عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی گفت: در زلزله هفت ریشتری منطقه زاگرس تا ۱۸ ماه پس از زلزله اصلی باید انتظار وقوع پس لرزه داشت.
کد خبر: ۵۷۲۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷ 28 February 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا منطقه کرمانشاه، مهدی زارع امروز (۹ اسفند) در سومین نشست علمی دانشگاه رازی پیرامون زلزله ازگله و سرپلذهاب، با بیان اینکه زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱آبان ازگله کرمانشاه در شعاعی ۲۲۰۰ کیلومتری احساس شد، اظهارکرد: در لحظات اولیه‌ای که خبر این زلزله منتشر شد، برآورد ما در پژوهشگاه زلزله شناسی این بود که زلزلهمربوط به گسل جوان زاگرس است که از مریوان شروع و تا صحنه و درود و بروجرد لرستان ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: در اطلاعات بعدی متوجه شدیم این زلزله در منتهی علیه غرب کشور بوده و عملا این اتقاق با گسل جوان زاگرس ارتباطی نداشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی افزود: وقوع یک پیش لرزه، ۴۳ دقیقه پیش از وقوع زلزله اصلی یک خوش شانسی بود که باعث شد بسیاری از مردم بیرون ازخانه هایشان باشند و اینگونه تلفات زلزله کاهش یابد.

به گفته این استاد دانشگاه، قرار داشتن کانون زلزله در مکانی که تراکم جمعیتی ندارد و نیز عمق زلزله که در ۲۲ کیلومتری زمین بود، از دیگر خوش شانسی‌های زلزله ازگله بود.

وی تصریح کرد: هر چند که عمق زلزله خسارات را کمتر کرد، اما سبب شد پهنه وسیع‌تری را دربر بگیرد.

زارع با بیان اینکه از تاریخ ۹ اسفند سال ۹۵ تا ۲۱ آبان سال ۹۶ حدود ۲۷ زلزله در این منطقه رخ داده، عنوان کرد: از ۲۱ آبان ۹۶ تا امروز ۲۱۵ پس لرزه با قدرت بیش از سهریشتر در این منطقه داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: زلزله ازگله یک زلزله طبیعی است و هیچ ماهیت غیرطبیعی ندارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی متذکرشد: انتظار علمی می‌رود این زلزله یک پس لرزه شش ریشتری هم داشته باشد، مگر آنکه با مجموعه‌ای از زلزله‌های پنجبیشتری جبران شود.

زارع در پاسخ به این سوال که پس لرزه‌ها در مناطق زلزله زده تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، اظهارکرد: زمانی که در منطقه زاگرس زلزله‌ای هفت ریشتری اتفاق می‌افتد، تا ۱۸ ماهپس از زلزله باید انتظار پس لرزه‌هایی بین سه تا شش ریشتر داشت.

زارع بیان کرد: یکی از نکات جالب زلزله ازگله رخ ندادن پس لرزه‌های بزرگ در روز‌های ابتدایی وقوع زلزله بود، به طوری‌که مورد توجه زلزله شناسان خارج از کشور نیز قرارگرفت.

وی یادآورشد: زلزله ۷.۳ ریشتری ازگله توسط ۱۰۱ ایستگاه شتاب‌نگاری کشور ثبت شد که نزدیکترین ایستگاه در شهرستان سرپل ذهاب بود.

وی تاکید کرد: همچنین در اواخر آذر ماه شش زلزله پنج ریشتری در سومار داشتیم که گسل آن مرتبط با گسل ازگله نبود.

به گفته این استاد دانشگاه، این زلزله‌ها (زلزله‌های سومار) تقریبا به اندازه یک زلزله هفت ریشتری انرژی آزاد کرده‌اند.

زارع اضافه کرد: برای راه اندازی سامانه Iran alert که در آن پنج هزار ایستگاه لرزه نگاری در ایران خواهیم داشت پیشنهاداتی ارائه داده‌ایم.

۲۱ آبان امسال زلزله‌ای ۷.۳ ریشتری ازگله استان کرمانشاه را لرزاند که خسارات جانی و مالی فراوانی به جا گذاشت.

 

انتهای پیام

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار