مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان آذزبايجان شرقي
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان آذزبايجان شرقي با بيان اين که ميزان مصرف آب در کشور ما تقريبا دو برابر متوسط مصرف جهاني است، گفت: اگر در مصرف آب صرفه‌جويي نشود، قطعا در آينده مشکلاتمان چندين برابر خواهد شد.
کد خبر: ۵۴۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵ 29 June 2015

به گزارش خبرنگار ما ، علي صمدنژاد، مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان آذربايجان شرقي با اشاره به پيش‌بيني کارشناسان در خصوص جهاني‌شدن بحران کمبود آب تا ۲۰ سال آينده، گفت: چنانچه روند افزايش مصرف آب در استان تداوم داشته باشد، نه در ۲۰ سال آينده بلکه در ۵ سال آتي استان ما با بحران آب مواجه خواهد شد؛ چراکه هم اکنون سفره‌هاي زيرزميني آب آسيب جدي ديده‌اند.

وي، با تأکيد بر رعايت الگوي مصرف آب که ۱۸ مترمکعب در ماه است، اظهار داشت: ميزان مصرف آب در کشور ما تقريبا دو برابر متوسط مصرف جهاني است و اگر در مصرف آب صرفه‌جويي نشود، قطعا در آينده مشکلاتمان چندين برابر خواهد شد.

صمدنژاد، با اشاره به تأمين آب شرب ۲۳۰ روستاي استان از طريق تانکر در سال گذشته، يادآور شد: با توجه به کاهش بارندگي‌ها از يک‌سو و افزايش شدت گرما از سوي ديگر پيش‌بيني مي‌شود امسال تعداد روستاهايي که آب شربشان از طريق تانکر سيار تأمين مي‌شود، افزايش يابد.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان آذربايجان شرقي گفت: اين شرکت احداث ۴۰ مجتمع آب‌رساني روستايي را در دست اجرا دارد که در صورت تخصيص اعتبار از محل صندوق توسعه ملي در سال مالي ۹۴ به پايان مي‌رسند.

علي صمدنژاد افزود: با بهره‌برداري از اين ۴۰ مجتمع، ۵۸۲ روستا تحت پوشش قرار مي‌گيرند که برخي از اين روستاها با کمبود آب مواجه‌اند، برخي کيفيت آبشان مناسب نيست و تعدادي نيز از آب شرب بهداشتي بي‌بهره‌اند.

وي، با اشاره به وجود ۲۷۱۳ روستا در استان آذربايجان شرقي اظهار داشت: از اين تعداد، ۱۹۴۱ روستا بالاي ۲۰ خانوار جمعيت دارند که از لحاظ جمعيتي نيز ۵.۹۷ درصد جمعيت روستايي استان در روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار سکونت دارند.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان با بيان اينکه در مجموع ۲ هزار و ۱۱۱ روستاي استان از آب شرب بهداشتي بهره‌مند هستند، گفت: هم اکنون ۵.۹۶ درصد جمعيت روستايي داراي لوله‌کشي آب و ۵.۷۹ درصد جمعيت روستايي نيز از آب شرب بهداشتي برخوردارند.

وي ادامه داد: در حال حاضر ۸۵ درصد جمعيت روستايي استان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستايي قرار دارند که تلاش مي‌شود ما بقيه جمعيت روستايي نيز در سال‌هاي آتي تحت پوشش قرار گيرند.

صمدنژاد، با بيان اين که ۱۲۰ روستاي بالاي ۲۰ خانوار استان هنوز از آب رساني مدرن برخوردار نيستند، اظهار داشت: از ۱۲۰ روستاي باقيمانده، طرح آب‌رساني براي ۳۸ روستا در قالب مجتمع‌هاي روستايي و تک روستايي در دست اجراست که پيش‌بيني مي‌شود تا هفته دولت آماده بهره‌برداري شوند.

وي، مجتمع‌هاي آب رساني شهيد دهقان مراغه، سراجوي شرقي مراغه، قلعه عجب‌شير و شهيد باقري افشرد را از جمله مجتمع‌هاي آماده بهره‌برداري در هفته دولت برشمرد و افزود: اعتبارات مجتمع آب‌رساني شهيد باقري افشرد از محل کمک‌هاي دولت چين به مناطق زلزله‌زده ارسباران تأمين شده است.

وي، فرسودگي تأسيسات شبکه آب‌رساني روستاها را از ديگر مشکلات فراروي شرکت آب و فاضلاب روستايي استان دانست و گفت: شبکه آب‌رساني اغلب روستاهاي پرجمعيت استان در دهه ۶۰ اجرا شده است و از اين لحاظ شبکه‌هاي آب‌رساني نزديک به ۸۰۰ روستاي استان عمري بالاي ۲۵ سال دارند.

وي ادامه داد: در چند سال گذشته شبکه آب‌رساني نزديک به ۲۵۰ روستا بازسازي و اصلاح‌شده و در صورت تأمين اعتبارات اصلاح و ساماندهي شبکه روستاهاي باقيمانده نيز به ترتيب اولويت در دستور کار قرار خواهند گرفت.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان به طرح جداسازي آب شرب و غيرشرب اشاره و تصريح کرد: هم اکنون طرح جداسازي آب شرب از آب غيرشرب به صورت پايلوت در ۷ روستاي استان اجرا مي‌شود.

وي ادامه داد: همچنين در راستاي استفاده بهينه از آب، در ۱۵ روستاي استان از پکيج‌هاي تصفيه آب استفاده مي‌شود.

صمدنژاد، کيفيت آب شرب روستاهاي استان را قابل‌قبول خواند و گفت: مطلوبيت کيفي آب شرب روستاهاي استان حدود ۹۷ درصد است که از متوسط کشوري بالاتر است.

وي در پايان با بيان اين که شرکت آب و فاضلاب روستايي تنها ۵/۷ درصد قيمت تمام‌شده آب را از مشترکان روستايي دريافت مي‌کند و بقيه به صورت سوبسيد از سوي دولت ارائه مي‌شود، افزود: در چنين شرايط لزوم صرفه‌جويي در مصرف آب، امري اجتناب‌ناپذير است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار