تابناک: استاندار اصفهان با اشاره به اینکه قرار است 10 هزار هکتار از اراضی شرق اصفهان به عنوان کانون اصلی گرد و غبار با کاشت تاغ در طی 2سال تثبیت شود گفت: دستگاههای ذیربط برای تکمیل عملیات اجرایی این طرح باید فعالیت خود را پنج برابر کنند.
کد خبر: ۵۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸ 01 July 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، رسول زرگرپور در حاشیه برگزاری نشست اعضای کارگروه مقابله با گرد و غبار استان اصفهان در جمع خبرنگاران، افزود: مقابله با ریزگردها و گرد و غبار برای مدیریت استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه جلسات هیچ کارگروهی در استان بصورت هفتگی برگزار نمی شود، گفت: اما اهمیت مقابله با گرد و غبار موجب شده تا جلسات کارگروه مقابله با این پدیده بصورت هفتگی برگزار شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه کانون های گرد و غبار را شناسایی و برنامه کلی برای مقابله با گرد و غبار تدوین کرده ایم، اظهارکرد: این برنامه ها به مرحله اجرا وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه در مرحله اجرا 10 هزار هکتار از مناطق شرق اصفهان که به عنوان کانون های اصلی گرد و غبار شناسایی شده اند، زیر کشت نهال تاغ می روند و تثبیت خواهند شد، گفت: این هدف با مدیریت عادی و روال معمولی قابل دست یابی نیست به همین دلیل ما به مدیریت جهادی و استفاده از شیوه هایی که در اوایل انقلاب در جهاد سازندگی انجام می دادیم، روی آورده ایم.

وی افزود: ما از همه دستگاه ها و نهادهای ذیربط خواسته ایم تا در این کار جهادی مشارکت کنند.

استاندار اصفهان درباره تصمیمات جلسه امروز کارگروه مقابله با گرد و غبار استان نیز گفت: در جلسه امروز این کارگروه مقرر 8 هزار و 500 هکتار از اراضی در شهرستان اصفهان و یکهزار و 500 هکتار در شهرستان برخوار تثبیت شود.

وی با بیان اینکه نهال تاغ و پساب فاضلاب برای آبیاری آنها توسط استانداری اصفهان تامین خواهد شد، افزود: براساس تقسیم کاری انجام شده، مقرر است 2 هزار هکتار از این اراضی را شهرداری اصفهان ، 200 هزار هکتار را پدافند هوایی ، یکهزار و 800 هکتار را نیروی هوایی و چهار هزار و 500 هکتار را منابع طبیعی با همکاری بخش خصوصی و سازمان بسیج سازندگی زیر کشت تاغ قرار دهند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر 500 هکتار از این زمین ها برای کشت تاغ آماده اجرا شده است، افزود: در حال حاضر پنج هزار نهال تاغ برای اجرای این طرح تولید شده است.

*** صدها هکتار از اراضی شرق اصفهان تخریب شده است

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه صدها هکتار اراضی در شرق اصفهان به دلیل برداشت های بی رویه خاک و درشت دانه ها در طی سالهای گذشته تخریب شده است، افزود: وزش باد با کمترین شدت ریزدانه های این منطقه را به سمت اصفهان هدایت می کند و موجب ایجاد پدیده ریزگردها در اصفهان می شود.

وی همچنین به وجود بیش از 350 کارخانه تولید آجر، بیش از 70 کوره گچ در شعاع 50 کیلومتری شرق اصفهان اشاره کرد و گفت: این واحدها نقش مهمی در انتشار گرد و غبار در هوای اصفهان دارند و به همین دلیل کارگروهی برای اتخاذ راهبردهای مناسب جهت کاهش آلایندگی ناشی از این واحدها تشکیل شد.

زرگرپور توضیح داد: براساس مصوبات این کارگروه مجوز فعالیت هیچ معدنی در این منطقه تمدید نخواهد شد و هیچ مجوز جدیدی برای احداث معدن در منطقه صادر نمی شود.

وی افزود: بر این اساس به واحدهایی که آلایندگی آنها محرز شده نیز فرصت داده شده تا رفع آلایندگی کنند.

استاندار اصفهان درباره انتقال این واحدها به خارج از شعاع 50 کیلومتری اصفهان نیز گفت: برای جابجایی این واحدها به خارج از شعاع 50 کیلومتری نیز برنامه ها و طرح هایی را با کمک اتحادیه ذیربط اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: تاکنون تعدادی از معادن گچ به دلیل آلایندگی یا پایان مجوز فعالیت ، تعطیل شده اند و سایر واحدها نیز برای انتقال به خارج از محدوده تعیین شده در صورت ارائه تسهیلات مناسب، اعلام آمادگی کرده اند .

** برای استفاده بهینه از پساب فاضلاب تصفیه خانه ها برنامه داریم

استاندار اصفهان درباره استفاده از پساب فاضلاب تصفیه خانه های اصفهان برای تثبیت کانون های گرد و غبار در شرق اصفهان نیز گفت: استفاده از

پساب فاضلاب در منطقه اصفهان موضوع مهمی است .

وی با اشاره به اینکه برای احیای تالاب بین المللی گاوخونی ، کشت تاغ و تثبیت کانون های گرد و غبار در شرق اصفهان به پساب استاندارد نیاز است ،

گفت: در زمینه احیای تالاب گاوخونی باید کارهای اساسی انجام دهیم که یکی از این اقدامات ، هدایت پساب استاندارد فاضلاب به سمت این تالاب است .

وی با بیان اینکه احیای تالاب بین المللی گاوخونی و تثبیت کانون های گرد و غبار کار بزرگی است، افزود: کارگروهی را برای اینکار مشخص کرده ایم.

استاندار اصفهان ادامه داد: در این مرحله توانسته ایم پساب فاضلاب برای آبیاری 10 هزار هکتاری درختچه های تاغ در شرق اصفهان را تامین کنیم.

زرگرور با اشاره به اینکه استفاده از پساب فاضلاب در مزارع مشکلات بهداشتی برای استان بوجود می آورد، اظهارکرد: در مرحله بعد باید درخصوص استفاده و برداشت غیر مجاز این پساب ها تصمیم گیری کنیم.

وی با بیان اینکه تصمیم گیری در این خصوص به گذشت زمان نیاز دارد، افزود: بخشی از پساب فاضلاب تصفیه خانه های اصفهان ممکن است در گذشته به افراد اختصاص یافته اما بخش عمده آن متعلق به حکومت و برداشت از آنها غیر شرعی است.

دخل و تصرف های انسانی از جمله معادن شن و ماسه و کوره های آجر و گچ همچنین خشکی تالاب گاوخونی، شرق اصفهان را به کانون بالقوه انتشار ریزگردها و ایجاد گرد و غبار تبدیل کرده است.

استاندار اصفهان اوایل سال جاری، مقابله با ریزگردها را یکی از اصلی ترین اولویت های کاری محیط زیست استان در سال 94 اعلام کرد.

تلاش برای احیای تالاب بین المللی گاوخونی یکی از راهبردها برای مقابله با انتشار ریزگردها اتخاذ شد که در هفته جاری با رهاسازی پساب فاضلاب جنوب و حق آبه زاینده رود در بستر زاینده رود، آب به پیکر خشکیده این تالاب رسید.

همچنین کشت درختچه تاغ در 10 هزار هکتار از اراضی شرق اصفهان در طی 2 سال یکی دیگر از راهبردهای مسئولان این استان برای مقابله با انتشار ریزگردهای داخلی درنظر گرفته شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :