به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در سه ماهه سال جاری ۸۶ فقره از اراضی منابع طبیعی به مساحت ۶۲.۵ هکتار از متخلفان خلع ید شد.
کد خبر: ۵۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷ 05 July 2015
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از خلع ید و رفع تصرف ۸۶ فقره از اراضی منابع طبیعی این استان به مساحت ۶۲.۵ هکتار در سه ماهه نخست امسال خبرداد.

به گزارش مهر، محمدرضا همتی با بیان اینکه حفظ عرصه های منایع طبیعی از وظایف اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است، افزود: تعداد عرصه های منابع طبیعی استان همدان ۳۵۰۰ قطعه است که در این تعداد عرصه ۱۵۰۰ همسایگی با زمین های مردم و کشاورزان داریم.

وی با اشاره به اینکه افراد گاهی براثر ناآگاهی و گاهی هم به صورت عمدی عرصه های منابع طبیعی را شخم می زنند و آن را جز زمین های خود می دانند، اظهارداشت: در برخی موارد نیز نقشه های منابع طبیعی مشکلاتی دارد و زمین های مردم را جزء عرصه های منابع طبیعی مشخص می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه سالانه به طورمیانگین حدود هشت هزار پرونده تخلف ازجمله تخریب و تصرف و استفاده غیر مجاز از مراتع در این اداره کل تشکیل می شود، ابراز داشت: از این میزان پرونده حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مربوط به تصرفات غیر مجاز اراضی ملی و ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز مربوط به استفاده غیرمجاز ازمنابع طبیعی است.

همتی استفاده از محصولات فرعی مراتع همچون گیاهان دارویی و موسیر و غیره را ازجمله تخلفات عنوان کرد و یادآورشد: بُعد پرونده های تشکیل شده به ازای هر پرونده یک هکتار است که سالانه به همین میزان اداره منابع طبیعی از دادگاه رای دریافت می کند.

وی با تاکید براینکه بیش ار ۹۳ درصد آرا صادرشده به نفع منابع طبیعی است، گفت: از سال ۱۳۸۵ که یگان حفاظت این اداره کل تشکیل شده تا کنون بیش از هفت هزار هکتار از اراضی ملی این استان به ارزش ۷۰ میلیارد تومان خلع ید و رفع تصرف شده است.

همتی با بیان اینکه سال گذشته ۲۹۸ فقره از اراضی منابع طبیعی استان همدان به مساحت ۳۹۸ هکتار خلع ید و رفع تصرف شد، افزود: در سه ماهه سال چاری نیز ۸۶ فقره از اراضی منابع طبیعی به مساحت ۶۲.۵ هکتار از متخلفان خلع ید شد.

وی به اراضی حریم شهرها نیز اشاره کرد و با بیان اینکه توسعه شهرها موجب بالارفتن ارزش اقتصادی اراضی می شود، اظهارداشت: دراین راستا عده ای سود جو به دنبال دخل و تصرف در اراضی ملی هستند که در این زمینه مسکن و شهر سازی علیه متصرفان تشکیل پرونده می دهد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار