کد خبر: ۵۵۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۴ 24 January 2018

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: فرش دستباف سیستان که هنر اصیل زنان این منطقه است بهترین بازار را در داخل و خارج دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زابل، نادر میرشکار صبح امروز در همایش ثبت جهانی فرش دستباف سیستان ضمن قدردانی از تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف سیستان نیز گفت: فرش سیستان دارای قدمت طولانی است و بر اساس هنر و ذوقی که در فرهنگ مردم بوده در سال‌های طولانی در طرح‌های مختلف تولید و بافته می‌شده است که امروزه بهترین بازار را در سطح داخلی و جهانی دارد.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم حفظ کنیم این هنر را با همکاری مرکز ملی فرش ایران در سال 93 ثبت ملی داخلی فرش خود را داشته باشیم و به فکر آن شدیم تا فرش سیستان را ثبت جهانی کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ادامه داد: این موضوع از طرف مرکز ملی فرش ایران به ثبت جهانی رسید که تلاشمان بر این بود تا اولین نکوداشت آن را در سیستان داشته باشیم که امروز بر خود می‌بالیم که توانستیم هم ثبت ملی فرش سیستان و هم ثبت جهانی فرش سیستان را داشته باشیم.

وی گفت: سایر کالاهای استان را نیز تلاش کرده‌ایم تا به ثبت برسانیم مثل خرمای استان که دارای برند جهانی است.

میرشکار با اشاره به بیمه بافندگان فرش سیستان نیز گفت: تاکنون 6 هزار و 500 کارت بافندگی برای بافندگان استان صادر شده است که بیشتر در منطقه سیستان بوده است.

وی گفت: هم اکنون 3 هزار دار قالی فعال و 2 هزار و 200 نفر بیمه شده قالی بافی داریم که امیدواریم بتوانیم همه کسانی که دارای کارت بافندگی فرش هستند را بیمه کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ادامه داد: در زمینه آموزش های تخصصی برای بافندگان فرش نیز با همکاری مرکز ملی فرش ایران دوره های آموزشی را برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه فرش سیستان دارای بازار مناسب داخلی و خارجی است گفت: امروز به رسم بزرگداشت این هنر اصیل گرد هم آمدیم تا دسترنج بافندگان عزیز را ارج نهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار