استاندار اصفهان:
تابناک: استاندار اصفهان با بیان اینکه از ۵ تیرماه سال گذشته تا کنون ۴۰ تن انواع مواد مخدر در استان اصفهان کشف شده، گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۰ تن انواع مواد مخدر کشف شده و ۲۴ هزار نفر قاچاقچی دستگیر و ۱۴۳ باند توزیع مواد مخدر متلاشی شد.
کد خبر: ۵۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰ 27 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، رسول زرگرپور ظهر امروز در نشست خبری خود به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مواد مخدر به عنوان یک بلای خانمان سوز در خانواده، یک آسیب  اجتماعی در جامعه، یک تجارت کثیف پرسود برای قاچاقچیان و معضل امنیتی و اجتماعی برای دولت مطرح است، اظهار داشت: در سطح بین الملل در کنار 3 پدیده فقر و ازدیاد جمعیت، معضل محیط زیست و تهدیدات نظامی، مواد مخدر یک پدیده شوم دیگر است.

وی با بیان اینکه مواد مخدر یک تجارت کثیف با سود 600 میلیارد دلاری بوده، گفت: مواد مخدر سالیانه 4 میلیارد و 600 میلیون دلار چرخش مالی دارد و 250 میلیون معتاد در جهان وجود دارند که افعانستان اصلی‌ترین تولید کننده مواد مخدر در جهان به شمار می رود که 1200 کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد که تولید این مواد در افغانستان به 6400 تن در سال رسیده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه ایران به عنواه شاه راه اصلی انتقال مواد مخدر از افغانستان به اروپا بوده و بنا به مسئولیت انسانی و اسلامی خود در معرض مبارزه با این پدیده شوم اجتماعی است، تصریح کرد: نتیجه برخورد ایران با مبارزه با مواد مخدر 3700 شهید و ده ها هزار مجروح بوده و سالیانه 500 تا 550 تن مواد مخدر در کشور کشف می شود و در سال گذشته 270 هزار نفر قاچاقچی دستگیر شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد که با احتساب خانواده های آنها این آمار به 5.5 میلیون نفر می‌رسد و روزانه 8 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند، افزود: در استان اصفهان میزان مبتلایان به مواد مخدر کمتر از متوسط کشوری بوده اما با توجه به وضعیت فرهنگی و دینی در این استان همین میزان اعتیاد نیز نگران کننده است.

زرگرپور با بیان اینکه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان اصفهان را بر عهده دارد که بر اساس برآورد جز 3 استان حائز رتبه برتر کشور بوده، خاطرنشان کرد: در طول سال های بعد از انقلاب مبارزه با مواد مخدر با رویکرد مبارزه با عرضه بوده اما در دولت جدید رویکرد مبارزه با مواد مخدر، رویکرد اجتماعی کردن مبارزه به جای مقابله با مصرف و عرضه بوده و سیاست دولت، اولویت با پیشگیری است.

وی با اشاره به 5 کمیته تخصصی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: کمیته مقابله با عرضه، کمیته درمان و حمایت‌های پزشکی، کمیته فرهنگی و پیشگیری، کمیته مشارکت مردمی و کمیته حقوقی و قضائی، سیاستگذاری ها و طرح های اجرائی را تهیه و در شورای هماهنگی اجرائی می شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه کمیته پیشگیری از اعتیاد در دانش آموزان و دانشجویان و بانوان استان تشکیل شده، افزود: نرخ ابتلای زنان به مواد مخدر در اصفهان نسبت به متوسط کشوری بسیار نگران کننده بوده و متاسفانه اعتیاد بانوان بیشتر توسط همسر و فرزندان آنها صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه اعتیاد در زنان زمینه فحشا را در جامعه ایجاد می کند، باید به این آسیب مهم اجتماعی توجه شود.

وی اشاره به رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر گفت: در استان اصفهان یک مجمع خیرین مبارزه با مواد مخدر تشکیل شده که تا کنون کارهای بسیار خوبی را انجام داده و 100 مرکز کمپ غیر دولتی در استان وجود دارد که 45 کمپ از بهزیستی مجوز گرفته اند و 60 کمپ نیز در حال اخذ مجوز از بهزیستی بر اساس استانداردهای لازم است و 6 مرکز نیز پلمپ شده اند.

زرگرپور با بیان اینکه دولت برای بهبودیافتگان از مواد مخدر 5 تا 15 میلیون تومان تشهیلات با سود 4 درصد اعطا می کند که در استان اصفهان تا کنون 1350 فقره وام داده شده، اظهار داشت: در استان اصفهان 536 مرکز درمانی و آسیب اعتیاد داریم و در مرکز ماده 16 قلعه شور در سال گذشته، 964 نفر بستری شده اند.

وی با بیان اینکه از 5 تیرماه سال گذشته تا کنون 40 تن انواع مواد مخدر در استان اصفهان کشف شده، گفت: از ابتدای امسال تا کنون 10 تن انواع مواد مخدر در استان کشف شده و 24 هزار نفر قاچاقچی دستگیر شده و 143 باند توزیع مواد مخدر متلاشی شده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه مصرف مواد مخدر از مواد سنتی به مواد صنعتی تغییر کرده و این معضلات و مشکلات زیادی را به وجود آورده، افزود: در اصفهان یکی از مراکز آزمایشگاهی بزرگ مواد مخدر صنعتی کشور پلمپ شد.

وی با بیان اینکه درچه ورود به مواد مخدر استفاده از قلیان بوده، خاطرنشان کرد: وقتی از کنار رودخانه زاینده رود عبور می کنیم، بوی قلیان در فضا پر شده که جای تاسف دارد که این موضوع تبدیل به یک معضل شده که باید برای رفع این معضل یک تصمیم ملی گرفته شود زیرا قانون مشخص درباره آن وجود دارد اما دیدگاه های متضادی پیرامون مبارزه با قلیان وجود دارد که باید برطرف شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار