انگار قصه تخلف برج های بزرگ و گرانقیمت پایتخت تمامی ندارد. بعد از پرونده های علاءالدین، مجتمع تجارت جهانی فردوسی و هتل اسپیناس٢، حالا مدتی است که انگشت اتهام رسانه ها به سمت برجی دیگر نشانه رفته است؛ برجی درخیابان فرشته – خیابان مهدیه که برخلاف پرونده های قبلی، هنوز در مرحله گودبرداری است.
کد خبر: ۵۳۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲ 27 June 2015
اما با این وجود عمق گودبرداری آن نیز چنان عظیم و خوفناک است که هوش از سر آدم می برد. گودی با حدود ٥٠ متر عمق که بسیاری از کارشناسان شهرسازی از آن به عنوان یک شاهکار معماری یاد می کنند و گروهی دیگر آن را خطری برای ساختمان ها و ابنیه اطرافش می دانند.

با این وجود مساله ای که باعث شده برج پاسارگاد که حالا به هتل فرشته معروف شده، از حدود یک ماه قبل یکی از اخبار جنجالی شهرسازی باشد، عمق و شیوه خاکبرداری آن نبود، بلکه ایرادهای واردشده در مورد تعداد طبقات و همچنین ترافیک ایجادشده بعد از احداث این سازه غول آسا بود؛ سازه ای که به گفته رسانه ها ٥٧ طبقه بوده و بعد از تکمیل آن به دومین برج مرتفع پایتخت، بعد از برج میلاد بدل خواهد شد. 

در گزارش های منتشر شده عرض خیابان مهدیه هشت متر عنوان شده است. حالا سوال اینجاست که اولا چطور در خیابانی با این عرض کم مجوز احداث یک غول ٥٧ طبقه صادر شده است. ثانیا: آیا اصولا احداث برجی ٥٧ طبقه در زمینی با وسعت ٤٦٠٠ متر از لحاظ طرح تفصیلی قانونی است؟

* زیر و بم یک برج:

سرمایه گذار برج هتل پاسارگاد شخصی حقیقی است که گفته می شود قرار است با مشارکت یک سرمایه گذار خارجی این برج عظیم را علم کند؛ برجی که قرار است هم باشگاه های ورزشی داشته باشد و هم رستوران های متعدد و هم طبقات متعدد تجاری و هم ٢٣ طبقه آن به هتل اختصاص پیدا کند؛ هتلی که شاید نخستین هتل ٥ ستاره «واقعی» ایران باشد؛ هتلی با تمام مشخصه های یک هتل ٥ ستاره. 

حتی طراح این برج نیز یکی از معماران بزرگ جهان به نام «زاها حدید» است. به قول یکی از دوستان گویا همه چیز این هتل «خارجکی» است و بالطبع میهمانان آن هم از طبقه از ما بهتران خواهند بود.

* مالک بی تقصیر است، شهرداری مقصر

برخلاف تمامی جنجال های به پا شده در مورد تخلف هایی که در مورد هتل پاسارگاد انجام شده، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در گفت وگو با «اعتماد» رسما اعلام می کند که از لحاظ شهرسازی و معماری تخلفی از سوی مالک صورت نگرفته بلکه تنها تخلف انجام شده، از سوی کمیسیون ماده ٥ وقت بوده که معلوم نیست با چه استدلالی مجوز تخریب باغی که هم اینک محل ساخت برج است را صادر کرده است؟! 

محمد سالاری، پس از گذشت حدود دو هفته سکوت از آغاز بحث هتل فرشته و تخلف های صورت گرفته در آن، بالاخره روزه سکوت خود را می شکند و همان روزی که برای بازدید میدانی از محل ساخت این پروژه رفته است به «اعتماد» می گوید: برخلاف روایت های مختلفی که از انجام تخلف در ساخت هتل پاسارگاد در رسانه ها مطرح شده است، در مورد ساخت آن هیچ تخلفی صورت نگرفته است.

وی در مورد مساله عرض خیابان و کوچه های اطراف این برج نیز می گوید: گفته می شود که این برج هتل در خیابانی با عرض پنج یا هشت متر ساخته شده است، اما بررسی ها و بازدیدهای میدانی حکایت از آن دارد که این برج در زمینی درحال احداث است که از یک طرف به باغ روسیه و از سه طرف دیگر به خیابان های اطراف با عرض های ١٢ و ١٨ متر مرتبط است. حتی مالک می خواهد داوطلبانه عرض مشترک برج خود با خیابان گلپاد را به حدود ٣٠ متر برساند که در این صورت دیگر نباید مشکل ترافیکی خاصی وجود داشته باشد.

وی درمورد برخی گزارش ها که حکایت از ترک خوردن دیوارهای ساختمان های اطراف این برج دارد نیز می گوید: بازدید میدانی ما چنین چیزی را تایید نمی کند. ضمن اینکه تکنولوژی به کار رفته برای گودبرداری و ایمن سازی آن شاید برای نخستین بار است که در ایران استفاده می شود و جزو شاهکارهای معماری محسوب می شود. 

به هر حال تاکنون هیچ یک از مالکان ساختمان های اطراف حاضر نشده از مالک این برج شکایتی را مطرح کند که همین امر نشان از بی اساس بودن این خبر دارد. 

به گفته سالاری، قبلا به جای این برج باغی قرارداشته که در سال ١٣٨٥ با حکم کمیسیون ماده ٥، رای به تبدیل آن به برج هتل مزبور داده شده و پروانه ساخت آن نیز در سال ٨٨ برهمین اساس صادر شده است. اما آیا براساس طرح تفصیلی می توان ساختمانی ٥٧ طبقه را در زمینی ٤٦٠٠ متری ساخت؟ 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری این برج ولی با ذکر اینکه برخلاف ادعای رسانه ها این برج ٤٦ طبقه است، نه ٥٧ طبقه، در پاسخ به این سوال می گوید: این را باید کمیسیون ماده ٥ جواب دهد. 

در واقع به نظر می رسد کمیسیون ماده ٥ وقت که مسوول صدور مجوز برای تخریب این باغ ٥ هزار متری و همچنین صدور پروانه ساخت برجی با این تعداد طبقات بوده دراین مورد مسوول و مقصر هستند و باید اعضای آن پاسخگو باشند. 

با این وجود وی براین نکته نیز تاکید دارد که هدف از طرح این موارد، مخالفت با فرآیند هتل سازی نیست بلکه اعمال قانون در مورد تخلف آشکاری است که صورت می گیرد. 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری ضمن اشاره به اینکه از ٤٦ طبقه این برج ٢٣ طبقه آن هتل و مابقی، مراکز تجاری و ورزشی و تفریحی خواهد بود، تاکید می کند: البته ما هم معتقدیم که باید از سرمایه گذاری در عرصه هتل سازی که یکی از نقاط ضعف گردشگری است حمایت کرد، به همین دلیل به دنبال بررسی راهکارهایی برای حل مشکلات احتمالی ترافیک ناشی از احداث این برج هتل، برای شهروندان و اهالی منطقه هستیم. 

اما آیا ممکن است تخلف های صورت گرفته و همچنین گره های ترافیکی، بهانه ای شود برای جلوگیری از ادامه کار هتل فرشته؟ سالاری در این مورد معتقد است: این برج هتل شاید تنها هتلی باشد که واقعا «٥» ستاره خواهد بود و مطابق معیارها و استانداردهای روز جهان ساخته خواهد شد و می تواند یکی از افتخارات معماری ما باشد. 

اگر هم تخلفی صورت گرفته باشد از سوی کمیسیون ماده ٥ وقت بوده است. در مورد دغدغه های ترافیکی ناشی از ساخت این برج هم مالک مدعی است که این طرح پیوست های ترافیکی هم دارد و در آن مشکل ترافیک حل شده است که باید این ادعا بررسی شود و بالاخره راهی برای حل این مشکل احتمالی پیدا کنیم. ولی در مجموع لزومی نیست که بخواهیم جلوی کار مالک آن را بگیریم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار