش نیوز درباره دلایل اعتراض برخی از اعضای مجلس به تغییراتی طرح  " الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای" گفت: اعتراض  به خاطر عمل خلاف قانونی بود که انجام شد. آن هم به خاطر این که متنی که از کمیسیون آمده بود را با دو متن دیگر جا به جا کرده بودند. در حالی که متن ابتدایی بسیار دقیق و جامع بود. همانطور که می دانید طبق اصل 77 و 125 قراردادها و معاهده نامه ها بایستی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. طرح اولیه که قانونی هم بود همین گونه بود و مذاکرات را در صورتی معتبر می کرد که اولا اقدامات شفاف باشد و همچنین به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد که این بند حذف شد. تغییر دیگر این که در متن اولیه قرار بر این بود که کل تحریم های موجود که توسط شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا و ... بر علیه ما وضع شده است یک جا لغو شود ولی در این متن غیر قانونی فقط تحریمهای هسته ای مورد اشاره قرار گرفته است که به نظر می رسد استحکام این بیانیه را کاهش د اده است.

حاجی درباره دلایل تغییر این طرح توسط هیئت رییسه و بخصوص آقای لاریجانی گفت: من فکر می کنم که به خاطر ملاحظاتی که خودشان داشتند دست به چنین کاری زدند ولی باید پاسخ بدهند که چرا این کار را کردند. در حالی که مجلس در جایگاه خودش باید محکم می ایستاد و کوتاه نمی آمد. اگر متن ابتدایی تصویب می شد خیلی بیشتر برای ما منفعت داشت تا این که ما متن را رقیق بکنیم. راجع به این موضوع هم من تذکر دادم و گفتم که شکایت می کنم و امروز هم طرح شکایت را به کمیسیون اصل 90 دادم. بنده به خاطر عمل بر خلاف متن قانون و این که برخلاف سوگند چند روز پیش هیئت رییسه عمل کرده بودند، شکایت کردم.

حاجي درباره بازدارندگی طرح جدید نسبت به طرح قبلی نیز اظهار داشت: این طرح هم در جایگاه خودش خوب است ولی در طرح اولیه درجه تضمین منافع کشور قوی تر بود.

به گزارش رویش نیوز متن طرح " الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران "  و تغییرات اعمال شده بر طرح اولیه آن را می بینید:

«1.       لغو تحریم‌ها به صورت یک‌جا و کامل باید در متن توافقنامه جامع درج شده و در روز اجرای تعهدات ایرانانجام شود.

2.      آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است. باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

3.      هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره 1- بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

** اصل 77 قانون اساسی: عهدنامه‏‌ها، مقاوله‏‌نامه‏‌ها، قراردادها و موافقت‏‌نامه‏‌های‏ بین‏‌المللی‏ باید به‏ تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد.

**اصل 125 قانون اساسی: امضای‏ عهدنامه‌‌ها، مقاوله‏‌نامه‏‌ها، موافقت‏‌نامه‏‌ها و قراردادهای‏ دولت‏ ایران‏ با سایر دولت‌ها و همچنین‏ امضای‏ پیمان‏‌های‏ مربوط به‏ اتحادیه‏‌های‏ بین‏‌المللی‏ پس‏ از تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ با رئیس‏‌جمهور یا نماینده‏ قانونی‏ او است.

تبصره 2- وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر6 ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هر 6 ماه یک بار گزارش روند حُسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش می‌کند.»

 

گفتني است در این تغییرات قید «نظر شورایعالی امنیت ملی» به دو بند از طرح اضافه شده است و از سوی دیگر لغو تحریم‎ها در روز امضاء به لغو در روز اجرای تعهدات ایران تغییر یافته است.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب، لغو یکباره همه تحریم‎ها در روز توافق را یکی از خطوط قرمز اصلی نظام برای امضاء یک توافق خوب بیان فرموده بودند. و اين مصوبه مجلس و تغييرات در طرح اوليه عجيب به نظر مي رسد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار