مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت:خوشبختانه در جریان زلزله کرمانشاه ما تماشاچی نداشتیم.
کد خبر: ۵۵۹۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱ 30 January 2018

به گزارش خبرنگار تابناک ،علیرضا گودرزی در مراسم تجلیل از ۱۰۰ روانشناس طرح محب (حمایت‌های روانی در بلایای طبیعی) که در مجتمع فرهنگی و آموزشی بهزیستی برگزار شد، گفت: یکی از مسائلی که خیلی زیبا بود قابل ذکر بوده این است که در جریان زلزله ما تماشاچی نداشتیم.

این مسئول با بیان اینکه ابعاد زلزله خیلی وسیع بود، گفت: ۱۹۳۲ روستای ما درگیر زلزله شده بودند.

وی افزود: وسعت مناطق زلزله زده بالغ بر ۱۹۰۰ کیلومتر بوده، جاده‌های ما مخدوش شده بودند و گردنه پاتوق فرو ریخته بود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: خوشبختانه تا ساعت ۱۰ و ۱۱ شب زلزله کسی زیر آوار نماند که در نوع خود بی نظیر بود و همه پای کار بودند.

وی بر ضرورت مداخلات روانی پس از زلزله تاکید کرد و آن را از ضروریاتی برشمرد که توسط تیم‌های روانشناسی (محب) به آن پرداخته شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: همه پای کار بودند، اما آنچه که سلبریتی‌ها به آن می‌پرداختند و می‌گفتند دولت کاری نمی‌کند نبود، بلکه دولت با تمام توان در خدمت زلزله زدگان است.

وی تصریح کرد: دولت و دستگاه‌های زیر مجموعه آن خدمات زیادی به زلزله زدگان ارائه دادند که هرکسی باید در دستگاه‌های خودش این‌ها را به عنوان تجربه مستندسازی کند.

گودرزی گفت: از ۴۵ آسیب طبیعی شناسایی شده در جهان ۳۵ مورد آن در ایران اتفاق افتاده است که یکی از مهمترین و آخرین‌های آن همان زلزله ۷.۳ بیشتری ازگله با تخریب بسیار بالایی بود.

وی افزود: ما حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر از عزیزانمان را در این زلزله از دست دادیم و این در حالی است که حتی یک نفر هم برای ما مهم بود و دولت به عملیات جستجو ادامه داد و کار را رها نکرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت: مردم زلزله زده ما اغلب در ساختمانی مجهز با تمام امکانات بودند و در جریان زلزله که این امکانات آن‌ها تخریب شد، آسیب روحی فراوانی دیدند.

وی افزود: آسیب زلزله برای برخی به ویژه کودکان بسیار زیاد است و این روانشناسان مددکار هستند که باید به این موضوع ورود کنند و در صف مقدم قرارگرفته و این آلام مردم را کاهش دهند.

این مسئول گفت: اکنون و پس از مدت‌ها هنوز ابعاد روانی پسا زلزله بسیار گسترده بوده و ادامه دارد و با هر پس لرزه آسیب‌های زیادی به افراد وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: روز‌های اول زلزله امداد و نجات و خوراک و آب آشامیدنی در اولویت بود، اما اکنون و با گذشت زمان ما باید وارد مقوله بهداشت و درمان در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی شویم و این موارد مورد توجه قرار گیرد.

گودرزی یادآوری و تاکید کرد: این زلزله اگر آسیب‌هایی به همراه داشت، نکات مثبتی را باعث شد که از آن جمله می‌توان به ایجاد همدلی مثال زدنی در بین ملت بدون توجه به مذهب و قومیت اشاره کرد. سیل خدمات مردم به سمت مناطق زلزله زده نیز بی نظیر و مثال زدنی بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار