تابناک: آیا احیای این کاخ؛عبور مترو از خیابان دروازه دولت که در چند متری این کاخ قرار دارد، همان حکایت دردسرهای امکان عبور خط 2 متروی اصفهان از زیر میدان نقش جهان، را به ذهن متبادر نمی کند؟!.
کد خبر: ۵۷۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶ 05 July 2015
به گزارش تابناک اصفهان، بعد از کشف پایه های کاخ جهان نما در خیابان دروازه دولت اصفهان، تئوری های مختلفی از سوی کارشناسان و مسئولان اصفهان در رابطه با احیا و بازسازی بقایای کشف شده در این خیابان مطرح شد.

در اکتشافات گرچه پایه های یک کاخ معروف که در دوران صفوی ساخته و دردوران قاجار خراب شده بود، بیشتر خودنمایی کرد اما بنابر شواهد تاریخی پایه های چندین کاخ در این محدوده قرار دارد که معلوم نیست میراث فرهنیگ و سمئولان استان بنای احیای این بناها را دارند یا خیر.

بعد از کشف و ثبت ملی پایه های کاخ جهان نما، معاون عمرانی استانداری اصفهان از بازسازی این کاخ خبر داد.

در جلسه کمیسیون ماده ۵ شهر اصفهان نیز مقرر شد بنای تاریخی جهان‌نما متعلق به دوران صفویه و دارای مساحت ۲۵۰ مترمربع در چهار سقف توسط سازمان قطار شهری اصفهان مورد بازسازی و احیاء قرار گیرد.

فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز در این رابطه با اشاره به تداوم کاوش‌ها برای یافتن تمامی عرصه این کاخ گفت: باتوجه به مستندات تاریخی و کشف پایه های کاخ جهان نما، بازسازی کامل این بنا امکانپذیر است.

گرچه مسئولان اصفهانی از بازسازی کامل این بنا سخن می گویند اما آیا احیای این کاخ با توجه به هزینه هنگفتی که می‌طلبد و نیز عبور مترو از خیابان دروازه دولت که در چند متری این کاخ قرار دارد، همان حکایت دردسرهای امکان عبور خط 2 متروی اصفهان از زیر میدان نقش جهان، را به ذهن متبادر نمی کند؟!.

چگونه ممکن است طبق نظر تمام کارشناسان میراثی، عبور خط 2 مترو از زیر میدان نقش جهان به عنوان تهدیدی بسیار جدی برای بناهای تاریخی موجود در این میدان به شمار رود اما عبور خط یک مترو از مجاورت کاخی که به قول میراث فرهنگی، ممکن است بازسازی شود، برای این کاخ تهدیدآمیز نیست؟!.

یا در احتمالی دیگر آیا میراث فرهنگی اصفهان که در حال حاضر برای مرمت آثار تاریخی با قدمت بیش از 400 ساله خود با مشکلات مالی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند، توان مالی ساخت یک کاخ آن هم با این عظمت و حساسیت در یک خیابان را دارد؟!.

اما تئوری دیگیری که برای بقایای کاخ جهان نما مطرح می شود، تبدیل این مکان به عنوان محلی برای بازدید عموم است.

این تئوری گویا قرار است با ایجاد محفظه ای شیشه ای بروی پایه های کشف شده، عملیاتی شود که البته این نظریه هم با اما و اگرهایی همراه شده است و برخی از مخفی کردن دوباره پایه های کاخ سخن می گویند.

در صورت اجرای این تصمیم، بعد از اتمام تمام مراحل باستان شناسی پایه‌های کاخ جهان‌نما این پایه‌ها برای ماندن در تاریخ در زیر خیابان مانند گذشته پوشیده خواهد شد.

به هرحال این پایه‌ها هم اکنون در وسط خیابان دروازه دولت اصفهان در حصاری آهنین منتظر تصمیم مسئولان برای تاریخ کشف شده اصفهان مانده است.!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار