در آینده نزدیک صورت می‌گیرد
تابناک چهارمحال وبختیاری- بخشدار خانمیرزا گفت: به‌منظور جلوگیری از خودسوزی مجدد دشت خانمیرزا مصوب شد سیل‌بندهایی احداث شود.
کد خبر: ۵۴۴۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰ 27 December 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- علی خسروی با اشاره به اینکه دومین خودسوزی دشت خانمیرزا بعد از سال 93، در آذر‌ماه سال جاری به مدت 12 روز به طول انجامید، اظهار کرد: دشت خانمیرزا در دهه 60 منطقه تالابی بوده که در طی سالیان متوالی به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی و برداشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی خشک شده است.
وی با بیان اینکه گیاهان و مواد آلی موجود در کف تالاب خانمیرزا در طی گذر زمان در زیر خاک مدفون و به گاز متان تبدیل شده است، افزود: خودسوزی رخ داده در منطقه غربی دشت خانمیرزا و در جوار روستای سرتنگ دینار عالی در عمق 3 تا 5 متری زمین بود که با مهار آب، چاه‌های کشاورزی و چشمه بالا دست، خاموش شد.
بخشدار خانمیرزا اضافه کرد: احداث سیل‌بند در اطراف دست خانمیرزا برای مهار آب‌های جاری و بارش‌های فصلی مصوبه جلسه مدیرت بحرانی بود که در پی این حادثه تشکیل شد.
خسروی ادامه داد: با مهار آب‌های سطحی و نفوذ آب به داخل زمین می‌توان از وقوع خودسوزی دشت خانمیرزا در سال‌های آینده جلوگیری کرد.
وی با اشاره به کمبود آب در بخش خانمیزرا گفت: در سال گذشته مجوز برداشت آب به میزان 120 لیتر در ثانیه از رودخانه کره‌بس برای آب شرب منطقه گرفته شد و جهاد کشاورزی نیز در پی گرفتن مجوز انتقال آب این رودخانه به میزان 2 هزار لیتر بر ثانیه برای رونق بخش کشاورزی است.
گفتنی است؛ روستای «سرتنگ دینار عالی» بخش خانمیرزا، در فاصله 23 کیلومتری مرکز شهرستان لردگان قرار دارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار