اصلا ایشان نیستند. هرچه هم دنبالش می گردیم پیدایش نمی کنیم. می رویم می گوییم این را به مزایده بگذار می گویند این شخصی است ما نمی توانیم این کار را بکنیم.
کد خبر: ۵۴۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲ 29 June 2015
سایت عصر دنا با انجام مصاحبه ای وپخش سریالی آن با بزرگواری نماینده ی  دهدشت ، بهمئی، چرام ولنده در مجلس شورای اسلامی پرداخته که  این قسمت از سریال به اهم فعالیت های انجام شده در حوزه ی انتخابیه وی اشاره دارد.
مشروح مصاحبه
فکر می کنید مردم تا چه اندازه از کارهای عام المنفعه شما رضایت دارند؟
ببینید آن دسته از مردم که اطلاع دارند و غرض ندارند خیلی خوشحال هستند. ولی خیلی از مردم اطلاع ندارند. برخی ها فکر می کنند شاید من فقط برای سرفاریاب کار می کنم. ولی اینگونه نیست شما بروید ببینید من در دهدشت غربی چکار کردم. چقدر لوله کشی کردم تا آب را به زمین های کشاورزی ببرم.
سد کلات باید ایجاد می شد. اگر سد ایجاد می شد 30 هزار هکتار در تمام شهرستانهای حوزه انتخابیه من زیر آب می رفت ولی چون جاده را از آن سمت بردند دیگر این اقدام شدنی نیست. بروید از کارشناسان و مهندس حبیبی مدیرعامل وقت امور آب استان بپرسید چه کسانی نگذاشتند در آن منطقه سد ایجاد شود.
اگر تونل را در مسیر می زدند نیازی نبود کوه پات را تونل بزنند و سد از دست ما برود. این سد از کف ما رفت و شد سد مارون و بهبهان را آباد می کند و ما حقی از آن نداریم.
مسئولین آن روز باید این حق را می گرفتند و اینها کوتاهی کردند.از پشت سد مارون دیگر نمی شود آب گرفت و باید از زیر سد آب بگیریم . تا الان هرچه تلاش کردیم برای بهمئی از آنجا آب بگیریم به نتیجه ای نرسیدیم.
*شما عملکرد نماینده پیشین حوزه خود در زمینه کارهای عامل منفعه راچگونه ارزیابی می کنید؟
این را مردم باید بگویند. آنها باید قضاوت کنند. باید بروید از مردم سوال کنید شما در هفت سال قبل کجا بودید و الان کجا هستید.آنگونه می شود مقایسه کرد. مردم باید قضاوت کننند.
*پس شما از عملکرد خود در زمینه پیگیری امورات عمرانی راضی هستید؟
بله راضی هستم. خدا می داند ذره ای کم نگذاشتم. شاید جایی کمبود مالی برای اجرای پروژه به دلیل وضعیت مملکت و تحریم وجود داشته است ولی من تمام تلاشم را کردم که مردم هم راضی باشند.
حل معضل بیکاری وظیفه دولت است. بیشتر کسانی که از من ناراحتند کسانی هستند که چند فرزند بیکار دارند. خیال می کنند اگر به نماینده رای دادند حتما باید فرزند شان را مشغول بکار کند. دولت هم می گوید باید 3 نیرو بازنشسته شود تا ما یک نیرو بگیریم چون می خواهند دولت را کوچک کنند.
مردم تنها در زمینه اشتغال از من ناراحتند وگرنه در زمینه امورعمرانی از من رضایت دارند. چند پروژه از جمله آبرسانی به دهدشت،چرام،سوق و لنده را در دست پیگیری دارم.نه تنها حق آبه ما رو از مارون نگرفتند بلکه نگذاشتند پل بزنیم و فاصله مان را تا بهبان کاهش دهیم.
داریم از سد کوثر برای بهمئی آب می بریم و اعتبار آن از 4 میلیارد پارسال به 11 میلیارد در بودجه امسال رسیده است. دهدشت غربی پارسال 3 میلیارد بود و امسال 10 میلیارد شد.چه من باشم چه نباشم این پروژه اجرا می شود.
*خوش شانسی شما این بود که آقای تاج گردون هم در کمیسیون برنامه و ودر تلفیق به شما کمک کرد.
البته آقای تاج گردون به ما خیلی کمک کرد ولی اینطور نیست که برخی ها بر علیه ایشان تبلیغ می کنند. بگذارید من اینجا از آقای تاج گردون در مقابل بحثی که می گویند همه بودجه را به گچساران می برد دفاع کنم.
*بفرمایید.
شما نگاه کنید ماده 180 که در برنامه پنجم بود سال گذشته توسط نماینده ها زنده شد. سهم استان ما 83-84 میلیارد تومان شد.سهم حوزه انتخابیه من 32 میلیارد تومان بود. سهم بویراحمد و دنا 29 میلیارد تومان بود و سهم گچساران 21 میلیارد تومان بود. سهم گچساران کمترین بود چون شاخص ها تعیین کننده است. بودجه جاری و ملی استان هم اینگونه توزیع شد.
بالاخره آقای تاج گردون سالها در برنامه و بودجه بوده،اکثر ذیحسابی ها ایشان را می شناسند و با توجه به توانش کمک هایی را برای حوزه انتخابیه خود جذب می کند.
همین امروز( روز مصاحبه ) من رفتم  وزارت راه و خدمت جناب آقای کشاورزیان معاون وزیر و رئیس سازمان حمل نقل جاده ای رسیدم و اضافه بر بودجه استان برای 90 کیلومتر جاده دیشموک به دهدشت از ایشان دستور گرفتم.پارسال هم 300 میلیون از ایشان برای روکش آسفالت از ایشان دستور گرفتم.ما اینها را می گیریم و آقای تاج گردون به دلیل ارتباط بیشتری که با بودجه دارد می تواند بیشتر بگیرد ولی هیچ وقت حاضر نیست از حق استان برای حوزه انتخابیه خود بودجه ای ببرد.
آقای تاج گردون همیشه برای استان تلاش کرده و وقتی هم آقای تابش رئیس بنیاد مسکن کشور را به گچساران دعوت کرد برای کل استان از ایشان خواسته هایی داشت نه فقط برای گچساران و باشت.من هم آقای جانباز مدیرعامل آب و فاضلاب کشور را دعوت کردم به بهمئی و برای کل استان تصمیماتی گرفته شد نه فقط برای بهمئی و این کارهاست که باعث رونق استان می شود.
باید جلوی شایعات در مورد آقای تاج گردون را بگیریم.
*برگردیم به پروژه های در دست اقدام
.
آبرسانی به دهدشت،چرام،سوق و لنده را خیلی پیگیری کردم. همراه با آقای استاندار و آقای تاج گردون جلسه  ای با آقای نوبخت گذاشتیم و مساله 215 آن در حال حل شدن است. اگر مساله 215 آن حل می شد حتما آقای تاج گردون در بودجه امسال برای آن مبلغی در نظر می گرفت ولی انشالله در بودجه سال 95 حتما قرار می گیرد.
*اعتبار این پروژه چقدر می باشد؟
حداقل باید 170 میلیارد تومان باید برای اجرای این پروژه در نظر بگیرند.شاید در سال اول 10 میلیارد بگذارند. پروژه عظیمی است. آب پایدار است. من این حق آبه را گرفتم. مجوز محیط زیست استان صادر شده و کارشناسان برنامه و بودجه می گویند باید مجوز محییط زیست کشور را بگیرید. من دنبال این هستم این مجوز را از خانم ابتکار بگیرم و انشالله کار را تمام کنیم.
دشت کناب در نزدیکی لنده را نیز قصد داریم زیر آب ببریم. الان دارم فشار می آورم که در کنار تونل کوه پات یک مسیر انحرافی ایجاد شود و آب را به دهدشت شرقی ببریم.
برای لنده 2 کار بزرگ انجام دادم. برای دشت آبلش یک پروژه آبرسانی از سال اول حضور ما در مجلس شروع شد و الان 80 درصد پیشرفت دارد و از ماده 180 حدود 2 میلیارد برای آن گذاشتیم که به اتمام برسد.
باید بگویم خیلی حرف است که لنده را با 24 هزار نفر جمعیت شهرستان کنیم. لنده در بن بست بود. ما از ماده 180 بودجه ای برای احداث پل در منطقه تراب گذاشتیم و کلنگ آن هم زده شد. این جاده به طول 11 کیلومتر آفالت می شود و لنده از بن بست خارج و به جاده پاتاوه دهدشت وصل می شود. از لنده تا دهدشت 26 کیلومتر می شود. می خواهیم 30 کیلومتر از آن طرف ادامه دهم تا به لیکک برسیم و نزدیک ترین جاده ما به خوزستان احداث شود و هم مردم دهدشت و هم لنده از سریع ترین و کوتاه ترین مسیر ممکن به خوزستان برسند و همچنین مسیر مردم بهمئ به دهدشت و یاسوج کمتر شود.
ما آینده نگری کرده ایم و این مسیر یک شاه راه می شود.در حوزه چرام کارهای خوبی شد. جاده باغچه-سادات در شهرستان چرام است. آب کشاورزی شمس آباد بهشتی شده است. مردم باغ زدند و روستاها آباد شده است.
*جاده چرام-بابا کلان چی شد؟
این جاده بماند برای آینده.
*امسال برای این پروژه بودجه گذاشتند؟
من نمی دانم. آقای تاج گردون پیگیر آن بود.
*آقای تاج گردون گفتند که این مسیر جزئی از جاده گناوه-اصفهان است و ما نمی گوییم جاده باباکلان به چرام.
البته اگر گچساران و بندرات به جاده پاتاوه-دهدشت وصل شود خیلی خوب است.
*شما در این زمینه با آقای تاج گردون یک شوخی هم کردید و این شائبه ایجاد شد که شما مخالف اجرای آن هستید؟
نه. من موافقم. قبلا قرار بود تونلی بزنند که قسمت دیل و آرو به گچساران وصل شود.
جاده چرام و باشت را پیگیری کردم. پل خیمند تا شاه بهرام را درست کردیم یعنی سهم من را درست کردیم. طرف قسمت باشت در زمان آقای حسینی نماینده سابق باشت کار نشد ولی در زمان آقای تاج گردون در حال کار هستند و طرف سمت ما را در همان زمان به اتمام رساندیم.
ما جاده را برای طسوج  طراحی کردیم. تا نزدیکی گری را آسفالت کردیم. چون بودجه استانی است نمی توان زیاد فشار آورد. مدیر راه شهرستان چرام می گفت برای خرج یکسال من 6 میلیون گذاشته اند من با این 6 میلیون چکار کنم.
جاده قسمت طسوج را اگر آماده کنیم به یک مکان خوب برای گردشگری ایجاد می شود که صنعت گردشگری را رونق می دهد.
*پروژه پتروشیمی دهدشت به کجا انجامید؟
ببینید آقای علیبازی اگر ما گلایه داریم به این دلیل است که مردم به ما می گویند پتروشیمی دهدشت چه شد؟ چون اطلاع ندارند از روند این پروژه ما را مقصر می کنند. آقایانی که آن زمان در موقع کلنگ زنی کردند و گفتند این پروژه هزار روزه به اتمام می رسد چرا رای مردم توضیح ندادند که این پتروشیمی  وابسته به گچساران است و گچساران وابسته به بید بلند 2 است و بید بلند 2 وابسته به گازی است که از عسلویه می آید. هنوز کلنگ گاز رسانی از عسلویه به زمین زده نشده است. پالایشگاه بید بلند2 با 25 درصد پیشرفت قیزیکی تعطیل است.گچساران هم 12 درصد پیرفت دارد. ما باید چکار کنیم برای این پتروشیمی که هیچ چیزیش مشخص نیست.
*این پروژه با چه دلایلی کلنگ زنی شد؟
من چه می دانم. یک خط پتروشیمی در دولت به نام پتروشیمی غرب طراحی کردند. که نورآباد و گچساران و دهدشت و لردگان تحت این پروژه بودند که نامش را عوض کردیم و آن را دنا گذاشتیم. لردگان کجا و دهدشت کجا. الان لردگان جدا شد.
*آیا این پروژه با هدف انتخاباتی کلنگ زنی شد؟
من نمی دانم. کارش را هم انجام نداده بودند.من زمینش را سند دار کردم. مشکل محیط زیستی اش را حل نمودم.هر سرمایه گذاری می آید می گوید به چه دلیلی من این طرح را شروع کنم وقتی خوراکش مشخص نیست.
*شما همچنان معتقدید که اگر پیاز می کاشتیم بهتر بود؟
چه پیاز می کاشتیم،چه گندم می کاشتیم بودیم بهتر بود چون 50 هکتار زمین همین جوری مانده. آنهم بهترین زمین بود. این را باید پای کوه خائیز می زدند که گاز کنارش بود نه کلات که بهترین منطقه برای کشاورزی است.
باید گاز را بدهد به بید بلند 2 تا بید بلند راه بیفتد. یک خط لوله به سمت غرب می رود که می شود از آن گرفت. من و آقای تاج گردون و آقای شریعتی (نماینده بهبهان) و آقای شفیعی (نماینده نورآباد) با وزیر نفت داشتیم و ایشان قول دادند فعلا بید بلند 2 را راه اندازی کنند. سرمایه گذاران گفتند اگر بید بلند 2 راه بیفتاد ما می آیم و فضای فیزیکی دهدشت و گچساران را راه اندازی می کنیم.
کار بید بلند 2 تعطیل است و مردم نمی دانند این پروژه کجاست و گچساران هم راه نیفتاده است و یک بدبینی هایی به وجود می آید.من واقعیت را به مردم می گویم ولی مردم می گوئیند فلانی که آمد کار تعطیل شد. اصلا چیزی نبود که بخواهد تعطیل شود.
*در مورد سیمان سپو هم لطفا توضیح دهید؟
یک آقایی به نام سیامک ضرغام پور مدیرعامل سیمان سپو بود. از قبل بودش و وقتی من آمدم گفتم برای حل مشکل جوانان به سراغ ایشان بروم. رفتم چند جلسه با هم گرفتیم و آوردیم وارد میدان شدیم. کلنگ سیمان را زدیم و ایشان قول دادند فاز اول را در سال 88 یا 89 افتتاح کنند.
از طریق بانک ملی برای ایشان پیگیری های زیادی کردیم و بانک ملی مرکز 13 میلیارد تومان،بانک ملی استان یک میلیارد و بانک صادرات هم یک میلیارد به ایشان وام دادند.25 درصد پیشرفت هم داشت و منتهی بعدا عقب نشینی کرد و مطالبات بانک ها را نداد.
 من حتی همراه آقای خادمی استاندار ایشان را پیدا کردیم و رفتیم بانک سپه پیش آقای تقوی نژاد و به ایشان گفتیم مشکلاتت را حل می کنیم و بیا شروع کن قول داد ظرف 15 روز دیگر بیاید و شروع کند ولی دیگر ایشان را ندیدیم.
*یعنی متواری است؟
اصلا ایشان نیستند. هرچه هم دنبالش می گردیم پیدایش نمی کنیم. می رویم می گوییم این را به مزایده بگذار می گویند این شخصی است ما نمی توانیم این کار را بکنیم. از اصفهان سرمایه گار خوبی پیدا کردم گفتند مطالبات را پرداخت می کنیم و ظرف 6 ماه نیز پروژه را راه اندازی می کنیم ولی بانک حاظر نیست به مزایده بگذارد چون شخصی است و کاری هم از دست من بر نمی آید. دولت از نظر سیمان اشباه شد.
یا همین فسفات چرام کلنگ زنی شد،ولی معارض پیدا کرد با برگزاری جلسات متعدد معارض را حل کردیم ولی سرمایه گذار حاضر نیست بیاید. وقتی اینها در یزد و جاه های دیگه پروژه دارند و سود خوبی برایشان دارد پروژه چرام را می گذارند برای نسل های آینده خودشان.
همین نعمت زاده وزیر صنعت و معدن در بحث فسفات های کشور سهیم است و شرکت دارد. از آن طرف می آیند می گویند این عیارش هشت است ما چقد تلاش کنیم تا این را به 16 برسانیم.تا 16 نشود سود ندارد.
در دور قبل 18 نماینده خوزستان،کهگیلویه و بویراحمد و فارس نامه ای را امضا کردیم که ریل قطار از اهواز به شیراز کشیده شود. الان هم آقای تاج گردون دنبال این پروژه است. اگر این ریل بیاید سرمایه گذار این معدن را استخراج می کنند.
الان بوکسید سرفاریاب برایشان به صرفه است با ماشین آن را می برند که ما جلوی این کار را گرفتیم و گفتیم در همین منطقه یه کارخانه بزنید و قرار است این کار انجام شود.یکی از فرزندان استان قصد راه اندازی این کار را دارد.
چون زیر ساخت های جاده ای در بخش ما فراهم نیست بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در آنجا نیست.
*برای شهرستان بهمئی چه پروژه هایی را اجرایی کردید؟
ما چند کار برای بهمئی کردیم.اولین کار این بود که 2 درصد بهمئی را برای این شهرستان ثابت کردیم.اگر امسال 22 میلیارد به بهمئی داده شد افزون بر سه میلیارد از محل 2 درصد نفت بود که یک درآمد پایدار است و دنبال این هستیم که مبلغش را بیشتر کنیم.

حق آلایندگی را پیگیری کردیم،2 ماه پرداخت شد ولی می گویند چاه نفتی در نزدیکی لیکک نیست که این شهر را آلوده کند و فعلا متوقف شده است. البته در تلاشم که مجددا آن را راه اندازی نمایم.
برای جاده ورودی بهمئی از سمت بهبهان از طریق ماده 180 بودجه گذاشتیم. جاده های روستاهای شهرستان بهمئی اکثرا خاکی بود که ما آنها را آسفالت کردیم یا آماده آسفالت است. تا آخر رود تلخ رفتیم. آبرسانی به ممبی و سرآسیاب صورت گرفته. خود لیکک آب نداشت که الان آبرسانی شده و پروژه سد کوثر در حال انجام است.
زمانی که نماینده شدم هشت مگابایت برق از بهبهان به بهمئی داده می شد. ولی  اینقدر پیگیری کردم که الان 60 مگابایت برق داده می شود که البته حقش بیشتر از این است.برق بهمئی پایدار است. البته یک ایستگاه 138 ولت در حال احداث است.
*مردم بهمئی در جاهای مختلف و در حضور مسولان خواستار جدایی از کهگیلویه وبویراحمد شدند و بیشتر معتقدند که به این شهرستان رسیدگی نمی شود و کارهای عمرانی بر زمین مانده است. نظر شما در این خصوص چیست؟
دو کارخانه قرار بود توسط سرمایه گذار احداث شود. یکی از آنها می گفت 170 هکتار زمین را به نام من کنید تا بیایم کار کنم. خوب ما اگر این زمین را به نام ایشان می کردیم و ایشان آن را می فروختند چیزی دست ما نبود.ما می گفتیم شروع کن زمین را به نام شما می زنیم ولی ایشان اصلا قصد کار کردن نداشت.
کارخانه تراکتور سازی باید توسط بخش خصوصی اجرا شود.
در همین سفر اخیر آقای جانباز به بهئمی در جلسه شورای اداره امام جمعه این حرف را زد و آقای جانباز گفت آقای امام جمعه همین طرح آبرسانی که آقای نماینده پیگیر آن است و اینهمه اعتبار برای آن گذاشته شد اگر بروید زیر نظر خوزستان این طرح اولویت بیستم ما می شود.
حرف و حدیث هایی وجود دارد. خوزستان بسیار گسترده است و مشکلات فراوانی دارد. قطعا به بهمئی در استان کهگیلویه وبویراحمد خیلی بیشتر رسیدگی می شود تا در استان خوزستان.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار