مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت : افزایش دمای هوا در این روزها مصرف آب مشترکین تهرانی را به 37 مترمکعب در هر لحظه یا ثانیه رسانده که 4 برابر ورود لحظه ای اب به رودخانه کرج است.
کد خبر: ۵۵۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴ 30 June 2015
خسرو ارتقایی افزود : در هفته های گذشته مصرف آب مشترکین تهرانی 30 تا 31 مترمکعب در ثانیه بوده که با افزایش دمای هوا در روز های اخیر به 37 مترمکعب در ثانیه رسیده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان تهران تصریح کرد: مصرف آب مشترکین تهرانی پیش از اغاز گرما روزانه 2.8 میلیون مترمکعب بوده که هم اکنون به 3.2 میلیون مترمکعب رسیده است.

ارتقایی ؛ گذر از فصل تابستان بدون ایجاد مشکل را در گرو همکاری مردم و کاهش مصرف دانست و افزود : 30 درصد حجم آب مصرفی مشترکین تهرانی با استفاده از 400 تا 450 حلقه چاه و 70 درصد همخ از ذخایر سدها تامین می شود.


* روش های ساده برای صرفه جویی در مصرف آب

در حال حاضر یکی از عوامل تهدیدکننده منابع آب کشور بالا بودن سرانه مصرف آب شرب نسبت به حجم استاندارد آن است که با رعایت چند نکته ساده می توانیم حجم مصرف آب در بخش خانگی را به طور قابل توجهی کاهش دهیم. 

استفاده از انواع شیرآلات کاهنده مصرف (آب شامل سردوش های کاهنده مصرف آب برای استفاده در حمام- شیرآلات اهرمی و الکترونیکی کم مصرف- فلاش تانک های دو مرحله ای کم مصرف و سرشیرهای کاهنده مصرف آب) از مهمترین راهکارهای کاهش مصرف است که استفاده از آن در منازل مسکونی به طور متوسط باعث کاهش 30 تا 70 درصد در مصرف آب می شود اما روش های دیگری برای کاهش مصرف وجود دارد که هزینه ای هم ندارد:
1. بستن شیر آب حمام هنگام استحمام : با توجه به اینکه بیشترین مصرف در منازل در بخش استحمام است ، با هر بار دوش گرفتن در حدود 12 تا 18 لیتر در دقیقه آب مصرف می شود(فقط از سردوش حمام) در صورتی که 5 دقیقه زمان استحمام در هر دفعه استفاده کاهش یابد با فرض 3 بار استحمام در هفته 180 تا 270 لیتر در مصرف آب در هفته به ازای هر نفر و در ماه 720 تا 1080 لیتر صرفه جویی خواهد شد.
2. آبیاری فضای سبز منازل در ساعات اولیه روز که هوا خنک و وزش باد کم است.این کار از تبخیر آب جلوگیری می کند. 

3. کنترل دوره ای شیر آلات قسمت های مختلف خانه برای جلوگیری از نشت آب.به ازای رفع هر نشت کوچک نزدیک به 1800 لیتر در ماه صرفه جویی می شود.

4. با عایق کردن لوله های آب گرم می توان حجم زیادی از آب را گرم نگه داشت تا نیازی به باز گذاشتن شیر آب نباشد ، با این کار در مصرف آب و انرژی صرفه جویی کرده ایم.

5. استفاده از گونه های گیاهی کم مصرف در منازل نیز در صرفه جویی بی تأثیر نیست.

6. به کودکان توصیه کنیم شیر آب را هنگام مسواک زدن ببندند با این کار حدود 12 لیتر در دقیقه به ازای هر بار مسواک زدن برای هر نفر در مصرف آب صرفه جویی می شود.

7. برای مصرف کمتر آب از فوم های شست وشوی دست و مایع های ظرفشویی رقیق استفاده کنیم.

8. به جای شستوشوی پیاده رو و حیاط با آب ، با استفاده از جارو از هدررفتن حدود 200 تا 300 لیتر آب در هر بار شست و شو جلوگیری می شود.

9. ماشین های لباسشویی معمولاً مقدار زیادی آب مصرف می کنند ، بنابراین اگر از تعداد دفعات کاربرد ماشین لباسشویی بکاهیم، عملاً در مصرف آب صرفه جویی کرده ایم.

10. نصب کولر در سایه و استفاده از پوشش مناسب و جلوگیری از نشت آب کولرهای آبی، باعث صرفه جویی زیادی در مصرف آب می شود.

11. کارکرد کنتور در زمانی که همه شیرهای آب بسته است، دلیل هدررفتن آب از لوله های داخل ساختمان است که در نتیجه آن ، مقدار زیادی آب هدر رفته و هزینه گزاف به مشترک تحمیل خواهد کرد ، بنابراین باید در دورههای مختلف هنگام مصرف نکردن بخصوص در شبها کارکرد کنتور آب کنترل شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار