تابناک: استاندار سابق و استاندار کنونی اصفهان در آرزوی تبدیل شدن کارخانه ریسباف اصفهان به موزه بوده‌اند، یکی آرزو داشت که موزه فرش راه بیندازد و استاندار کنونی نیز خبر از تبدیل شدن این بنا به بزرگ‌ترین موزه هنری اصفهان می‌دهد.
کد خبر: ۵۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰ 17 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، تبدیل شدن کارخانه ریسباف به عنوان یک اثر ثبت شده ملی از دوره نوصنعتی ایران و اصفهان همواره یکی از آرزوهای تحقق نیافته میراث دوستان بوده که البته فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است.

در دور سوم سفرهای استانی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری وقت در 11 آذرماه سال 88 و در کارگروهی که از سوی رئیس جمهور وقت به عنوان کارگروه فرهنگی نام‌گذاری شده بود، طرحی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه شد که در نهایت مورد تصویب قرار گرفت.

بر اساس این طرح هیت وزیران به استناد ماده (118) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 تصویب کرد که مالکیت ساختمان تاریخی متعلق به بانک ملی ایران واقع در خیابان استانداری و کارخانه ریسباف در خیابان چهارباغ با رعایت قوانین و مقررات مربوط به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور ایجاد موزه منطقه‌ای اصفهان انتقال یابد.

مصوبه‌ای که راهی طولانی را پشت سر گذاشته و احتمالا نیز راهی طولانی را پیش‌رو خواهد داشت.

جایگاه مکانی و وسعت این بنا که در مالکیت بانک ملی است رسیدن به این موضوع را بسیار سخت‌تر کرده است، تا جایی که چندی پیش با وجود صحبت‌های معاون وزیر راه درباره حل شدن این موضوع برای همیشه، آگهی فروش این کارخانه در روزنامه همشهری آب پاکی را روی دست تمام میراث دوستان ریخت.

آرزویی که با وجود قول‌ها و صحبت‌های متفاوت استاندار پیشین تحقق نیافت تا امروز استاندار فعلی اصفهان (رسول زرگرپور) دوباره از تلاش برای تبدیل این کارخانه به بزرگ‌ترین موزه هنری اصفهان سخن بگوید.

حالا باید دید که آیا استاندار فعلی اصفهان می‌تواند به آرزوی میراث‌دوستان لباس واقعیت بپوشاند و کابوس تخریب این اثر فاخر را پایان بخشد.

ریسباف بازمانده‌ای از مجموعه کارخانه‌های نساجی اصفهان است و راه‌اندازی کارخانه ریسباف اصفهان مربوط به دوره پهلوی بوده که در سال 1381 به شماره ثبت 6018 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار