رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با در نظر گرفتن شرایط فعلی وضعیت کشت های پاییزه، نه تنها در تابستان بلکه در کشت بهاره هم ضرر خواهیم کرد.
کد خبر: ۵۶۱۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳ 03 February 2018

کیخسرو چنگلوایی پیش از ظهر امروز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه حوزه جهاد کشاورزی خوزستان کارکرد ملی دارد، عنوان کرد: در این ایام دهه فجر سال جاری ۶۴ پروژه در کل استان در حوزه جهاد کشاورزی افتتاح خواهند شد. اعتبار صرف شده در این پروژه ها حدود ۵۰ میلیارد تومان است؛ این پروژه ها ۸۴۸ نفر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم دارند و ۲۸ مورد در حوزه آب و خاک، ۱۲ مورد باغبانی، ۱۲ مورد دام و طیور، ۹ مورد شیلات و سه مورد در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی هستند.

وی افزود: این پروژه ها در ۱۹ شهر استان عملیاتی می شوند که بیشترین آنها به تعداد ۱۰ پروژه در شهرستان باغملک و به ترتیب کارون، اندیمشک، دزفول و رامشیر هم در مقام های بعدی قرار می گیرند.

چنگلوایی با اعلام خبر تحویل فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به بهره برداران تا پایان تیر ماه سال آینده ادامه داد: تحویل فاز دوم این طرح نیز تا کنون با تاخیر سه ساله رو برو شده است؛ از سال ۹۳ که عملیات اجرایی فاز اول این طرح کشاورزی آغاز شد؛ بنا به دلایلی مجوز تخصیص آب مورد نیاز صادر نشد؛ با تلاش نمایندگان مجلس، وزارتخانه ها، رئیس جمهور و استاندار در نهایت کمتر از یک ماه پیش برنامه ۲۲۹ هزار هکتار فاز دوم طرح مسجل و وزارت نیرو تخصیص آب را طی نامه ای به رئیس جمهور اعلام کرد.

وی اضافه کرد: به طور حتم در صورتی که در این خصوص زودتر همکاری انجام می گرفت؛ شاید امروز بخشی از طرح در فاز دوم نیز در حال اجرا بود؛ در این زمان مسئولیتی برعهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی گذاشته شده زیرا ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای فاز دوم مورد نیاز است.

بخشی از اعتبار فاز دوم طرح ۵۵۰ هکتاری به صورت فاینانس تامین شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اتمام فاز دوم طرح طی سه سال خبر داد: تاکنون دو میلیارد دلار اعتبار فاز دوم این طرح به صورت فاینانس و نهایی شده است و برای تأمین مابقی اعتبار نیز از محل صندوق توسعه ملی برنامه ریزی شده که نیاز به اخذ مجوز از مقام معظم رهبری است.

وی افزود: بحث سد گتوند در محافل دانشگاهی، دولتی و سازمان های مردم نهاد همیشه مطرح بوده و سمینارهای بسیاری در این خصوص برگزار شده است. همه این تلاش ها نهایتا منجر به این شد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، دانشگاه تهران را به عنوان طرف قرارداد، مشاور و تعیین کننده راهکار علاج بخشی آن تعیین کند. مؤسسه علوم آب دانشگاه تهران انتقال آب های شور پایین مخزن به خلیج فارس از طریق لوله، انتقال آب های شور به فاصله ۳۵ کیلومتری شرق سد گتوند و ایجاد حوضچه های تبخیر در یک هزار و ۱۰۰ هکتار، تخلیه سریع آب از دریچه های تحتانی و مدیریت مخزن را پیشنهاد داد.

کمبود آب شرب و کشاورزی خوزستان جدی است

چنگلوایی گفت: در نهایت مدیریت مخزن پذیرفته شد ولی باز شوری آن ۴۰۰ تا ۵۰۰ میکروموس بیشتر از قبل آبگیری این سد است. بالارفتن درجه حرارت و کاهش شدید بارندگی دو مورد نگرانی فعلی ما هستند که امکان بدتر شدن وضعیت وجود دارد.

وی با اعلام این مطلب که هیئت وزیران از وزیر نیرو، سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی گزارشی خواسته تا مشخص شود در کشت های بهاره و پائیزه چه اتفاقی رخ می دهد، گفت: در همین زمان نیز کشاورزی استان خوزستان آسیب دیده و اگر با بارندگی مناسب وضعیت ذخیره سدها بهتر نشود نه تنها در زمینه کشاورزی بلکه در زمینه آب شرب هم به مشکل برمی خوریم و این امکان وجود دارد که شوری در مقطع اهواز به چهار هزار تا چهار هزار و ۵۰۰ هم برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: سالانه دو نوبت هماهنگی با سازمان آب و برق برای کشت های تابستانه در اردیبهشت و برای کشت های پاییزه در شهریور ماه داریم؛ امسال نیز به همین منوال بوده و سازمان هواشناسی بارندگی متوسطی را به ما نوید می داد. سازمان آب و برق استان اعلام کرده بود که در حوزه زهره، مارون و خیرآباد مشکلات بسیاری در خصوص تامین آب داریم و در حوزه کرخه، کارون و دز هیچ محدودیتی نداریم و در این مناطق مانند هر سال کشت انجام می گیرد، اما متأسفانه در همه حوزه ها مشکل و بحران شدیدی داریم و حتی بحث آب شرب نیز مطرح است.

کشت بهاره هم نخواهیم داشت

وی با اشاره به اینکه پنج درصد حجم آب قابل برنامه ریزی در چهار سد کارون وجود دارد، گفت: با این شرایط وقتی وضعیت کشت های پاییزه به این شکل باشد نه تنها تابستانه بلکه در کشت بهاره هم ضرر خواهیم کرد.

چنگلوایی با اشاره به اصلاح الگوی کشت، افزایش راندمان آب و تحویل حجمی آب به عنوان راهکار وضعیت فعلی بیان کرد: تنها محل درآمد کشاورزان زمین هایشان است به همین دلیل باید به دنبال ارائه راهکار تأمین معیشت آنها را در صورت عدم کاشت بهاره و تابستان باشیم.

وی با اشاره به اینکه شیوع آنفلولانزای پرندگان در خوزستان نبوده بیان کرد: در همین راستا ۲۲ میلیون قطعه مرغ تخم گذار معدوم شده و این موضوع اثر بسیاری بر افزایش قیمت تخم مرغ داشته و برخی استان ها حتی برای تأمین تخم مرغ معین شده و وارداتی هم داشتیم. همچنین سالانه معادل هشت هزار و ۵۰۰ تن تولید تخم مرغ داریم در صورتی که نیاز ما بین ۵۲ تا ۵۳ هزار تن هست و یکی از راهکارها نیز توسعه این صنعت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در انتها در ارتباط با تامین میوه شب عید گفت: همه تمهیدات فراهم شده و سعی می شود تا با قیمت مناسبی این میوه ها را در بازار توزیع کنیم؛ ۵۰۰ تن سیب و دو هزار تن پرتغال خریداری و در حال حمل است.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار