رئیس ستاد اعتکاف از ثبت نام ۱۹ هزار و ۸۰۰ نفر در اعتکاف امسال قم خبر داد.
کد خبر: ۵۸۴۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۵ 30 March 2018

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی‌رضا تکیه‌ای در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه که در مصلی قم برگزار شد با اشاره به تقارن مناسبت‌های ماه پرفیض ماه رجب با تعطیلات نوروز اظهار داشت: مردم مسلمان ایران روز نخست فروردین را به خاطر سالروز شهادت امام هادی(ع) حرمت نگاه داشتند، در روز 13 فروردین هم شاهد خواهیم بود که مردم کشورمان حرمت وفات حضرت زینب(ع) را نگاه خواهند داشت.

وی ماه رجب را بهترین فرصت برای بازنگری در اعمال خود دانست و افزود: ماه رجب ماه خانه‌تکانی روح است که اگر کوله باری از معصیت داریم آن را سبک کنیم و در پی آن ماه شعبان نیز ماه زدودن آلودگی‌ها از خود و صاف شدن آینه دل است و با ورود به ماه رمضان نیز باید به سمت خدایی شدن حرکت کنیم، ماه رمضان، ماه مغفرت الهی است.

رئیس ستاد اعتکاف از برپایی 900 تریبون نماز جمعه در سراسر کشور خبر داد و تصریح کرد:در بین اهل سنت هم این تریبون است، اما تریبون نماز جمعه در ایران مدافع ارزش‌ها و حرمت‌های اسلامی است و باید در آن امربه‌معروف و نهی از منکر را در جامعه هدایت کنیم.

وی به ایام اعتکاف پیش رو اشاره کرد و گفت: اعتکاف سنت حسنه محمدی است و این سنت توسط رسول اکرم(ص) تأسیس شد، پیامبر(ص) مقید بودند که در هرسال در دهه آخر ماه رمضان، معتکف شوند، رسول اکرم(ص) فرمودند هرکسی که از روی اعتقاد معتکف شوند، گناهان او آمرزیده می‌شود.

تکیه‌ای خاطرنشان کرد: اعتکاف یک عبادت جامع است که در آن نماز، روزه، توجه به واجبات، ترک محرمات وجود دارد باید توجه کرد که اعتکاف این ظرفیت را دارد که همه آینده ما را بیمه کند و درواقع کسی که سه روز به مسجد می‌رود و خود را وقف عبادت می‌کند، می‌تواند آینده خود را تأمین کند.

وی تعداد ثبت‌نام کنندگان در قم را 19 هزار و 800 نفر اعلام و بیان کرد:متأسفانه ظرفیت برای اعتکاف در استان قم تنها 14 هزار نفر است و پنج هزار و 800 نفر از شرکت در این مراسم در شهر قم محروم شدند، این درد را به کجا ببریم که فضاهای کافی برای مراسم اعتکاف در کشور نداریم و دانشجویان بسیاری به خاطر محروم شدن از شرکت در این مراسم گریه می‌کنند.

رئیس ستاد اعتکاف با بیان این موضوع که 80 درصد معتکفان در استان قم جوان هستند افزود: سال گذشته چند صد هزار نفر در پنج هزار و 500 مسجد در کشور شرکت کردند و شاهد برگزاری مراسم اعتکاف دانش‌آموزی در برخی از شهرها همچون قم بودیم.

وی با پیشنهاد تبدیل بخشی از مصلی‌های کشور به مسجد تأکید کرد: تقاضا دارم که بخشی از مصلی‌های نماز جمعه به مسجد تبدیل شود، در صورت تبدیل مصلی‌های نماز جمعه می‌توان از آن‌ها برای برگزاری مراسم اعتکاف استفاده کرد و این در حالی است که اکنون چند صد مصلی آماده در کشور وجود دارد.

تکیه‌ای سابقه اعتکاف در شهر قم را بیش از 90 سال دانست و اظهار داشت: آیت‌الله حائری یزدی این مراسم را در این شهر احیا کرد و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مراسم اعتکاف با حضور چند ده نفر در مسجد امام حسن عسکری(س) برگزار می‌شد، اما پس از پیروزی انقلاب این مراسم در کشور توسعه پیدا کرد.

وی به اعتقاد رهبری و تأثیرگذاری آن اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب، اعتکاف را نماد رویش انقلاب اسلامی دانستند و تاکنون پنج جشنواره فرهنگی، هنری، علمی و پژوهشی در سطح بین‌المللی برگزار شد و هزاران اثر به این جشنواره رسید، آخرین دوره جشنواره اعتکاف در شهر مشهد برگزار شد و دو هزار و 200 اثر در موضوع‌های مختلف به این جشنواره رسیده است.

رئیس ستاد اعتکاف از چاپ 4 کتاب از آثار رسیده به جشنواره اعتکاف خبر داد و تصریح کرد: کتاب‌های مختلفی در خصوص اعتکاف به چاپ رسیده است و اکنون کتابخانه تخصصی اعتکاف داریم که منجر به ترویج عالمانه اعتکاف می‌شود و امروز ما شاهد بین‌المللی شدن مراسم اعتکاف در جهان هستیم و سال گذشته این مراسم در 69 کشور در ماه رجب برگزار شد.

وی تشکیل برگزاری هزاران حلقه معرفت در بستر مراسم اعتکاف را حرکتی مثبت و تأثیرگذار در نشر معارف اسلامی معرفی کرد و گفت: بیان خاطرات دوران دفاع مقدس و رزمندگان مدافع حرم جزو برنامه‌های این مراسم است، مراسم اعتکاف یکی از بازدارنده‌ترین ابزار برای مقابله با تهاجم فرهنگی است.

تکیه‌ای با اشاره به شرایط بحرانی کشور و نیاز همه مردم و مسئولان به توکل به خداوند خاطرنشان کرد: دولتمردان بیش از اقشار دیگر نیاز به ارتباط به خدا دارند، برنامه‌های معنوی پشتوانه نظام جمهوری اسلام است و دولتمردان باید این برنامه‌ها را تقویت کنند تا بتوانیم به‌سلامت از همه توطئه‌ای دشمن سربلند خارج شویم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار